Marketingtools

Marketingtools helpen je bij de opzet en uitvoering van je marketing. Er zijn diverse soorten tools beschikbaar die elk aansluiten op een andere fase binnen je marketingstrategie:


We bespreken in dit artikel enkele marketingtools die een musthave zijn voor iedere marketeer.

Webanalytics

Deze tools zijn onmisbaar omdat ze je marketinginspanningen meetbaar maken

  • Google Analytics - Leer wie je bezoekers zijn en wat ze doen op je website.
  • Google Tag Manager - Stel je conversieregistratie in en haal het maximale uit Google Analytics.
  • Looker Studio (Data Studio) - Visualiseer je KPI’s en resultaten in een overzichtelijk dashboard.
  • Search Console - Bekijk hoe hoog je organisch scoort in Google 
  • Piwik Pro of Fathom - Alternatieven voor het bekende Google Analytics.

onderzoek

Een goede marketingstrategie kan niet zonder goed vooronderzoek. Waar sta jij momenteel en waar wil je heen? Welke mogelijkheden en kansen liggen er voor jouw bedrijf?

  • Rank tracking - Handig voor het uitvoeren van een nulmeting voor je SEO.
  • Screaming Frog - Onderdeel van een SEO-onderzoek is het in kaart brengen van de technische SEO-kenmerken. Screaming Frog is een technische SEO-tool die je allerlei informatie geeft over je headings, meta titles, meta descripties en nog veel meer.
  • Webanalytics & conversieoptimalisatie - Breng in kaart wie jouw huidige websitebezoekers zijn en welke content goed of minder goed presteert.
  • Google Zoekwoordplanner - Met de zoekwoordplanner van Google achterhaal je waar mensen naar zoeken en hoe vaak naar bepaalde zoektermen wordt gezocht. Onmisbaar voor je keywordanalyse.
  • Facebook advertentiebibliotheek - Benieuwd hoe concurrenten adverteren op Facebook? In de advertentiebibliotheek kan je inspiratie opdoen.

Conversieoptimalisatie

Wil je dat meer bezoekers uiteindelijk klant worden, dan is de eerste stap om je bezoekers beter te leren kennen. Er zijn diverse tools die je daarbij kunnen helpen:

  • Bedrijfsherkenning - Zit je in de B2B? Dan is het interessant om te weten welke bedrijven je website hebben bezocht zodat je weet welke bedrijven interesse hebben en je ze eventueel kan benaderen. Met bijvoorbeeld Leadinfo kan je dit achterhalen. 
  • Mousetracking - Met mousetrackingtools zoals Clarity of Hotjar kan je de muisbewegingen van je bezoekers volgen. Op die manier zie je of ze content interessant vinden of er voorbij scrollen. En hoe ze de website gebruiken en waar nog mogelijke verbeterpunten zitten.
  • Call tracking - Met call tracking weet je hoeveel mensen via je website of campagnes contact hebben opgenomen. Ook kan je leads beoordelen, waardoor je weet welke campagnes de interessantste leads hebben opgeleverd.
  • A/B-tools - Hiermee kan je verschillende versies van je pagina testen. Klikken bijvoorbeeld meer mensen op een groene in plaats van blauwe knop? Welke copy spreekt meer aan en zorgt voor meer conversies?

Uitvoering & opvolging

Er zijn diverse marketingtools die je helpen bij de uitvoering en opvolging van je marketingplan. Hieronder sommen we er een aantal op.

  • Google Ads editor - Onmisbaar voor de SEA-marketeer. Met de Google Ads editor kan je makkelijk campagnes opzetten, aanpassen of in bulk bewerken.
  • Rank tracking - Monitor hoe goed je scoort in Google op interessante zoekwoorden.
  • Tools voor lokale SEO - Bekijk hoe goed je lokaal scoort in zoekmachines.
  • E-mailmarketing - Met tools zoals Mailchimp en Mailerlite kan je makkelijk nieuwsbrieven en andere updates sturen naar je klanten en prospecten.
  • ChatGPT - Heb je inspiratie nodig voor een nieuw artikel? ChatGPT kan je ondersteunen bij je copywriting.
  • Enquêtes - Met tools zoals Google Forms en Typeform kan je enquêtes afnemen en klanten om beoordelingen vragen.
  • Screaming Frog - Een technische SEO-tool die je allerlei informatie geeft over je headings, meta titles, meta descripties en nog veel meer.