Huh? Digitaal rekruteren?
Ja hoor, een belangrijke uitdaging, maar vooral ook een kans die je niet wil missen. Zeker de dag van vandaag, want de Covidcrisis bracht digitale rekruteren in een echte stroomversnelling. Zo groeiden online zoeken naar versterking, solliciteren via zoom en digitale onboarding uit van een trend tot een echte must voor elk bedrijf. Ook nu het ergste van de coronacrisis achte rons ligt, zien we dat bedrijven hierop blijven inzetten.
We leggen hieronder uit waarom het zo belangrijk is om mee op de kar te springen en waarom werkgevers digitale oplossingen integreren in hun manier van rekruteren.
Zorg, als bedrijf, voor een verhaal.
Het is belangrijk om je bedrijfswaarden, tone of voice én employer branding op elkaar af te stemmen en in de kijker te zetten. Enkele touchpoints hierbij zijn social posts met vacatures, een jobpagina (of jobsite), mailings met kandidaturen, etc. Deze informatieve communicatie kan je opkrikken door aan storytelling te gaan doen. Je schrijft als het ware een verhaal over hoe het is om bij jouw bedrijf te werken.
Dit kan aan de hand van een specifieke pagina of jobsite, waar je (video)boodschappen van medewerkers kan terugvinden. Die medewerkers kunnen bovendien ingezet worden als echte ambassadors van jouw bedrijf, wat opnieuw invloed heeft op een positieve employer branding.
Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld door een visuele voorstelling weer te geven van “een dag in het leven van een specifieke functie”. Het blijft belangrijk om de online story ook met offline marketing tools te ondersteunen. Denk hierbij maar aan een advertentie in de krant of een vakblad. Outdoor reclame zoals busbestickering, belettering aan je gebouw of zelfs wagenbestickering bij de eigen werknemers.
Indien je meerdere vacatures wenst in te vullen kan een HR campagne (of jobcampagne) goed van pas komen. Hier wordt d.m.v. een rode draad (een slogan, verhaal, campagnebeeld & campagnestijl …) een volledig traject opgezet, uiteraard volledig volgens de visie van het bedrijf. Ntriga zette zo onder meer voor OCMW Brugge (zie hieronder), Sunconfex (zie hierboven) en Morubel (lees onze case) succesvolle campagnes op.
Belangrijk bij dit alles is om steeds goed in je achterhoofd te houden wie jouw doelgroep is en hoe je die het beste kan bereiken.
Weet je niet goed hoe hieraan te beginnen? Neem dan contact met ons op en we bekijken dit graag samen.
Ook uitzendkantoren zijn online
Verder zijn ook de uitzendkantoren nog steeds heel belangrijk, want zij gaan actief op zoek naar werknemers voor een bedrijf. Zij mogen natuurlijk ook niet achterblijven en zijn als het ware verplicht om ook in het digitale verhaal mee te stappen. Weet namelijk dat je de jongs generaties “Generation X” & “The Millenials” het best bereikt via de online kanalen (website, Instagram, WhatsApp, Facebook, Tik Tok …)
Alles begint bij een goede basis. Een website die werkzoekenden snel de weg toont naar de juiste vacatures. Het is bovendien belangrijk dat de sollicitatieprocedure geen drempel vormt voor de zoekende. Maar ook voor een werkgever is die website belangrijk. De werkgever moet vertrouwen krijgen in het uitzendkantoor, er moet een duidelijk verhaal geschetst worden over het rekruteringskantoor en waarin dat kantoor uitblinkt.
De website kan ondersteund worden door online advertentiecampagnes en posts op social kanalen, maar opnieuw mogen we hier de offline marketinginstrumenten niet vergeten, zoals jobbeurzen, advertenties, gadgets, flyering …