Maak een plan
Vergelijk het gerust met iemand die wil vermageren. Als je iemand op een onbewaakt moment hoort zeggen: 'We gaan eens een beetje vermageren', dan weet je ook al dat het er niet van zal komen. Je moet een dieetplan opmaken en je daar aan houden. Zo is het ook in de marketing. Stippel een marketing- en communicatieplan uit, van maand tot maand, voor een jaar ver.
Maak een realistisch plan
Sommigen duiken halsoverkop de fitnesszaal in en denken dat de kilo’s er vanaf de eerste dag zullen afvliegen en ze morgen 58 kilo zullen wegen. Ook hier helaas, pindakaas. Een lichaam in topconditie is een werk van lange adem waarbij je naar een realistisch doel toewerkt (die 58 kilogram, die zit er bij ons ook niet in). Stel een haalbare bedrijfsdoelstelling en werk daar heel gericht naartoe.
Plan de uitvoering van je plan in
Spring tijdig op de fiets (twee vliegen in een klap) en rij naar de groenten- en fruitboer om je voorraad in de slaan. Zodat je niet holderdebolder toch snel naar de frituur moet hossen wanneer blijkt dat de koelkast leeg is. Idem met je marketingplan: werk een maand vooruit zodat je acties keurig klaarstaan. Werk de elementen van je plan minstens een maand vooraf uit en lanceer ze zonder tijdsdruk.
Stel een gevarieerd plan op
Variatie is de sleutel tot succes, en ook cruciaal om je plan vol te houden. Op de versafdeling liggen niet alleen appels. Probeer ook die mango eens, die je anders nooit meeneemt. Die variatie geldt ook voor marketing: probeer eens een medium of kanaal dat je nooit eerder testte. Wat werkt, behoud je. Wat niet werkt, schrap je. Combineer het beste van offline, online of evenementiëlemarketingtools.
Evalueer je plan en stuur het bij
Wie dieet, moet af en toe eens op de weegschaal staan. Misschien zul je tijdens sommige weken eens vloeken, maar als je je aan bovenstaande punten houdt, zul je na een jaar juichen. Niet elke marketingact ie zal een daverend succes zijn. Als je dat maar tijdig opmerkt, meet, weet en kunt bijsturen. Evalueer je acties met Web Analytics, bekijk je verkoopscijfers of het aantal contactnames en stuur bij.
Samen een marketingplan opmaken?
Wil je samen met Ntriga je marketing inplannen? Waarschuwing: dat wordt werken, zwoegen, wroeten, bijsturen en blijven volhouden (want ja, dat is marketing). We gaan voor resultaten. Niets minder. Maar niet halsoverkop.