Contentmarketing

Contentmarketing is ideaal voor bedrijven die graag die extra stap zetten. Het is een bijzonder intensief traject, maar wanneer het grondig aangepakt wordt, werpt deze strategie beslist vruchten af. Voordat we verder ingaan op de uitvoering van zo'n contentmarketingaanpak, doen we verder uit de doeken wat contentmarketing nu precies inhoudt.

Wat is contentmarketing?

Bij contentmarketing draait alles om het creëren van originele en kwalitatieve 'content' op maat van jouw bedrijf en vooral op die van je doelgroep.

We hebben het hier bewust over 'content', aangezien het niet alleen gaat om teksten. Bij deze aanpak speel je namelijk zoveel mogelijk in op de behoefte van je klant of doelgroep. Dat doe je door een doordachte mix van inhoud te produceren. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van blogs, video’s, infographics, een brochure, whitepaper en zoveel meer.

"Maar ik heb helemaal geen content..."

Het maken van content schrikt velen af, maar wees gerust: iedereen heeft verhalen te vertellen over zijn/haar producten of diensten. Deze content hoeft bovendien helemaal niet rechtstreeks over jouw aanbod te gaan. Zo kan een voedingsbedrijf recepten publiceren, een cosmeticabedrijf tips voor het aanbrengen van make-up posten of een reisbureau een overzicht geven van populaire bezienswaardigheden in belangrijke steden. Wie zich verdiept in de doelgroep vindt vaak een eindeloze bron aan onderwerpen.

Door je doelgroepen kwalitatieve content aan te bieden, zorg je voor toegevoegde waarde. Je bouwt autoriteit op in jouw vakgebied en versterkt je naamsbekendheid. Ook kan dit leiden tot meer vertrouwen en loyaliteit van je klanten. Vaak wordt dan ook gezegd dat contentmarketing de manier is om klanten aan te trekken en aan je te binden als bedrijf.

Hoe begin je met contentmarketing?

Voor contentmarketing is het belangrijk dat je je doelgroep door en door kent. Een keywordanalyse kan diepgaand inzicht geven in wat zij belangrijk vinden. Daarnaast maken we een analyse van jouw klanten en prospecten. Met welke vragen zitten ze? Welke onderwerpen interesseren hen? Daarnaast gaan we na via welke platformen en kanalen we hen het best bereiken.

Op basis van deze informatie stellen we een contentplan op en werken posts en andere ideeën uit die een maximaal bereik nastreven. Daarbovenop houden we ook de zoekmachinevriendelijkheid sterk in het oog. Je content moet namelijk ook te vinden zijn op het wereldwijde web.

 

IK WIL STARTEN MET CONTENTMARKETING