branding

Laat je merk leven door je brand identity

Brand identity en marketing lijken soms verwarrend veel op elkaar. Ze worden vaak door elkaar gehaald, maar hebben toch elk hun specifieke eigenschappen en doelstellingen.

Vandaag wordt een brand identity te vaak enkel vanuit een offline standpunt bekeken, maar het is nodig om de combinatie te leggen met de online wereld. Een bureau dat enkel offline reclame doet of enkel online marketing, is dus niet de ideale partner. Je bent als merk tenslotte toch ook nooit in slechts 1 van de twee werelden aanwezig.

Je brand identity of merkpositionering zorgt dat je jouw merk of bedrijf kunt onderscheiden van andere spelers op de markt. Hierbij horen bv. een huisstijl met vast kleurenpatroon, logo, naam of symbool. Marketing is hierbij de tool om de brand identity tot bij de consument te brengen. Marketing zorgt voor een actieve promotie van een merk en kan dus eerder als push-strategie gezien worden. Dit terwijl de branding van het merk een pull-strategie is. Ze wordt op voorhand samengesteld en geeft het merk een identiteit waarmee consumenten zich kunnen identificeren.

lees hoe wij te werk gaan met een totale branding

De ideale brand identity is tijdloos

Een marketingcampagne loopt vaak over vooraf bepaalde en vaak beperkte tijd, terwijl de brand identity een leven lang meegaat. Denk maar aan de rode huisstijl van Coca Cola, die de tijd met verve lijkt te doorstaan. Hun marketingcampagnes daarentegen krijgen steeds opnieuw een nieuwe twist. Denk aan de CocaCola light delivery man of de kerstcampagne met feeëriek verlichte trucks.

Een goede marketingmix zorgt ervoor dat consumenten je product of dienst overwegen en kopen. Je brand identity zorgt ervoor dat ze je merk kennen en trouw blijven. Dit is de besproken top-of-mind die elk merk nastreeft.

De ideale brand identity is tijdloos

Een marketingcampagne loopt vaak over vooraf bepaalde en vaak beperkte tijd, terwijl de brand identity een leven lang meegaat. Denk maar aan de rode huisstijl van Coca Cola, die de tijd met verve lijkt te doorstaan. Hun marketingcampagnes daarentegen krijgen steeds opnieuw een nieuwe twist. Denk aan de CocaCola light delivery man of de kerstcampagne met feeëriek verlichte trucks.

Een goede marketingmix zorgt ervoor dat consumenten je product of dienst overwegen en kopen. Je brand identity zorgt ervoor dat ze je merk kennen en trouw blijven. Dit is de besproken top-of-mind die elk merk nastreeft.

Je brand identity in de offline en online wereld

Vroeger was je brand identity een louter offline gegeven. En nu, zelfs met de komst van het digitale tijdperk, wordt bij de ontwikkeling van je brand- of corporate identity nog te weinig rekening gehouden met de online toepassing ervan.

Brand identities zijn vandaag namelijk onlosmakelijk verbonden met de online wereld.

Belangrijke vraagstukken zijn: “Hoe wil ik mijn merk online vertegenwoordigen?”, “Via welke kanalen wil ik mijn merk bekend maken?”, “Wat is de kernboodschap van mijn merk en hoe breng ik ze bij de consument?”. Kan mijn brand identity gemakkelijk animeren bijvoorbeeld of zich aanpassen aan het formaat? Wist je trouwens dat niet enkel je website responsive kan worden gemaakt, maar je logo evenzeer? Sla er de logo's van multinationals als Nike, Disney of Chanel maar eens op na. Je zal merken dat hun logo's op mobiele toepassingen of kleine schermen tot de loutere essentie worden teruggebracht. Perfect mogelijk, gezien ook dan iedereen het logo van ver herkent.

Traditionele reclamebureau’s zijn vaak sterk in merkstrategie en identiteit, terwijl online marketingbureau’s hun specialisatie hebben in het feit dat ze vele disciplines meester zijn. Maak de overweging en ...

ga in zee met een bureau dat het beste van beide werelden combineert.