Het jaar van local digital marketing?
Er werd jarenlang gesproken over het jaar van mobiele marketing of digital marketing. Sinds 2014 wordt verklaard dat het ‘jaar van de mobile marketing’ aangebroken is. Maar ook nog in 2016 was mobiele marketing de top volgens LifeHack. Hoe zit het dan juist? Wanneer we de cijfers erbij halen, is te zien dat er niet één jaar van mobile marketing was, maar dat de mobiele telefoon en smartphones geleidelijk aan een stijging kenden en zo dominant werden in het gebruik van internet.
Er wordt al snel duidelijk dat er niet één jaar van mobile marketing is. De stijging in gebruik van mobiel internet verloopt gestaag, net als de inkomsten die mobile advertising genereren doorheen de laatste 5 jaar. Mobiele marketing groeit samen met het gebruik van mobiel internet en heeft sinds kort zelfs het gebruik van vast internet overtroffen.
Kmo’s spenderen meer aan lokale marketing
Volgens een onderzoek van eMarketer, gaan kleine en middelgrote bedrijven mee in de groei van mobile marketing en zullen die in 2017 meer uitgeven aan mobiele reclame. De reden hiervoor is simpel; meer en meer consumenten zijn in het bezit van een smartphone. Wie niet actief is in mobile marketing, bereikt niet langer zijn klanten.
Doordat het gebruik van smartphones standaard wordt, reclameplatformen ook matuur worden en wijzigen volgens de behoeften van consumenten, veranderen ook steeds meer bedrijven van (online) strategie. Ze verleggen de focus van traditionele reclame naar mobiele reclame om mee te profiteren van de hele mogelijkheden dat mobile marketing hen biedt:
- Google AdWords en Facebook ads met lokale targetting: Bedrijven kunnen zich nu richten op consumenten binnen een bepaalde straal van hun bedrijf met online advertising.
- Snapchat filters kunnen gebruikt worden om mensen op een specifieke locatie te targetten zoals bijvoorbeeld een muziekfestival.
- Yelp reclame toont ‘gelijkaardige’ zaken in de buurt, waardoor een restauranthouder nieuwe klanten kan aantrekken.
- De boom van Instagram waarmee nu iedereen mee is, laat het toe aan design-gedreven bedrijven om hun stempel ook online te drukken.
Kleine en lokale zaken kunnen nu makkelijk mee springen op de digitale trein. Wie dat niet doet, zal op lange termijn onderuit gehaald worden door diegenen die het wel doen.
Gigant bol.com
In België en Nederland is bol.com een van de grootste webwinkels wanneer het gaat over online marketing en lokale marketing. Het is een enorm bedrijf waar je tegenwoordig echt álles kunt kopen. Van typische online producten zoals boeken en telefonie naar dagdagelijkse zaken zoals zeep, shampoo en tandenstokers tot huishoudapparaten of zelfs tuinmeubilair.
Kunnen kleine en lokale bedrijven hiermee concurreren? Jazeker! Maar je moet eraan werken. We zien vaak dat winkels vandaag weinig volk lokken. We zien zelfs het fenomeen van ‘showrooming’: mensen komen iets proberen en bekijken in de winkel om het daarna online te kopen waar de prijs het laagst is. Hoe is concurreren dan mogelijk?
Concurreren met local marketing
Sommige lokale bedrijven zoals autodealers zullen niet snel omver gestoten worden door de online markt. Zij verkopen een product dat de klant wil voelen en testen. Service geeft hen een sterk uitgangspunt. Andere bedrijven zoals lokale restaurants hebben ook geen concurrentie van online webshops, maar dat wil niet zeggen dat zij geen baat hebben bij online advertising. Zij kunnen klanten wel lokken door lokale online advertising te doen. Wanneer iemand zoekt naar een plaats om te lunchen, worden ze snel gevonden en kunnen ze steeds nieuwe klanten aanspreken die toevallig in de regio zijn.
4 redenen om aan local digital marketing te doen
Veel bedrijven hebben baat bij een minimale online marketing. Niet elke mogelijkheid is toepasbaar voor elke zaak, maar nadenken over digital advertising zet wel de poort open naar eventueel nieuwe ideeën en kanalen om in te groeien.
- Locatiegebaseerde advertising, zoals eerder aangehaald met Facebook of Instagram. Dit geeft de mogelijkheid om consumenten aan te spreken die zich recht in jouw doelregio bevinden.
- Maak gebruik van startups zoals Caviar / Seamless / Postmates / Instacart om klanten online te laten bestellen en hun aankopen te laten leveren, in plaats van een bezoek aan de winkel te vragen. Of geef de mensen op zijn minst toch de mogelijkheid om op voorhand te bestellen zoals bij Starbucks in Amerika of zelfs de Mac Donalds hier in België en Nederland.
- Zorg dat je superieure ervaringen biedt in jouw winkel of zorg voor een goed gelegen locatie. Indien klanten te ver moeten rijden om jouw winkel te bezoeken, bestellen ze makkelijk online. Thuislevering is tegenwoordig toch praktisch gratis.
- Bouw zelf je E-commerce kanalen uit en gebruik Facebook om de verkoop online te promoten. Het opstarten van je online community is vandaag cruciaal.
Het is tegenwoordig niet makkelijk om het op te nemen tegen grote bedrijven die over veel middelen beschikken om uit te pakken met digital advertising en online marketing op hoog niveau. Maar het is zeer belangrijk om er als kleinere zaak in mee te stappen en niet platgewalst te worden door de toenemende competitie.