marketing

Gaat ChatGPT marketing en SEO veranderen?

Met ChatGPT genereer je in een handomdraai content. Maar is het ook geschikt voor je marketingteksten? In deze blog gaan we in op de praktische toepassingen en kijken we of ChatGPT de marketing echt kan veranderen.

Hoe werkt ChatGPT?

ChatGPT is een AI-model voor het genereren van teksten. Het werkt op basis van een algoritme dat is getraind op vele miljarden tekstvoorbeelden. Deze teksten worden geanalyseerd om zo de meest logische respons te bepalen. Hierdoor is ChatGPT in staat om antwoord te geven op vragen die je stelt. Maar je kan bijvoorbeeld ook vragen om artikels of advertentieteksten te schrijven. Daardoor rees al snel de vraag of ChatGPT in staat zou zijn om bijvoorbeeld tekstschrijvers of marketeers te vervangen.

Momenteel is ChatGPT nog gratis te gebruiken, maar er wordt aan een zakelijke versie gewerkt die betalend zal zijn. Wil je deze tool testen? Dan is nu dus je kans.

 

Kan je ChatGPT inzetten voor SEO?

Eén van de grote nadelen van SEO (zoekwoordmachineoptimalisatie) is dat het behoorlijk arbeidsintensief is. Maar wat als je niet zelf de tekst hoeft te schrijven, maar dat kunt laten doen door een AI? Er zijn al diverse bedrijven die direct gingen experimenteren met ChatGPT en SEO.

Onjuiste content

Al snel liepen ze tegen een aantal problemen aan. Allereerst weet je niet zeker of de content die ChatGPT schrijft klopt. ChatGPT is namelijk afhankelijk van de data waarmee het getraind is. Zit daar incorrecte of onvolledige informatie tussen? Dan is de kans groot dat de content die ChatGPT produceert ook onjuist is. ChatGPT is bovendien niet verbonden met het internet .Het kan dus geen informatie opzoeken of verifiëren.

Zo vroegen wij als experiment aan ChatGPT om enkele productomschrijvingen te schrijven over een aantal machines. Ken je die machines niet in detail? Dan zag het resultaat er goed uit. Maar wij merkten direct op dat vrijwel alle specificaties onjuist waren. Oeps! Toch niet zo handig...

Fouten komen bijvoorbeeld ook doordat het associaties en synoniemen gebruikt worden om telkens "unieke" content te creëren. Daar sluipen ook fouten in: ChatGPT zegt bv niet "koning Albert I stierf bij een ongeval tijdens het klimmen", maar gebruikt graag synoniemen en zegt dan zaken als "hij verdronk in de noordelijke zee na een val van een rotsachtige klif". Dit slaat nergens op, omdat het flagrant fout is, maar wie over zaken schrijft zonder diepgaande kennis en zonder research te doen, zal dit niet altijd opmerken.

Kan ChatGPT je SEO schaden?

Maar zelfs als je zeker bent dat de info klopt, is het aan te raden om voorzichtig te zijn met automatisch gegenereerde teksten. John Mueller van Google geeft aan dat het tegen hun richtlijnen is en dat het dus je zoekpositie kan schaden als ze het ontdekken:

John Mueller aan het woord - >

En ondertussen zijn er ook al AI-modellen zoals Originality.ai die het gebruik van ChatGPT of andere taalmodellen met redelijke zekerheid kunnen herkennen. Alle content gemaakt door ChatGPT heeft ook een speciaal soort watermerk in de vorm van een geheime code waaraan herkend kan worden dat het door ChatGPT is gegenereerd. 

Het is dus zeker niet zonder risico om automatisch gegenereerde teksten te gebruiken op je website.

Originele content blijft beter voor SEO

Ongeacht of Google automatisch gegenereerde tekst kan herkennen, blijft originele content altijd nog beter. Je kunt ChatGPT als inspiratie voor je teksten gebruiken, maar we raden niet aan om er volledig op te vertrouwen. 

De beste SEO-tekst bevat immers nieuwe informatie en biedt toegevoegde waarde. Dat wordt nog eens benadrukt in de helpful content update van Google. Daarom is het ook zo lastig om hoog te ranken in een sector met veel concurrentie.

Maar ChatGPT baseert zich enkel op content die al bestaat en voegt dus niets nieuws toe. Ook kent het enkel content van voor september 2021. Alles wat later gebeurde, heeft de tool niet verwerkt.

Vraag hem bijvoorbeeld eens naar de inval van Rusland in Oekraïne... Voor ChatGPT is die nooit gebeurd! Wil je up-to-date en uniek zijn? Dan is ChatGPT hooguit een basis, geen tool op zich.

Automatisch gegenereerde teksten zijn daarom van beperkte waarde voor SEO. Daarnaast kan je hiermee mogelijk ook nog een inbreuk maken op auteursrechten van werken die door ChatGPT zijn gebruikt. Voor inbreuk maakt het namelijk niet uit of je het 1 op 1 hebt overgenomen. Uiteraard zal dit vaak lastig te bewijzen zijn, maar het is wel een risico dat je neemt.

Hoe zet je ChatGPT dan wel in?

Er zijn diverse manieren waarop ChatGPT een bijdrage kan leveren aan jouw marketing. Wij sommen er een aantal voor je op:

  • Lijsten met zoekwoorden aanvullen
    Voorbeeld: “Maak een lijst van 20 keywords gerelateerd aan [service of product]”
  • Brainstormen over contentideeën
    Voorbeeld: “Geef 10 ideeën voor artikels over [service of product]” of “wat zijn de 5 populairste vragen over [service of product]”
  • Voor metatags
    Voorbeeld: “Schrijf 5 SEO-geoptimaliseerde metatags voor deze pagina [tekst van de pagina]”
  • Samenvattingen maken
  • Teksten inkorten of herschrijven
  • Als vervanging van Lorem ipsum tekst in designbestanden om direct al wat meer gevoel aan de pagina mee te geven.
  • Koppelen aan je chatbot
  • Complexe zaken simpel uitleggen
    Voorbeelden: “Schrijf een artikel over [service of product] zodat een leek het kan begrijpen” of “Leg uit wat [service of product] doet alsof ik 16 jaar ben”

 

Niet alle output zal uiteraard altijd even goed zijn, maar je kunt natuurlijk wel kijken wat bruikbaar is en daar vervolgens zelf verder mee aan de slag te gaan. Durf ook te sleutelen aan je vragen als de output niet direct helemaal is wat je wenst. Soms kan je met een kleine aanpassing aan je vraag al een veel beter resultaat krijgen.

Gaat ChatGPT de marketing veranderen?

We denken niet dat ChatGPT de rol van tekstschrijvers of marketeers kan overnemen. ChatGPT kan niets nieuws genereren, geen voorspellingen doen of de juistheid van content verifiëren. ChatGPT is snel, maar kan voorlopig nog lang niet tippen aan de creativiteit en schrijfstijl van een goede copywriter. 

Wel denken we dat ChatGPT ingezet kan worden om bepaalde processen te versnellen. Binnen enkele seconden kan je contentideeën, keywords of metatags genereren. Niet altijd zal alles even sterk of relevant zijn, maar mogelijk kan het wel je onderzoek versnellen of je inspiratie bezorgen waar je vervolgens zelf mee aan de slag gaat.

Samen resultaten boeken?