De design sprint: een gezonde basis voor elk totaalproject
De ideale basis om een totaalproject als dit voor Sofatech uit te werken is een diepgaande, gestructureerde denkoefening. Daarom begonnen we met een design sprint, een gefaseerde oefening in design thinking om de nieuwe stijl en branding van Sofatech zo vlot mogelijk gelanceerd te krijgen met een maximum aan impact. Tijdens zo'n design sprint sluiten we ons een week lang op samen met de klant om stap voor stap elk element van de marketingaanpak af te wegen en op scherp te stellen, waarbij we eventueel elke dag met andere teams sparren en overleggen. Als je de beslissingen in zo'n totaalproject niet wil laten aanslepen, is zo'n design sprint echt aangewezen: even door de zure appel heen bijten om daarna meteen de zoete vruchten ervan te plukken!
De situatie van de klant als inspiratie
Een eerste stap was een positioneringsoefening samen met het team van Sofatech, waarbij we op zoek gingen naar insteken voor de rebranding en huisstijl voor de toekomstige campagnes. Daarbij lieten we ons inspireren door de input die Sofatech ons gaf over de voornaamste problemen waar hun klanten mee kampen.
In de campagne proberen we daar dan op in te spelen, op deze manier:
- Sommige bedrijven zijn hun IT-oplossing volledig ontgroeid. Als visuele metafoor kozen we voor een campagnebeeld met de acteur Bert Huysentruyt die uit zijn kleren barst. Een tweede beeld om deze gedachte te ondersteunen toont een veel te klein fietsje (waarmee je altijd achterop blijft en de nieuwste ontwikkelingen nooit kunt bijbenen).
- Andere prospects hebben niet eens een degelijk boekhoudpakket en verdrinken in de mappen en post-its. Campagnebeeld is een dame in pino-look die helemaal onder de post-its zit.
- Verder is er ook een groep potentiële klanten die geregeld in de kou blijven staan wanneer ze contact opnemen met hun IT-partner en geen (of te laat) gehoor vinden. Hier zetten we een beeld van acteur Bert Huysentruyt tegenover in winterjas en vol ijspegels.
Rebranding doorgetrokken tot in de alle geledingen van het bedrijf
Die beelden en visuals werkten we uit en integreerden we in de totale rebranding. We zetten onze schouders onder:
- een nieuw logo samen met een frisse huisstijl
- een nieuwe website
- e-mailhandtekening
- visitekaarten
- groentenkaarten
- templates
- offertemappen
- e-mailtemplate
- ...