Denk aan al je software voor administratie, boekhouding, facturatie, productie, HR ... Concreet gaat het meestal om ERP-systemen, CRM-systemen of op maat gemaakte software. De oplossingen worden altijd gebruikt vanaf een smartphone, tablet, laptop of desktop en zijn per definitie device-onafhankelijk. Alles werkt in de cloud, dus hoef je geen hardware of software te installeren. Dit alles kan je samenbrengen en stroomlijnen door het bouwen van datauitwisselingen.

Efficiënter werken
De eerste oefening die we maken bij bedrijven die een digitale groeispurt willen maken, is een analyse van welke data er aanwezig zijn en in welke afdelingen. Dat kan gaan over aankoopprijzen, verkoopprijzen, productspecificaties, verkoopcijfers, winstmarges ...
We durven het haast niet te zeggen, maar bij nogal wat bedrijven circuleren nog altijd schriftelijke bestelbonnen of order forms. Als dat zo is, is dat een eerste denkoefening: wat kan daarvan gedigitaliseerd worden? Digitale data in bedrijven kunnen nog altijd zeer verspreid zitten: in sales-, ERP- of CRM-software. Er zijn verschillende technische oplossingen om die data-uitwisseling tot stand te laten komen, zoals via middleware of een API.
Processen automatiseren
Het doel is je interne medewerkers niet te belasten met extra onderhoud of extra software die ze onder de knie moeten krijgen. Integendeel, het is de bedoeling om repetitieve taken te automatiseren en extra service aan je klanten aan te bieden, tijd te winnen en kosten te besparen.