Waarop moet ik letten wanneer ik een bedrijfspagina maak op Facebook? 11 tips.
Zowat elk zichzelf respecterende organisatie of bedrijf is te vinden op Facebook. Dat is ook logisch, aangezien de recentste Digimeter studie toont dat in 2019 78% van alle Vlamingen actief was op Facebook, 69% op Facebook Messenger en dagelijks 79% een Facebookapp gebruikt. Vergeet namelijk niet dat ook WhatsApp en Instagram tot het Facebook imperium behoren.
Als zaakvoerder bereik je dus potentieel zo’n 80% van alle Vlamingen via Facebook. Maar hoe pak je dit aan? Waarop moet je letten wanneer je een bedrijfspagina aanmaakt? Dat doen we hieronder voor jou uit de doeken. Heb je nog geen pagina? Lees dan in onze andere blog hoe je een bedrijfspagina aanmaakt.
1) Herkenbaarheid: de juiste look-and-feel
Een eerste belangrijke stap: zorg voor herkenbaarheid. Via een goedgekozen profiel- en omslagfoto zien bezoekers meteen dat ze op de juiste bedrijfspagina geland zijn. Velen kiezen voor het bedrijfslogo als profielfoto. Logisch ook, want die wordt ook in zoekresultaten weergegeven.
De headerfoto kan meer kanten op. De een kiest hier voor jouw slogan (zoals bijvoorbeeld Nike), de ander zet een product in de spotlights (kijk eens naar Microsoft). Je kan ook tonen wat je onderscheidt van de concurrentie (denk maar aan Coolblue). Ook een campagnebeeld of speciale boodschap behoren tot de mogelijkheid (zie het voorbeeld van KLM). De opties zijn eindeloos en wie creatief is, kan hier meteen iets leuks mee doen.
2) Size does matter: kies het juiste beeldformaat
Ok. Je weet wat je wilt tonen in je profiel- en omslagfoto. Nu is het belangrijk om te zorgen voor een beeld in het juiste formaat. Je profielfoto is het best vierkant en minimaal 170x170 pixels groot. Hou er bovendien rekening mee dat Facebook je profielfoto in cirkelvorm uitknipt. Plaats dus geen belangrijke zaken in de hoeken.
Je omslagfoto wordt rechthoekig getoond en meet minstens 400 pixels breed op 150 pixels hoog. Daarnaast doen posts met foto of video het ook altijd beter dan puur tekstuele posts. Gebruik die beelden dan ook, maar kies het juiste formaat. Voor enkele foto’s ga je op z’n minst voor 1200x630 px. Voor een carrousel met verschillende foto’s, kies je best foto’s van 600x600 px.
3) Kies een gebruikersnaam voor jouw pagina
Een gebruikersnaam? Jazeker! Kies een makkelijk te onthouden, herkenbare en korte naam voor jouw bedrijfspagina. Dit maakt je pagina makkelijker te herkennen én zorgt voor een eenvoudig te delen link: facebook.com/gebruikersnaam. Zolang je dit niet instelt, krijgt je pagina namelijk een vrij ‘rommelige’ url (bv. facebook.com/paginanaam-165468542165846).
Hoe kies je de gebruikersnaam van je Facebookpagina? Simpel! Onder de profielfoto staat je paginanaam en daaronder ‘Gebruikersnaam voor pagina maken’. Klik hierop, kies je naam, check of die nog beschikbaar is, et voilà!
4) Werk je pagina-informatie bij
Deze is vrij logisch, maar toch wordt ’t vaak over het hoofd gezien: zorg voor de nodige praktische informatie over jouw bedrijf.
Klik in de linkerkant van je Facebookpagina op ‘Info’ en vervolgens op ‘pagina-informatie bewerken’. Hier laat Facebook je alle (contact)gegevens aanvullen.
Denk aan:
- Korte ‘Over ons’ beschrijving
- Bedrijfscategorie
- Bedrijfsnaam
- Website
- E-mailadres
- Gebruikersnaam
- Adres
- Telefoonnummer
- Openingsuren
- …
Vervolgens zijn er een aantal opties naargelang het type bedrijf dat je toevoegde. Zo kan je voor restaurants en bars bv. een menu toevoegen. Handig toch?
