branding

UX Design, essentieel voor het succes van je website, webshop of klantenportaal

Wanneer je een digitaal (online) platform lanceert, is niet enkel het visuele en esthetische belangrijk, maar ook de gebruiksvriendelijkheid voor je (toekomstige) bezoekers. En dat is waar het bij User Experience Design (UXD) om draait.

een digitale ervaring met de glimlach

Ntriga zorgt voor tevreden gebruikers

We kennen het allemaal; websites die verwarrend in elkaar zitten of zo slecht lijken te werken dat we gefrustreerd geraken. Maar bij bepaalde platformen lijkt alles logisch te gaan. Je wordt bij het uitvoeren van je taken op het juiste moment van de juiste informatie voorzien. Met een glimlach op het gezicht heb je gedaan wat je wilde doen. Dan mag je zeker zijn, het UX ontwerp van dit platform zit goed.

Met een goed uitgekiend UX-design zorg je ervoor dat:
  1. je website/tool gemakkelijk te navigeren is;
  2. Voor bezoekers alles duidelijk is en ze info makkelijk terugvinden
  3. jij je targets behaalt;
  4. tevreden gebruikers terugkeren en nieuwe klanten aantrekken door positieve 'mondreclame'.

 

UX of UI en 'why' ?

We horen het regelmatig; UX wordt verward met UI (User Interface). UI-design is het ontwerp van een mooie grafische schil. UX-design echter gaat meer over het begrijpen van het gebruikersgedrag binnen je digitale platformen. Zo zijn UI-designers verantwoordelijk voor het gevoel, het ontwerp en het uitzicht van bijvoorbeeld de knoppen op je website. De UX-specialisten bepalen waar deze knoppen staan en zorgen er voor dat de bezoekers ze probleemloos vinden en dus kunnen gebruiken. Dus zowel UX als UI zijn belangrijk!

Ntriga optimaliseert de ervaring voor je digitale klanten. 

“Optimaliseren” klinkt misschien een beetje wazig? Bottom-line is het eigenlijk heel eenvoudig; weet wat jouw online gebruikers nodig hebben om hun “probleem” op te lossen en biedt ze dat zo snel mogelijk in een gebruiksvriendelijke vorm. Je zult hiermee meer tevreden klanten werven die meer terugkomen en jou meer omzet bezorgen.

voor nieuwe of bestaande websites en digitale platformen

UX-design kun je zowel op nieuwe als op bestaande projecten toepassen. De meest ideale situatie is natuurlijk "carte blanche" krijgen bij de ontwikkeling van een nieuwe omgeving. Dan kan de gebruikerservaring al van bij de start op punt gezet worden. Maar ook bestaande digitale tools kunnen bijgestuurd worden. Bijvoorbeeld door een CRO-analyse uit te voeren waarbij gebruik gemaakt wordt van mousetrackingsoftware zoals Hotjar. Dit levert altijd een gebruiksvriendelijker en beter converterend platform op.

strategisch belangrijk

Voor veel merken/bedrijven is UXD een strategische noodzaak aan het worden. Het centraal stellen van de gebruiker wordt mee in de bedrijfsstrategie opgenomen. Dit zorgt er voor dat klanten gedurende de complete customer journey een goede service ervaren.

waar je op moet letten bij UX-design

Ontwerp je een website of webshop en heb je oog voor een goede gebruikerservaring? De belangrijkste tip is meestal: keep it simple. Gebruik geen moeilijk jargon, geef je call-to-actions niet te speciaal vorm, maak check-out stappen zo kort mogelijk, net als je formulieren … Zorg dat jouw bezoeker zo snel mogelijk geleid wordt in de richting waarvoor je digitale tool is gebouwd.

enkele andere aandachtspunten zijn onder andere:

  • Snelle laadtijd
    Alles begint bij een website die niet te lang op zich laat wachten. Bezoekers hebben namelijk weinig geduld en willen snel kunnen inschatten of jouw website hun probleem of wensen zal oplossen/inlassen. Laat je website dus snel inladen, ook mobiel. Dit doe je onder meer door afbeeldingen te comprimeren en optimaliseren, onnodige scripts weg te laten en caching toe te passen.

    Bijkomend voordeel: snelle laadtijden hebben niet enkel een positieve invloed op de gebruikerservaring, maar spelen ook een belangrijke rol in jouw SEO. Google straft websites met trage laadtijden steeds vaker af en laat ze lager scoren in de zoekresultaten. 

  • Responsiveness is key
    Steeds meer mensen bezoeken website op een smartphone of tablet. Zorg er dan ook voor dat jouw online tool zich aanpast aan deze bezoekers. Jouw webstek moet op alle apparaten en schermformaten vlot werken en goed ogen. Weet bovendien dat een mobiele website niet per se een exacte kopie moet zijn van je desktop versie. Je mag afbeeldingen weglaten of verkleinen, teksten inkorten, menu’s sticky maken, formulieren inkorten etc. 
  • Duidelijke navigatie
    Zorg altijd voor een intuïtieve navigatie en duidelijk menu. Gebruik klare omschrijvingen en titels om te zorgen dat elke bezoeker snel vindt wat hij/zij zocht. Kies ook voor doordachte plaatsing van knoppen met vlot verstaanbare tekst en zorg voor duidelijke links of verwijzingen doorheen je platform.

  • Kies voor duidelijke call-to-actions
    Call-to-action knoppen zorgen dat mensen weten wat ze kunnen doen. Contact opnemen, een document downloaden, een product toevoegen aan je winkelmandje, een bestelling afronden … Al deze zaken moeten opvallen op het juiste moment. Zo stuur je jouw bezoekers richting gewenste acties.

  • Consistente branding
    Jouw website of webshop moet altijd jouw merkidentiteit weerspiegelen. Gebruik je andere kleuren, typografie of beelden op jouw website, webshop, catalogus en televisiereclame? Dan kan dit je bezoekers verwarren en wantrouwen wekken …
When UX doesn't consider ALL users, shouldn't it then be known as SOME User Experience .... or SUX ?

resultaat

Een website of webshop met een duidelijke UX-strategie speelt in het voordeel van zowel de bezoeker, als het bedrijf. 

Ten eerste heeft de bezoeker een goede ervaring op de website. Die vond namelijk snel wat hij/zij zocht. Een vlot bruikbare website zet ook aan tot tevredenheid, verhoogt de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid én zet zo aan tot nieuwe bezoeken. Die positieve ervaring wordt bovendien gelinkt aan jouw merk. 

Als bedrijf zie je bovendien meer conversies en hogere conversieratio’s. Een vlot te gebruiken website of -shop zal meer mensen laten converteren, een duidelijke contactpagina zal meer bezoekers contact laten opnemen etc. En zo creëer je misschien wel een voordeel ten opzicht van jouw concurrenten? De online markt is bijzonder competitief en het is niet vaak makkelijk om een voordeel te vinden tegenover je tegenstrevers. UX kan mee de marge creëren die je zocht.

Ntriga helpt je graag op weg

Het team van Ntriga bestaat uit designers, marketeers en developers. Elk met een eigen expertise, ook op gebied van UX-design. Wij ontwerpen niet zomaar jouw nieuwe website of portaal, wij zorgen meteen ook voor een tool die converteert. Eentje waar je bezoekers graag over de vloer komen.

werk samen met een gebruiksvriendelijke specialist als partner ;-)