Wat is sitemapping?
Een sitemap is een gestructureerd overzicht van alle informatie op je website. Het toont de onderlinge relaties tussen de pagina's en hun functie binnen de website. Alles is daarbij gericht op de gebruiker. Je wilt immers van bezoekers klanten maken. En om de gebruiker te overtuigen moet je de juiste content op het juiste moment delen.
De sitemap is niet als zodanig zichtbaar op de website. Het is een document waar je alle content een plaats geeft. Een spreadsheet is een handige manier om dit vorm te geven, maar je kunt uiteraard de tool die je eigen voorkeur heeft hiervoor gebruiken. De sitemap helpt je om de rode draad in de customer journey in kaart te brengen. De vernieuwde structuur die hieruit komt, integreer je vervolgens in je website.
Waarom zou je een sitemap maken?
Voor nieuwe websites is het logisch dat je eerst een sitemap maakt, maar waarom zou je dat bij een bestaande website doen? Soms kan een nieuwe sitemap nodig zijn bij een redesign of rebranding. Maar ook in andere gevallen kan het een goed idee zijn om je sitestructuur eens onder de loep te nemen.
De markt verandert immers continu en daarmee ook de wensen van jouw bezoekers en klanten. Speel hierop in door zeker eens in de twee jaar te onderzoeken of jouw website nog wel aansluit bij wat jouw doelgroep graag ziet.
Denk hierbij aan:
- Bied ik de informatie die bezoekers willen zien? Sluit mijn website aan op hoe mijn doelgroep zoekt?
- Kunnen bezoekers makkelijk navigeren en snel vinden wat ze zoeken?
- Staat op de pagina's alles wat ze willen zien en zijn de pagina's overtuigend genoeg?
- Kunnen bezoekers makkelijk converteren? Denk aan: een offerte aanvragen, bestelling plaatsen of contact opnemen.
Hoe pak ik dit aan?
Soms wordt er bij het maken van een sitemap uitsluitend gericht op wat het bedrijf zelf wil vertellen. Het probleem met deze aanpak is dat je erg veel geluk moet hebben dat dit toevallig samenvalt met wat jouw bezoekers en klanten graag zien. Wij geven daarom de voorkeur aan een datagedreven aanpak. Dit houdt in dat we onderzoek doen naar potentiële en bestaande klanten. Deze onderzoeken vormen de basis van de nieuwe sitemap:
- SEO-onderzoek naar hoe je doelgroep zoekt.
- Siteanalyse waarbij je de content op je website en het gedrag van je bestaande bezoekers analyseert.
SEO-onderzoek
Het SEO-onderzoek is meer dan het doen van een keywordanalyse. Om je doelgroep echt te begrijpen, moet je in hun huid kruipen. Hoe zoeken ze? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Wat is hun zoekintentie? In welke fase van de salesfunnel zitten ze? Heb jij content die aansluit bij elke fase in customer journey? Wat zijn hun verwachtingen en sluit jouw website hierop aan?
De antwoorden op deze vragen vertellen je hoe je website moet aanpassen om beter organisch gevonden te worden:
- Welke pagina's moeten er op je website zijn.
- Welke content moet er op die pagina's staan.
- Welke verbeteringen moeten er doorgevoerd worden.
Voorbeeld van zoekintentie
Stel je hebt een webshop die meubels verkoopt. Tijdens het onderzoek heb je ontdekt dat veel mensen zoeken op kleur. Op Google zoeken ze bijvoorbeeld naar een "blauwe zetel". In dat geval is het belangrijk dat bezoekers de zetels op jouw website kunnen filteren op kleur.
Voorbeeld: Bol.com
Neem als voorbeeld bol.com. Zij hebben het goed begrepen. Als je in Google zoekt naar een blauwe zetel, dan vind je hun pagina over blauwe zetels in de zoekresultaten. Als je doorklikt, zie je direct het aanbod en hoef je niet eerst te filteren op kleur.
