wie is de drijvende kracht?
De vzw Ondernemerscentra West-Vlaanderen (OC West) wil in de centrumsteden bijdragen tot een positief, stimulerend klimaat om in te ondernemen. Een van de initiatieven die ze daartoe namen is ikkooplokaal.be, gestart als een pilootproject en ondertussen uitgegroeid tot een vaste waarde voor veel lokale handelaars en stadsbesturen.
een nieuw platform
Ook bij consumenten is het al een bekende organisatie. Ze kunnen zich, ook in tijden waarin een gezondheidscrisis woedt, wel vinden in de oproep om bij de lokale handelaar te kopen om die te steunen. Door het succes barstte de vorige website een beetje uit zijn voegen. OC West maakte intern een herpositioneringsoefening waaruit vlug duidelijk werd dat een nieuwe website zich opdrong.
waarom ze kozen voor Ntriga
Ntriga werd uitgenodigd om deel te nemen aan een gunningsprocedure. Daarin gaf OC West te kennen op zoek te zijn naar een partner om de website te vernieuwen. Absolute voorwaarde: de website moest flexibel te beheren zijn.
We namen het uitgebreide bestek nauwgezet onder de loep en lieten vervolgens zowel onze vakkennis als onze creativiteit los op het project. De denkoefening zat er hem vooral in dat 'Ik Koop Lokaal' echt als merk gepositioneerd moest worden en ook gericht moest zijn naar drie verschillende doelgroepen: zowel naar consument, winkelier als lokaal bestuur. Bovendien was het gewenst om extra functionaliteiten toe te voegen aan de website (zoals een stemmodule).
Mieke Masyn stipt aan dat ze na de gunningsperiode uiteindelijk voor Ntriga kozen om verschillende redenen:
- Het plan van aanpak was beknopt en duidelijk. De aanpak richting onze verschillende doelgroepen was helder omschreven.
- 'Er was ook duidelijkheid over de timing van interventies, hun planning was transparant, het eerste ontwerp had meteen een mooie look and feel en we wilden er dan ook meteen op verderbouwen.'
- 'De referenties die ze naar voren brachten in hun offerte liggen helemaal in de lijn van wat wij ook wilden.'
Een website voor consument, winkelier en lokaal bestuur: zo pak je dat aan.
De uitdaging voor dit project zat er hem in om een duidelijke structuur op te bouwen waarbij zowel consumenten, winkeliers als lokale besturen de juiste informatie krijgen als ze de website bezoeken en gebruiken.
Door een duidelijke navigatie in te bouwen, vindt iedereen zeer vlug wat hij zoekt. OC West kan via de website gemakkelijk communiceren naar de juiste doelgroep.
3 doelgroepen op één centraal punt
Voor consumenten
Consumenten moeten acties terugvinden, lokale initiatieven (bijvoorbeeld een overzicht van markten of evenementen), maar evengoed de leukste shoppingadresjes uit de buurt.
Voor lokale besturen en winkeliers
Voor lokale besturen en winkeliers werd een loginfunctionaliteit toegevoegd om bepaalde informatie te kunnen raadplegen of om zich te kunnen inschrijven voor verschillende events.
Er wordt ook op een transparante manier gecommuniceerd over wat ikkooplokaal.be voor de winkelier kan betekenen, er worden nieuwe initiatieven in de kijker geplaatst en ze kunnen downloads vinden van promotiemateriaal om hun eigen marketing mee te versterken.
Feature: activiteitenkalender
Voor winkeliers werd in een activiteitenkalender voorzien. Daarop kan OC West aangeven welke acties er lopend, komend of afgelopen zijn. Op die manier kan een winkelier of lokaal bestuur daar verder op inspelen (zoals bijvoorbeeld 'word ambassadeur van je gemeente') op hun eigen website of hun social media-kanalen. OC West voorziet ook in de nodige downloads voor marketingmateriaal om hen verder te ondersteunen.
Feature: stemmodule 'ik koop lokaal-ambassadeurs'
We integreerden een custom stemmodule op de website waarbij consumenten kunnen stemmen op hun favoriete winkelier. Elke consument kan maar één stem uitbrengen. De stemmen moesten realtime en transparant weergegeven worden op de site, zodat winkeliers en consumenten de stand ook konden opvolgen.
De wedstrijd 'Stoef met je lokale winkelier en win' was in 2021 goed voor 31.560 stemmen in totaal. De transparante weergave van de stemmen zorgde er ook voor dat de winnaars heel vlug bekend waren na afsluiten van de stemperiode.