marketing

Sociale media in crisistijden

Actief blijven op sociale media tijdens corona: go or no go? Lees in onze nieuwste blog wat je het best kunt doen.

Actief blijven op sociale media tijdens corona: go or no go?

Door de maatregelen die de federale regering ons oplegde, zitten we nu met z'n allen in ons kot. Sommigen werken van thuis uit, anderen moeten op een andere manier de tijd zien te doden. Hierdoor spenderen consumenten veel meer tijd online, vooral op sociale media. Geef nu toe, je hebt ook al gespeeld met 't idee om eindelijk werk te maken van Instagram of TikTok, niet?

Iedereen zit met vragen en onzekerheden. Daarom proberen we in dit artikel een aantal vragen op te lossen. We proberen een zo duidelijk mogelijk beeld te scheppen over wat er te gebeuren staat in ons vakgebied online marketing. We geven een woordje uitleg en wat tips voor jouw sociale media tijdens de coronacrisis.

Blijf in contact

Laat je sociale media niet links liggen, ook al is jouw bedrijf of winkel niet open op dit moment. Je fans zijn nu namelijk wel zeer actief en waarderen het wanneer je af en toe iets post. Dit toont dat je geëngageerd bent met je publiek. Blijf dus communiceren!

We begrijpen dat iedereen in de war is en niet goed weet wat wel en niet kan. Bespreek daarom met je team of het een goed idee lijkt om de campagne(s) te laten doorgaan. Een volledige social media campagne pauzeren of stopzetten is geen goede zet. Hierdoor verdwijn je weer uit het algoritme en verlies je jouw behaalde positie of marktaandeel in Facebook, Instagram of LinkedIn. Dit geldt voor alle vormen van marketing trouwens, niet enkel online. Je moet aanwezig blijven om top-of-mind te blijven en niet vergeten te worden.

Wat post ik het best?

Ondanks dat iedereen het heeft over het coronavirus, is het geen slecht idee om te tonen dat ook jouw bedrijf er is en klaarstaat. Ook al valt een deel van je core business nu weg, probeer te focussen op wat nog wél kan. Denk aan thuisleveringen van bloemen of afhaalmenu’s. Bied online workshops of inspiratiesessies aan.

Wees creatief en entertain je publiek! Ze staan tenslotte open voor iets luchtigs, iets anders dan maatregelen, grafieken over het verloop van deze epidemie of boetes.

Sociale media ads boomen

Net omdat zoveel mensen nu nog meer tijd spenderen op sociale media, is dit hét ideale moment voor advertenties op die sociale media. Niet enkel Facebook stijgt in gebruik, maar ook Instagram, YouTube, TikTok en nog zo veel andere platformen.

Let wel op met wat je promoot. Wie dure handtassen verkoopt en geen webshop heeft, zal merken dat advertenties op dit moment misschien toch niet goed werken. Als je een webshop hebt, kan je in veel gevallen wel adverteren. Maar opnieuw, bespreek dit met het team dat hiervoor zorgt.

Heb je nog vragen?

Wil je advies op maat voor jouw sociale mediacommunicatie of -advertenties? Wil je werk maken van een webshop of wil je graag een specifiek artikel zien verschijnen over een ander onderwerp in verband met het coronavirus? Contacteer ons dan gerust en we doen het mogelijke!

Hulp nodig bij je social media marketing?