5) Vertel jouw verhaal
‘Mensen kopen geen product of dienst, maar ervaringen en verhalen’. Dit soort uitspraken zijn schering en inslag bij hippe marketing guru’s, maar ze hebben op zich wel gelijk. Niemand is nog uniek in wat hij/zij aanbiedt. De manier waarop je wat aanbiedt kan echter wel een zogenaamde Unique Selling Proposition (USP) zijn. Dàt onderscheidt jou van je concurrenten.
Bij ‘Info’ kan je een ‘Verhaal’ toevoegen. Schrijf hier wat jouw bedrijf uniek maakt. Waarom moeten mensen jouw pagina volgen? Waar sta je voor? Hoe maak jij het verschil voor jouw klanten? Voeg ook hier een relevante foto van je producten, diensten of kantoor toe. En trek dit verhaal door in alles wat je doet. Zowel op Facebook als in levende lijve.
6) Voeg een duidelijke knop toe
Onder je omslagfoto staat een blauwe knop. Die kun je vormgeven op vijf manieren. Druk op ‘knop toevoegen’ en kies vervolgens de actie die je verkiest.
Dat kan gaan om:
- Het maken van een boeking (bv. KLM)
- Een contactopname (bv. Microsoft)
- Een link naar meer informatie over je bedrijf aanklikken (bv. Universal Studios Orlando)
- Een aankoop doen (bv. bol.com)
- Een app downloaden (bv. Coolblue)
7) Wat moet ik posten op Facebook?
Je pagina heeft ondertussen een degelijk fundament. Tijd om van start te gaan met de actieve communicatie. Post niet zomaar alles wat in je opkomt. Hou het spontaan, maar denk wel steeds aan deze drie belangrijke zaken: inhoud, frequentie en haalbaarheid.
Eerst en vooral ga je bepalen wat je wil/kan delen. Denk hierbij in eerste plaats aan je doelgroep. Wat vinden zij interessant en belangrijk? Je kan hen bijvoorbeeld inspiratie bezorgen over wat ze kunnen aanvangen met jouw product, ze een blik achter de schermen geven (laat je fans een gezicht plakken op de stem die ze vaak aan de lijn hebben of de persoon waarmee ze mailen). Je kan mensen tonen hoe hun favoriete product gemaakt wordt en vooral: je kan hen informeren. Geef hen updates over nieuwe producten of diensten. Kondig events aan of laat hen weten wanneer er speciale acties gelanceerd worden.
Vervolgens bepaal je hoe vaak je dit gaat doen. Ga je dagelijks posten? Twee keer per week? Wekelijks? Minder frequent? Zorg in ieder geval voor een vaste frequentie en vooral: kies een frequentie die haalbaar is. Je legt jezelf geen te strakke deadlines op, want dan hou je het niet vol. Kies meteen voor een ritme dat je kan volhouden.
8) Wees jezelf en ram je product niet door je fans hun strot
Zorg vooral dat je jezelf blijft, in alles wat je doet en post: in je beelden, verhaal en berichten. Je houdt één verhaal en boodschap aan en zorgt dat je klanten en volgers zien dat dit past bij je bedrijf. Wring je niet in een hippe, leuke stijl als je net voor een klassiek en ambachtelijk product kiest.
Vooral online (dus ook op Facebook), is het verhaal rond jouw bedrijf belangrijk. Je eigen merk(beleving) neerzetten is hier de boodschap. Beperk dan ook posts die je product/dienst opdringen. Verkopen genereer je onrechtstreeks, door tips, advies, inspiratie of informatie over jou en je producten/diensten te geven die klanten zin doen krijgen ze te kopen.
Benieuwd hoe je dat precies doet? Bekijk dan onze social media campagne voor MSC. Voor hen hebben we een sprekende campagne bedacht en uitgevoerd waarin met vijf korte video’s telkens één mythe rond tonijn wordt behandeld. Enkele voorbeelden waren: “Tonijn met een keurmerk is altijd duurder” en “Je weet nooit zeker dat tonijn duurzaam is gevangen”.
9) Overweeg te adverteren
Posten is één ding, het Facebookalgoritme is totaal iets anders. Het social medium zorgt er steeds vaker voor dat berichten minder makkelijk ‘organisch’ verspreid worden. Een pagina met 100 volgers mag er niet zomaar vanuit gaan dat alle 100 fans een gepost bericht zien. Je merkt zelf ongetwijfeld ook dat er posts van pagina’s die je volgt aan je aandacht ontsnappen.
