Rank tracking tools: de voordelen

Om nieuwe klanten te werven, moet je zorgen dat je goed zichtbaar bent. Zoekmachineoptimalisatie is een van de manieren om meer potentiële klanten naar je website te krijgen. Met een rank tracking tool kan je de voortgang van je zoekmachineoptimalisatie bijhouden.

Op zoek naar een andere tool? Bekijk onze tips: 17x marketingtools voor iedere marketeer

Hoe werkt een rank tracking tool?

Het idee achter een rank tracking tool is vrij simpel: je geeft een lijst van keywords waarop je gevonden wilt worden. Vervolgens scant de rank tracking tool regelmatig Google en eventueel andere zoekmachines om te kijken op welke positie jij staat voor die keywords.

De meeste rank tracking tools hebben diverse instellingen:

  • Frequentie - Wil je de zoekposities dagelijks, om de 3 dagen of wekelijks bijhouden?
  • Welke zoekmachine - Wil je enkel je resultaten bijhouden in Google? Of ook in Bing en andere zoekmachines?
  • Welk land - Je rankings in België zijn waarschijnlijk anders dan in Nederland.
  • Welke regio - Opereer je zeer lokaal, dan is het handig om jouw regio te selecteren. Als je zoekt naar een sportschool in Brugge zie je bijvoorbeeld totaal andere zoekresultaten dan wanneer je hetzelfde doet in Antwerpen.
  • Welk apparaat - Er kan ook verschil zijn tussen je ranking op desktop/laptop en gsm. 
  • De taalinstelling van bezoekers - Er kan ook verschil zijn in je ranking door de taalinstelling van de browser van de bezoeker.

Deze instellingen hebben vaak invloed op de kosten van je rank tracking tool. Dagelijks monitoren kost bijvoorbeeld meer dan dat je dat wekelijks doet. Veel rank tracking tools rekenen bij een extra zoekmachine, land, regio of apparaat ook extra credits aan omdat ze meer moeten monitoren. 

 

Is Search Console een rank tracking tool?

Vaak wordt gedacht dat Google Search Console een rank tracking tool is. Het klopt dat je in Search Console kunt zien op welke keywords je website wordt gevonden en wat jouw zoekpositie in Google is. Maar er is een fundamenteel verschil met een echte rank tracking tool: je ziet namelijk enkel de keywords met voldoende zoekvolume. Als er bijna niemand zoekt naar een bepaald keyword, dan wordt dit niet weergegeven in Search Console. 

Dit geldt met name voor long tail keywords. Dat zijn keywordcombinaties die bestaan uit 3 of meer woorden, bijvoorbeeld in de vorm van een vraag. Enkele voorbeelden: "welke hond past bij mij" of "de beste aandelen voor 2023". Mogelijk zie je niet in Search Console hoe goed je voor deze long tail keywords scoort als er naar die exacte formulering onvoldoende wordt gezocht.

Ook geeft Google tegenwoordig steeds minder inzicht in je keywords. Met name long tail keywords zie je amper terug in Search Console. Zo zagen wij bij een van onze klanten een nieuw blogbericht dat voor 30 bezoekers op de website had gezocht. Maar Google gaf voor geen enkele klik aan voor welk keyword dat is. Dit doet Google om de privacy van bezoekers te beschermen. Bij lage bezoekersaantallen op zeer specifieke keywords, kan je misschien een zoekopdracht herleiden naar een persoon. Daarom tonen ze vrijwel alleen nog keywords waar redelijk vaak naar gezocht wordt.

 

Wil je echt goed inzicht in jouw keywords? Voer dan een keywordanalyse uit om te achterhalen welke keywords voor jouw bedrijf interessant zijn. Vervolgens kan je de interessante keywords toevoegen aan je rank tracking tool om je zoekposities bij te gaan houden.

Tip: noteer op welke datum je een nieuwe blog of pagina hebt gepubliceerd. En ook wanneer een pagina bijwerkt. Je kan dan namelijk daarna makkelijk in je rank tracking tool nagaan of deze aanpassingen voor betere rankings hebben gezorgd en eventueel nog bijsturen.

Hulp nodig bij de keuze van een rank tracking tool?

Er is veel keuze op het gebied van rank tracking tools. Twijfel je welke tool het meest geschikt voor jou is? Neem dan contact met ons op via +32 51 69 66 45 of stuur een mailtje naar info@ntriga.be voor meer informatie. Wij helpen je graag bij het opzetten van je rank tracking tool en het uitwerken en uitvoeren van een goede SEO-strategie.