Dashboarding met Looker Studio

Dashboards zijn een populaire manier om je bedrijfsdata te visualiseren. Ze zijn snel, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Bij Ntriga werken we veel met Looker Studio (voorheen Data Studio). Dit is een dashboardtool van Google die je makkelijk laat integreren met andere Google producten en als je wilt ook met externe tools. Het is daarmee een handig verlengstuk van je webanalytics.

Voordelen van Looker Studio

Met Looker Studio kan je de prestaties en resultaten van jouw website en marketing inzien.  Je kunt je eigen dashboard ontwerpen waarbij je zelf bepaalt wat je wilt zien. Zo kan je bijvoorbeeld een weekoverzicht maken dat je team vervolgens gebruikt om aan het begin van de week de resultaten van afgelopen week te evalueren om de koers te bepalen voor de komende periode.

Benieuwd naar een voorbeeld? Bekijk dan het marketingdashboard voor Stad Torhout dat we hebben gemaakt.

Hieronder bespreken we nog enkele andere voordelen van Looker Studio:

  • Mooie visuele manier om je data vorm te geven: grafieken, tabellen, diagrammen, kaarten etc.
  • Rapport op maat. Een dashboard kan zowel op bedrijfsniveau als voor bepaalde functies worden ingericht. Voor het salesteam zijn bijvoorbeeld andere zaken belangrijk dan voor het marketingteam. Per team of doelstelling kan een apart dashboard worden aangemaakt zodat ze enkel de data zien die zij nodig hebben.
  • Overzichtelijke maand- en kwartaaloverzichten.
  • Data uit verschillende bronnen (Google Analytics, Search Console, Google Ads, Google Sheets etc.) gecentraliseerd.
  • Altijd actueel.
  • Makkelijk vergelijkingen maken per periode.
  • Meerdere teamleden kunnen aan het dashboard worden toegevoegd.
  • Mogelijkheid om de resultaten van meerdere websites in 1 overzicht te tonen.

 

VRAAG EEN DASHBOARD AAN

Waarvoor kan je Looker Studio gebruiken?

  • Belangrijkste data tonen uit Google Analytics of Piwik Pro
  • De prestaties van je advertentiecampagnes opvolgen (Google Ads, Youtube, Facebook, LinkedIn...)
  • Data filteren: met filters kan je op campagne, taal, land, apparaat of ander kenmerk filteren
  • Data categoriseren: benieuwd welk onderdeel het best presteert? Door data te categoriseren kan je bijvoorbeeld het Nederlandstalige verkeer vergelijken met je Franstalige verkeer. Of wat dacht je van de prestaties per filiaal of residentie? Of per product- of servicecategorie?
  • KPI-dashboard - Houd jouw KPI's bij en hoe dicht je bij je doel bent
  • Search Console data tonen: het aantal klikken en vertoningen per keyword
  • SEO-analyse: Vergelijk het aantal klikken en vertoningen op gsm met desktop/laptop om te zien of je hier nog kan optimaliseren. Of bekijk welke keywords zorgen voor vertoningen, maar relatief weinig klikken. Er zijn diverse rapporten mogelijk in Looker Studio die je bij je SEO-analyse kan helpen om zo nieuwe kansen te ontdekken.
  • SEO-opvolging: Naast de koppeling met Search Console, zijn er ook diverse rank tracking tools die kunnen connecteren met Looker Studio. Een voorbeeld hiervan is SE-ranking. Hiermee kan je jouw posities op de door jouw gekozen keywords bijhouden. Bijkomend voordeel is dat je hiermee ook je regionale rankings kan inzien wat met Search Console niet kan.
  • Mailchimp prestaties opvolgen: Er is ook een connector waarmee je je gegevens uit Mailchimp direct in Looker Studio kunt opvolgen.
  • Leadinfo opvolgen: Gebruik je Leadinfo om te achterhalen welke bedrijven er op jouw website zijn geweest? Deze gegeven kan je dankzij de connector nu ook in Looker Studio tonen.
  • De invloed van intelligent tracking prevention (ITP) op jouw data bekijken.
  • En nog veel meer!

 

Zoek jij een agency die je kan helpen bij het opzetten van een dashboard op maat? Dan ben je bij Ntriga aan het juiste adres! Bel ons op +32 51 69 66 45 of stuur een mailtje naar info@ntriga.be voor meer informatie.