Google Tag Manager

Met Google Tag Manager (GTM) kan je meer uit je Google Analytics halen. Het helpt je bij het instellen van geavanceerde tracking en je kan er ook talloze tools meer integreren op je website.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is in de eerste plaats een tagbeheersysteem. Maar het is ook een JavaScript-injector. Hiermee kan je JavaScript-code aan je website toevoegen.

Tagbeheersysteem in combinatie met Google Analytics

  • Stel conversies in voor belangrijke interacties zoals contactformulieren, bestellingen, klikken op telefoonnummers en e-mailadressen.
  • Stel gebeurtenissen in voor interacties zoals klikken op CTA’s, downloads van bestanden, welke filters ze gebruiken en klikken op veelgestelde vragen (welke items worden het vaakst open geklapt, hoelang bekijken ze elke vraag?).
  • Houd het overzicht op al je tags

JavaScript-injector

  • Integreer je cookiebanner en zorg dat bepaalde tags pas worden geladen als de bezoeker toestemming geeft
  • Integreer externe scripts zoals de Facebook pixel, LinkedIn Insights tag, Leadinfomousetrackingtools etc.
  • Integreer de Conversion Linker
  • Integreer Google Surveys
  • Voeg custom CSS toe
  • Voeg JavaScript code en variabelen toe

Wat is een tagbeheersysteem?

Met Google Tag Manager kan je Google Analytics integreren op je website. Er worden dan direct al diverse gegevens van je bezoekers bijgehouden zoals paginaweergaven, hoelang ze op de website blijven, welk apparaat ze gebruiken, uit welk land ze komen en nog veel meer. 

Wat echter niet standaard wordt bijgehouden is de conversieregistratie. Je weet bijvoorbeeld niet hoe vaak een contactformulier wordt ingezonden. Wil je dat wel weten, dan moet je dit “taggen”. Elke keer als een bezoeker een formulier, wordt er een signaal naar Google Analytics gestuurd waardoor je weet dat dit heeft plaatsgevonden. Dit noemen we ook wel een tag. Tags zijn dus waardevolle interacties die plaatsvinden op je website.

 

Waarom moet je Google Tag Manager gebruiken?

Google Tag Manager is bedoeld voor marketeers, zodat ze de resultaten van hun campagnes kunnen bijhouden. Het zorgt ervoor dat je meer uit Google Analytics kan halen. 

Voor de simpele tags hoef je geen code te kennen. Maar voor de meer geavanceerde tags is het wel handig om kennis te hebben van HTML, CSS en JavaScript. Met Google Tag Manager houd je eenvoudig overzicht op je tags en kan je nieuwe toevoegen of oude verwijderen.

Daarnaast kan je externe scripts zoals de Facebook pixel, LinkedIn Insights tag, Leadinfo en mousetrackingtools integreren op je website zonder tussenkomst van een developer. Dit bespaart veel tijd en stelt je in staat om zelf aanpassingen te doen.  

Uitgebreide debugmodus

Google Tag Manager heeft een uitgebreide debugmodus waarmee je je tags kunt testen. Als je de preview mode activeert, dan zie je aan de linkerkant alle interacties die je op de website doet, zoals klikken op links of het verzenden van een formulier. Per interactie kan je zien welke tags worden geactiveerd. Als je hierop klikt, zie je of en aan welke voorwaarden zijn voldaan. 

Bij het tabblad “variabelen” kan je per interactie de waarden van alle datalayer variabelen bekijken. Met Google Tag Manager kan je variabelen zoals Click URL, Click text, Page path en Form ID bijhouden. Je kan ook zelf variabelen voor bijvoorbeeld de waarden van je cookiebanner toevoegen. Deze kan je vervolgens gebruiken in je tags en triggers.

Hoe gebruik je Google Tag Manager?

Maak een Google Tag Manager Account aan om aan de slag te gaan. In onze blog geven we tips mee hoe je Google Tag Manager gebruikt. Heb je hulp nodig met jouw conversieregistratie? Onze dataspecialisten weten hoe je elke interactie op je website meetbaar maakt. Ook uitgebreidere tags zoals scroltracking, videotracking en het bijhouden van welke opties bezoekers hebben geselecteerd in een formulier of bij een productfilter zijn voor ons geen geheim. Vul het formulier hieronder in en wij nemen spoedig contact met je op.