De ideale strategie focust zich op
-
Identiteit
Een merkstrategie helpt een bedrijf om zijn identiteit en positie in de markt te definiëren en te differentiëren van concurrenten. Zo kun je je unieke waardepropositie communiceren en je onderscheiden van andere spelers.
-
Loyaliteit en klantenbinding
Een sterk merk creëert loyale klanten. Dat leidt vanzelf tot herhaalaankopen en positieve mond-tot-mondreclame. Klanten zijn eerder geneigd te blijven kopen bij een merk dat ze vertrouwen en waarmee ze een emotionele band opbouwden.
-
Groei
Een sterke merkstrategie draagt bij aan de bedrijfsgroei, door nieuwe klanten aan te trekken en nieuwe markten te betreden. Een goed ontwikkelde merkstrategie helpt bovendien nieuwe producten en diensten te lanceren, al dan niet onder de paraplu van een hoofdmerk.
-
Eenheid
Een merkstrategie zorgt voor consistentie in alle communicatie en marketinginspanningen van een bedrijf. Zo zorg je ervoor dat alle berichten die naar buiten gebracht worden afgestemd zijn op de kernwaarden en de identiteit van het merk. Elke vorm van communicatie met jouw doelgroep(en) moet steeds duidelijk herkenbaar zijn en in lijn liggen met je algemene brand identiteit.
-
(Meer)waarde
Een sterk merk heeft een hogere waarde dan een merkloos bedrijf. Consumenten ervaren het als kwalitatiever en betrouwbaarder, wat dan weer de waarde van het product of de dienst verhoogt. Daar vaart het bedrijf altijd wel bij, zeker op lange termijn.