Google Analytics

De bekendste tool om je websitestatistieken bij te houden.

Het is een van de meest complete oplossingen voor webanalyse die bovendien gratis en zeer gebruiksvriendelijk is.

Wat is Google Analytics?

Met Google Analytics kan je zien wat je bezoekers doen op je website. Hoe komen ze op je website, welke pagina’s bekijken ze en hoelang blijven ze op de website? 

Ook leer je meer over wie je gebruikers zijn. Zo kan je achterhalen of ze je website bezoekers via desktop/laptop, gsm of tablet. Maar ook uit welk land ze komen, hun ingestelde browsertaal en welke internetbrowser en besturingssysteem ze gebruiken.

Als je de demografische rapporten inschakelt, dan kan je zelfs achterhalen welke leeftijdscategorie en geslacht je bezoekers hebben.

Conversieregistratie

Het enige wat niet standaard wordt bijgehouden, is de conversieregistratie. Soms zie je dat enkel Google Analytics toegevoegd wordt, maar vervolgens wordt vergeten om de conversieregistratie in te stellen. Dat is zonde omdat je zo belangrijke informatie mist.

Bij conversieregistratie houd je waardevolle interacties van je bezoekers bij. Hierbij kan je denken aan transacties als je een webshop hebt, maar ook aan ingezonden contactformulieren of andere manieren om contact op te nemen. 

Je kunt de conversieregistratie instellen via Google Tag Manager. Hiermee kan je de waardevolle interacties die je bezoekers hebben als het ware taggen. Als iemand bijvoorbeeld een contactformulier invult, dan wordt een signaal naar Google Analytics gestuurd waardoor je weet dat dit heeft plaatsgevonden.

 

Meet hoe succesvol je campagnes zijn

Die conversieregistratie kan je vervolgens koppelen aan andere webstatistieken. Zie je bijvoorbeeld dat het conversiepercentage op desktop/laptop veel hoger ligt dan op gsm? Dan moet je misschien kijken of de gebruiksvriendelijkheid op gsm wel goed genoeg is.

Je kan dankzij conversieregistratie ook vergelijken hoe de verschillende kanalen zoals betaald zoekverkeer, e-mailmarketing en social media campagnes presteren ten opzichte van elkaar. Dit kan je zelfs op campagneniveau bekijken als je gebruik maakt van utm tags. Je weet dan exact hoeveel verkeer en conversies elke campagne apart heeft opgeleverd. Daardoor kan je direct zien welke campagnes succesvol zijn en welke minder.

 

Vergeet de soft conversions niet

Uiteraard wil je weten hoeveel bezoekers uiteindelijk klant worden. Maar het is daarnaast ook handig om de zogenaamde soft conversies bij te houden. Dit zijn interacties die duiden op een verhoogde interesse van je bezoeker of die inzicht geven in hun bezoekersgedrag. Zo kan je bijvoorbeeld bijhouden hoe ze de zoekfunctie op je website gebruiken. Of welke filters ze gebruiken of welke veelgestelde vragen ze openklappen. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.

 

Optimaliseer je campagnes met machine learning

Een voordeel van conversieregistratie is dit je dit kan inzetten voor je conversieoptimalisatie. Enerzijds doordat dit je helpt bij het ontdekken van kansen en verbeterpunten voor je website. Anderzijds doordat je vervolgens met machine learning het maximale kan halen uit je campagnes.

Door Google Analytics te koppelen met Google Ads voedt je als het ware de machine learning van Google met data over je bezoekers en welke bezoekers wel en niet converteren. Deze gegevens worden vervolgens weer gecombineerd met gegevens die Google heeft verzameld van deze en andere gebruikers. Aan de hand van talloze factoren waaronder bezoekersgedrag, locatie en interesses proberen ze te voorspellen wie de grootste kans heeft om een nieuwe klant te worden.

Vervolgens kan je jouw advertenties tonen aan de mensen die de grootste kans hebben om klant te worden. Uiteraard werkt dit niet altijd. Bij de ene campagne zal dit een beter resultaat opleveren dan bij de ander. Maar dit is zeker een interessante optie om uit te proberen als je het aantal conversies op je website wil verhogen en je je webanalytics volledig en juist hebt ingesteld.

 

Maak je eigen dashboard

Het enige nadeel aan Google Analytics is dat het mogelijk best imposant en complex is als je er voor het eerst mee kennis maakt. Als je er nog niet veel ervaring mee hebt, kan het best lastig zijn om je weg te vinden in de talloze rapporten.

In dat geval kan Looker Studio (voorheen: Data Studio) van pas komen. Met deze dashboardingtool bepaal je namelijk zelf wat je wilt tonen. Je kan ook per team verschillende dashboards maken. In ons artikel lees je meer over de andere voordelen van Looker Studio.

De nieuwe Google Analytics

Universal Analytics stopt ermee op 1 juli 2023 en wordt vervangen door Google Analytics 4. Ben je benieuwd naar de verschillen tussen deze twee versies? Lees dan onze blog met tips om direct aan de slag te gaan met Google Analytics 4.