Kan je op jouw website niet filteren op kleur of zijn deze pagina's niet apart bereikbaar, dan moeten bezoekers dus meer handelingen uitvoeren om te vinden wat ze zoeken. De kans is dan groter dat bezoekers overstappen naar de concurrent die een gebruiksvriendelijkere website heeft.
Siteanalyse
Voor extra inzicht combineer je de resultaten van het SEO-onderzoek met een analyse van je website. Begin met het maken van een overzicht van alle pagina's op je website en de navigatiestructuur. Koppel dit vervolgens aan de statistieken van je website die je bijvoorbeeld uit Google Analytics haalt. Neem hiervoor data over een lange periode. Een jaar voldoet in de meeste gevallen.
Welke statistieken je kiest, is afhankelijk van je doelstelling. Wat is het belangrijkst om het succes van jouw pagina's te bepalen? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar statistieken die aangeven hoe populair de pagina's zijn en hoe ze gebruikt worden. Daarnaast is het interessant om te bekijken hoeveel mensen via zoekmachines op die pagina's zijn beland.
Wij raden aan om in ieder geval de volgende statistieken toe te voegen:
- Aantal paginaweergaven
- Aantal gebruikers
- Gemiddelde tijd op pagina
- Instappunten (dit is het aantal keer dat bezoekers via die pagina zijn beland op de website)
- Bouncepercentage
- Aantal gebruikers dat direct via zoekmachines op deze pagina is beland
- Gemiddeld aantal pagina's dat organische bezoekers bekijken
Data: beslissingen onderbouwen
Deze data gebruik je om je beslissingen mee te onderbouwen. Je ziet in een oogopslag welke pagina's zorgen voor het meeste verkeer. Op deze manier snijd je niet per ongeluk content weg die voor meer verkeer zorgt dan je dacht.
Daarnaast kan je naar de verhoudingen tussen verschillende statistieken kijken. Denk bijvoorbeeld aan de verhouding tussen het aantal instappunten en paginaweergaven. Pagina's die in je hoofdmenu staan, hebben vaak veel paginaweergaven. Zijn er echter maar weinig mensen die via deze pagina's je website binnenkomen, dan kan je kijken naar mogelijkheden om dit te verbeteren.
Omgekeerd kunnen er pagina's zijn die veel instappunten hebben, maar relatief minder vaak worden bekeken. Als deze pagina's niet bij een campagne horen, dan kan je overwegen om deze pagina's makkelijker bereikbaar te maken door ze toe te voegen aan het menu of door intern vaker naar de pagina's te linken. Dit geldt uiteraard ook voor pagina's waarvan je wilt dat ze vaker worden bekeken.
Resultaten combineren tot een sitemap
De siteanalyse combineer je vervolgens met je conclusies uit het SEO-onderzoek. Je weet welke content je doelgroep graag ziet, hoe deze content eruit ziet en hoe je content op elkaar moet aansluiten. Hiermee kan je onderbouwen hoe de vernieuwde sitemap eruit komt te zien.
- Een overzicht van de pagina's die op je website moeten komen.
- Hoe de navigatiestructuur (je hoofdmenu) eruit ziet op desktop en gsm.
- De functie en onderlinge verhoudingen van de pagina's binnen de website. Noteer ook het focuskeyword bij pagina's die gericht zijn op het aantrekken van verkeer.
Het resultaat is een sterke structuur die beantwoordt aan de wensen van jouw doelgroep, waarbij er content is voorzien voor elke fase in hun customer journey. Je hebt nu een blauwdruk om je nieuwe website te maken. De volgende stap is ontwerpen en uitwerken van een design waarin deze nieuwe structuur is geïntegreerd en het schrijven en optimaliseren van content.
Het voordeel van deze datagedreven aanpak bij sitemapping is duidelijk. Al je keuzes zijn onderbouwd met als resultaat dat je een website krijgt die overtuigt.