Communiceren en converteren

Zoekmachineoptimalisatie

SEO ofwel zoekmachineoptimalisatie draait om het optimaliseren van je website om de online vindbaarheid te verbeteren in zoekmachines zoals Google en Bing. Hoe beter je website scoort in de zoekmachines, des te meer verkeer er naar je website gaat. Het is voor het succes van je website dus erg belangrijk dat ze zo zoekmachinevriendelijk mogelijk is ingesteld.

SEO-onderzoek

Er zijn meerdere manieren waarop je de online vindbaarheid van je website kunt verbeteren. We beginnen altijd met het uitvoeren van een SEO-onderzoek met keywordanalyse om inzichtelijk te maken hoeveel mensen maandelijks zoeken naar jouw producten of diensten, hoe ze zoeken en hoe ze bereikt kunnen worden. Daarbij kijken we ook naar je concurrenten, zodat we gerichter kunnen bepalen welke stappen je moet ondernemen om meer op te vallen en hoger te ranken.

Verbeterpunten

Daarna beginnen we met een gerichte verbetering van de volgende punten:

  • Kwalitatieve content – Originele, kwalitatieve content die gericht is op je doelgroep scoort goed in zoekmachines. We schrijven SEO-geoptimaliseerde content voor je website en optimaliseren de bestaande content.
  • Technische SEO-kenmerken – Zoekmachines houden van structuur en duidelijkheid. Om het gemakkelijker te maken om je website te crawlen en te begrijpen, moet ze aan bepaalde richtlijnen voldoen en bepaalde informatie bevatten. Dat noemen we ook wel de technische SEO-kenmerken. We zorgen ervoor dat al deze factoren goed staan ingesteld.
  • Gebruiksvriendelijkheid – Zoekmachines willen gebruikers de beste content voorschotelen. Bezoekers haken echter vlug af als bijvoorbeeld een website er te lang over doet om te laden. Het is daarom niet alleen belangrijk om goede content te hebben, maar die content moet ook goed gepresenteerd worden.

Gebruikerservaring

Tegenwoordig worden er hoge eisen gesteld aan content om goed te kunnen scoren. Ieder bedrijf wil content die overtuigt en goed vindbaar is. Dat Google graag kwalitatieve content ziet, is al langer bekend. De laatste jaren begint echter de gebruikerservaring ook steeds belangrijker te worden. Is je website bijvoorbeeld niet mobielvriendelijk genoeg, dan heb je kans dat Google je website lager rankt in de zoekresultaten. Je moet dus niet alleen nadenken over een goede boodschap waarin op de juiste manier de keywords worden verwerkt die je doelgroep gebruikt. Minstens even belangrijk is de gebruikerservaring. Daarbij kan gedacht worden aan:

  • snelheid van de website;
  • goede technische werking op alle apparaten en webbrowsers;
  • duidelijke, overzichtelijke website;
  • goed leesbare tekst (zowel tekstueel als visueel);
  • alleen de informatie tonen die voor de bezoeker belangrijk is;
  • aantrekkelijke opmaak en lay-out;
  • gemakkelijke navigatie en functionaliteiten (denk aan een interne zoekfunctie waarbij zoekopdrachten automatisch worden aangevuld en suggesties bij verschrijvingen worden aangeboden) waardoor bezoekers vlug kunnen vinden wat ze zoeken.
  • onderscheidend vermogen t.o.v. concurrentie;
  • enzoverder.