Facebook bepaalt namelijk sterk wat jij te zien krijgt. Ze houden jouw gedrag en interesses bij en trekken content die daar (volgens hen) het best bij aansluit voor. Pagina’s waarvan je veel posts een like geeft, zullen zo vaker in je tijdslijn verschijnen. Daarnaast schat het platform zelf ook bepaalde posts hoger in. Tekstuele posts worden altijd minder belangrijk geacht dan posts met foto, die worden dan weer lager ingeschat dan posts met een video.
Hoe je dit kan omzeilen? Door te adverteren. Facebook is geen liefdadigheidsinstelling en verdient veel geld door bedrijven te laten adverteren. Zo kun je het organische bereik van je berichten aanvullen met betaald bereik. En het ergste? Het werkt! Zelfs met kleine budgetten (denk aan 20 euro per campagne) verhoog je je bereik al aanzienlijk. Het zorgt voor extra visibilteit, extra verkeer naar je website, extra fans… Test het eens uit! Wij helpen je graag op weg.
10) Vraag om reviews
Veel bedrijven vrezen reviews. Je hebt er namelijk soms weinig vat op en de impact van eventuele negatieve beoordelingen kan zwaar uitvallen. Toch is het aan te raden tevreden klanten aan te raden jouw producten of diensten te beoordelen, ook op Facebook. Het geeft onder andere potentiële klanten het nodige vertrouwen in je bedrijf en heeft bovendien mogelijk ook invloed op je SEO. Reviews vallen namelijk sterk op in Google’s zoekresultatenpagina’s.
Ook negatieve reviews hoeven bovendien niet rampzalig te zijn, wanneer je er goed mee omgaat. Beantwoord negatieve feedback openlijk. Toon dat je met deze opmerkingen aan de slag gaat en er goed mee om kan. Klanten die een negatieve review schrijven zijn betrokken genoeg om die negativiteit te uiten. Grijp die kans en draai hun slechte gevoel om in iets goed.
11) Durf experimenteren
Tot slot: durf eens te experimenteren met Facebook. Het platform is constant in ontwikkeling en voegt van tijd tot tijd nieuwe functies toe. Vaak zijn die simpelweg afgekeken van de concurrentie (*kucht* Facebook stories *kuch*). Toch zijn ze het testen waard. Facebook is er zelf namelijk enorm grote fan van en trekt deze content vaak wat voor. Zo bereik je meer of nieuwe mensen en kan je opnieuw je bereik vergroten.
Test eens met een live video, koppel je webshop aan je Facebookpagina, test de Marketplace uit, koppel een chatbot aan je Facebook Messenger, plaats een foto of video ook eens in je Facebook verhaal… Heb je een zeer actieve ‘community’? Dan is een Facebookgroep misschien wel iets voor jou. Daarin kan je je fans veel beter bereiken. Er zijn zeer veel mogelijkheden en wie weet zit er wel iets bij dat voor jouw bedrijf écht werkt.
Tot slot: het gaat niet om wie de grootste heeft
Oké, we geven het toe. Het geeft een kick wanneer je die duizendste fan je pagina ziet liken. Maar vergeet niet: cijfers zeggen niet alles. De pagina’s met duizenden fans die geen sikkepit geven om het bedrijf in kwestie zijn legio. Het gaat er net om dat je echte fans samenbrengt, dat je conversaties aangaat en mensen een verhaal brengt. Je hebt veel meer aan 50 geëngageerde fans dan aan 1.000 likes van personen die je bedrijfsnaam niet eens linken aan je logo.
Ga dan ook die conversatie aan
Zorg dat je fans je durven aanspreken. Facebook is geen traditioneel marketingkanaal waarbij een bedrijf communiceert en het publiek die boodschap aanhoort (zoals de radio of televisie). Facebook is een sociaal medium waarbij je met elkaar in interactie treedt. Post niet enkel feiten, maar stel vragen, lanceer een poll, zeg je fans dat ze je kunnen contacteren via Messenger.
Wanneer je snel antwoordt op persoonlijke berichten, dan geeft Facebook bovendien een badge weer waarop staat dat je snel reageert op berichten. Dat oogt niet alleen klantvriendelijk, dat geeft je fans met vragen het vertrouwen je te contacteren. Daaruit kunnen nieuwe ideeën of verkopen volgen.