Bedrijfsherkenning

Benieuwd welke bedrijven je website bezoeken? Met bedrijfsherkenning software weet je welke bedrijven op jouw website zijn geweest. 

Hoe werkt bedrijfsherkenning?

Je installeert een script op je website waarmee de IP-adressen en bezoekersgegevens worden bijgehouden. Vervolgens wordt dit vergeleken met de bedrijvendatabase van de bedrijfsherkenningstool om te bepalen welke bedrijven dit zijn geweest.

Dit is ook de reden dat je verschillende resultaten kan zien afhankelijk van welke tool je gebruikt. De ene tool zal een betere database hebben dan de ander. Daarnaast is het ook belangrijk waar je actief bent. Leadinfo is bijvoorbeeld gericht op de Nederlandse en Belgische markt. Hun database voor Nederland en België zal veel completer zijn dan een speler met een internationalere blik zoals Leadfeeder.

 

Welke gegevens kan je achterhalen?

De meeste bedrijfsherkenningstools geven je inzicht in:

  • Welke bedrijven je website bezoeken
  • Wanneer ze je website bezoeken
  • Welke pagina’s ze bekijken
  • Hoe ze op de website zijn beland (via een campagne, Google, social media etc.)
  • Hoelang ze op de website blijven
  • Hoe vaak ze terugkeren
  • Welke personen bij het bedrijf werken
  • Algemene contactgegevens
     

Met deze info kan je bepalen welke bedrijven interessant zijn en die je mogelijk wilt contacteren. Sommige tools zoals Leadinfo bieden daarnaast nog opties om de zakelijke bezoekers automatisch te taggen aan de hand van vooraf ingestelde criteria. Zo kan je bijvoorbeeld direct concurrenten eruit filteren. 

Ook kan je bijvoorbeeld tags toe voegen aan de hand van de producten of diensten die ze bekijken en hoe regelmatig ze op de website zijn. Zo kan je in een oogopslag zien welke leads interessant zijn en bespaar je veel tijd doordat je niet meer alles handmatig hoeft te segmenteren. 

  

Worden alle bedrijven herkend?

Nee, met een bedrijfsherkenningstool zal je niet alle bedrijven kunnen achterhalen die je website bezoeken. In de praktijk zal je merken dat slechts een gedeelte van je totaal aantal bezoekers gekoppeld kan worden aan een bedrijf.

De volgende situaties worden niet herkend:

  • Als mensen thuiswerken en daarbij geen VPN van hun werk gebruiken.
  • Mensen die een mobiel netwerk (bijv. 4G) gebruiken
  • Freelancers en eenmanszaken
  • Bedrijven die (nog) niet in de database zijn opgenomen
     

Maar ondanks dat je niet alle bedrijven zult achterhalen, geeft het je wel een goed idee van welke bedrijven je website bezoeken. Ook krijg je een idee of jouw website voldoende aanspreekt. Bekijken potentiële klanten de juiste pagina’s en blijven ze lang op de website, of gaan ze direct weer weg? Deze info kan je meenemen in je afweging of je dit bedrijf gaat contacteren of niet. Daarnaast kan je deze informatie gebruiken om je website verder te verbeteren. 

 

Ga aan de slag met bedrijfsherkenning

Wil je ook aan de slag gaan met bedrijfsherkenning? Neem dan contact op via  +32 51 69 66 45 of mail naar jolien@ntriga.be. Wij helpen je graag bij het maken van een keuze voor de juiste bedrijfsherkenningstool.

Benieuwd naar andere mogelijkheden om jouw websiteverkeer goed in kaart te brengen? Neem dan een kijkje bij de andere webanalytics tools.