de voordelen van een doordachte strategie
Een doordachte marketingstrategie is essentieel voor elk bedrijf, ongeacht de omvang of branche. Een marketingstrategie is als het ware een routekaart die een bedrijf kan volgen om zijn marketingdoelen te bereiken en uiteindelijk succes te behalen op de markt.
-
Richting en focus
Een marketingstrategie helpt je te bepalen wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt doen. Het geeft je bedrijf een duidelijke richting en focus voor zijn marketinginspanningen.
-
Efficiënt gebruik van middelen
Met de marketingstrategie als leidraad kun je jouw resources (zoals tijd, geld en personeel) gerichter en efficiënter gebruiken om je doelstellingen te halen. Iedereen krijgt dan namelijk een duidelijke taak en werkt doelgericht.
-
Gefundeerde besluitvorming
Een marketingstrategie geeft een referentiekader waarbinnen je beslissingen neemt. Ze helpt je te bepalen welke producten of diensten te ontwikkelen, welke markten aan te boren, welke prijsstrategieën te hanteren, enzovoort.
-
Competitief voordeel
Een goede marketingstrategie kan je bedrijf een voorsprong geven op je concurrenten. Ze helpt je unieke verkoopargumenten te identificeren en een merkidentiteit te creëren die jouw bedrijf onderscheidt van de concurrentie.
-
Betere klantrelaties
Een duidelijke marketingstrategie vertrekt uit de kennis van jouw klanten. Weet wie ze zijn en wat ze willen. Enkel dan kun je een passende strategie opzetten die leidt tot betere relaties met jouw klant, wat de klanttevredenheid en loyaliteit uiteindelijk ten goede zal komen.
-
Groei en winstgevendheid
Uiteindelijk leidt een sterke marketingstrategie tot meer verkoop, groei en winstgevendheid. Ze helpt bij het aantrekken van nieuwe klanten én het behoud van bestaande cliënteel.
-
Meten en verbeteren
Wie een duidelijke marketingstrategie hanteert, kan het succes van de geleverde inspanningen makkelijker meten én bijsturen waar nodig. Je weet namelijk waar je heen wil en wat je acties moeten opleveren. Als je niet weet wat je doel is, hoe kun je dan bepalen wat werkt en wat niet? Een degelijke marketingstrategie stuur je dan ook continu bij.