marketing

TikTok: dé trend van 2020

TikTok, dé trend van 2020. Maar wat weet jij erover? Lees hier alles wat je moet weten over TikTok, zowel voor je vrije tijd als voor je bedrijf.

Wat is TikTok?

Eerst en vooral, wat is TikTok ook alweer? TikTok is een sociale media-platform waar gebruikers video’s kunnen maken en iedereen ze kan delen. De app heet zichzelf een global video community. Je moet helemaal geen profiel aanmaken als je stiekem toch TikTok’s wil kijken.

De ontwikkelaar van TikTok, kocht in 2017 Musical.ly op, waardoor alle gegevens en content van Musical.ly overgezet worden naar TikTok. TikTok bestond al eerder onder de naam Douyin. Dit is de Chinese versie van de app die al veel verder gevorderd is dan TikTok. Zo kan je bij Douyin in een drietal stappen het hotel boeken die je net in een video zag. Ook de servers van beide apps staan niet samen. Het logo is wel hetzelfde.

De feed

Zoals ieder sociale media-platform heeft TikTok een feed. Het wordt nog beter, TikTok heeft zelfs twee feeds:

  1. De ‘volgend’ feed, met video’s van mensen die je - surprise - volgt;
  2. De ‘voor jou’ feed, waar je aanbevolen video’s krijgt te zien. Je kunt deze feed vergelijken met de berichten die tevoorschijn komen wanneer je op Instagram iets wil opzoeken.

De ‘voor jou’ feed is niet helemaal gebaseerd op bekende TikTok’ers, maar is ook bedoeld voor gebruikers en merken met minder volgers.

TikTok voor jouw merk

Er zijn vandaag drie mogelijkheden om als bedrijf actief te zijn op TikTok:

  1. Je maakt een eigen kanaal aan en creëert zelf video’s;
  2. Je werkt met influencers die content creëren voor jouw merk en dat verspreiden naar het grote publiek;
  3. Je kan ook betalen voor advertenties op TikTok, maar dat staat nog in zijn kinderschoenen. Je kan een hashtag claimen of bereik kopen.

TikTok is een kanaal waar je veel user generated content hebt. Dit kan worden gestimuleerd door als bedrijf een hashtag challenge te organiseren. De gebruikers worden dan aangemoedigd om de strijd aan te gaan met elkaar. Het doel van de challenge is om zo veel mogelijk unieke, grappige video’s te maken voor het merk.

Guess - #inmydenim

In september 2018 organiseerde Guess de eerste officiële hashtag challenge in de USA sinds de lancering van het brand partnership program. De challenge krijgt de naam #inmydenim en het is de bedoeling dat TikTok’ers een video maken waarin ze een jeansproduct van Guess aan hebben. In die kledij voelen ze zich veel mooier en fashionable dan in de kleren die ze voordien aan hadden.

De TikTok moet gemaakt worden op de track ‘#inmydenim I’m a Mess’ van Bebe Rexha. Ze hebben dit nummer gekozen omdat de TikTok’ers voordien hun “lelijke” kleren tonen, waarna een transformatie volgt in de Guess jeans.

De campagne werd gepromoot door de populaire content creators @ourfire en @madison_willow. De challenge was gericht op millennials en generation Z die graag beelden delen van hun looks.

Chipotle Mexican Grill

Chipotle is een Amerikaans fast casual restaurant. Een fast casual is een restaurant tussen een fast food en klassiek eten. Een ander voorbeeld van zo’n fast casual diner is Vapiano. Ze hebben vestigingen in de USA, Canada, Frankrijk, Engeland en Duitsland. Een chipotle is een gedroogde en gerookte jalapeño chili peper. Het restaurant serveert burito’s, nacho’s met salsa en andere Mexicaanse specialiteiten.

Het gaat hier om een corporate account met eigen content. Ze creëren zelf video’s en maken gebruik van influencers. Ze brengen hun product op een creatieve en grappige manier zodat de video’s gedeeld worden. De video’s hebben nooit meer dan 50.000 views, wat al aan de mindere kant is. De populairdere video’s hebben boven 1,5 miljoen views, en dan spreken we nog niet van likes, comments of aantal keren gedeeld.

Start to TikTok?

66% van de TikTok’ers wereldwijd zijn jonger dan 30 jaar. Als je bedrijf een jonge doelgroep heeft, kan je nu dus ook adverteren of content creëren op TikTok. Voorlopig zijn de mogelijkheden tot adverteren nog heel miniem.

Voor een bedrijf is het creëren van video’s zeer tijdsintensief en best wel lastig. Het is daarom niet slecht om TikTok nog even in de gaten te houden als je dat niet onmiddellijk ziet zitten. Als je een YouTube-kanaal hebt, kan je die linken aan een TikTok-profiel. Hierdoor moet je geen (volledig) dubbelwerk doen. Natuurlijk zijn de formaten wel anders op TikTok.

wij kunnen jou helpen bij het opzetten en optimaliseren van je contentmarketing en advertisingcampagnes.