Marketing, digitaal en offline

Marketingstrategie leeft.

Van plannen naar actie – strategieën blijven bewegen.

Twee zaken zijn van levensbelang voor succesvolle marketing: een duidelijk doel en een strategie om dat doel te bereiken. Zomaar "wat marketing doen" is namelijk zelden een goed idee. Weet wie je wil bereiken, wat je hen wil zeggen en waar je dat gaat doen. Dat brengen we voor jou in kaart. Vervolgens koppelen we daar een onderbouwde aanpak aan vast.

Succesvolle campagnes starten met een heldere strategie – wij begeleiden je bij het uittekenen van de essentiële lijnen en bouwen mee aan een stevig marketingfundament.

Vier zaken die je moet kennen binnen je marketingstrategie.

Elk bedrijf hoort een onderbouwde marketingstrategie te hebben, ongeacht de omvang of branche. Deze marketingstrategie is als het ware jouw routekaart richting succes binnen jouw markt. Ze brengt in kaart

  • wie je doelgroep is,
  • waarnaar ze op zoek zijn, wat hun problemen, wensen of vragen zijn,
  • waar je ze kan bereiken 
  • en welk budget je daarvoor moet reserveren. 
Heb je dit in kaart? Dan kunnen we eraan beginnen. 

 

plan een gesprek

Die vier zaken zijn gekend? Dan zorgt je strategie voor

  • Richting en focus
    Een marketingstrategie helpt je te bepalen wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt doen. Het geeft je bedrijf een duidelijke richting en focus voor zijn marketinginspanningen.
     
  • Efficiënt gebruik van middelen
    Met de marketingstrategie als leidraad kun je jouw resources (tijd, geld en personeel) gerichter en efficiënter inzetten om je doelstellingen te behalen.
     
  • Gefundeerde besluitvorming
    Een marketingstrategie geeft een referentiekader waarbinnen je beslissingen neemt. Ze helpt je te bepalen welke producten of diensten te ontwikkelen, welke markten aan te boren, welke prijsstrategieën te hanteren, enzovoort.
     
  • Competitief voordeel
    Een goede marketingstrategie geeft je bedrijf een voorsprong op je concurrenten. Ze helpt je unieke verkoopargumenten te identificeren en een merkidentiteit te creëren die je onderscheidt in de markt.
  • Betere klantrelaties
    Een duidelijke marketingstrategie vertrekt uit de kennis van jouw klanten. Weet wie ze zijn en wat ze willen. Enkel zo zet je marketing en communicatie op die hen écht raakt en vooruit helpt. Dat leidt vanzelf tot een betere relatie én komt de klanttevredenheid en -loyaliteit ten goede.
     
  • Groei en winstgevendheid
    Uiteindelijk zorgt een sterke marketingstrategie voor meer verkoop, groei en winstgevendheid. Ze helpt bij het aantrekken van nieuwe klanten én het behoud van bestaande cliënteel.
     
  • Meten en verbeteren
    Wie een duidelijke marketingstrategie hanteert, kan het succes van de geleverde inspanningen makkelijker meten én bijsturen waar nodig. Je weet namelijk waar je heen wil en wat je acties moeten opleveren. Als je niet weet wat je doel is, hoe kun je dan bepalen wat werkt en wat niet? Een degelijke marketingstrategie stuur je dan ook continu bij.

Verhoog de efficiëntie van je communicatie! Praat met ons.

Get in touch

Alles kort samengevat? 

Wat is een marketingstrategie en waarom is het belangrijk?

Een marketingstrategie is het plan waarmee een bedrijf richting en focus geeft aan al zijn marketingactiviteiten. Het beschrijft de doelgroepen, boodschappen, kanalen (online & offline), budget en KPI’s. Een sterke marketingstrategie helpt bedrijven doelgericht te groeien en hun concurrentiepositie te versterken.

Heeft elk bedrijf baat bij een marketingstrategie?

Ja. Of het nu gaat om een KMO, een scale-up of een international, een duidelijke marketingstrategie zorgt voor meer focus, efficiëntere inzet van middelen en betere resultaten. Zowel B2B- als B2C-bedrijven profiteren van een doordachte marketingstrategie.

Wat levert een marketingstrategie concreet op?

Een marketingstrategie levert een helder plan op met doelgroepbepaling, kernboodschappen, kanaalkeuze, budgetverdeling en meetbare doelstellingen. Zo weet je exact welke marketingacties je onderneemt, wanneer en met welk doel.

Hoe verloopt het opstellen van een marketingstrategie stap voor stap?

Een marketingstrategie start met een analyse van je huidige situatie en markt, gevolgd door het bepalen van doelen en doelgroepen. Daarna kiezen we de juiste kanalen, stellen we een actieplan op en definiëren we KPI’s. Tenslotte volgt de uitvoering en opvolging van de marketingstrategie.

Hoelang duurt het om een marketingstrategie op te stellen?

Het opstellen van een marketingstrategie duurt meestal 2 tot 4 weken, afhankelijk van de complexiteit van het bedrijf en de markt. De uitvoering start direct na goedkeuring van de strategie en levert vaak binnen enkele maanden meetbare resultaten op.

Wat kost het opstellen van een marketingstrategie?

De prijs voor een marketingstrategie hangt af van de omvang, het aantal doelgroepen en de gewenste kanalen. Wbezorgen je graag een duidelijke offerte na de intake, zodat je exact weet wat inbegrepen is.

Kan een marketingstrategie-traject snel starten?

Meestal kunnen we binnen twee weken een kick-off meeting inplannen, waarna we aan de slag kunnen met het opmaken van de marketingstrategie. Na goedkeuring kunnen we heel snel starten.