branding

Ontwerpers en mobiele media

Designers passen zich aan aan het medium waarvoor ze ontwerpen. Maar de laatste jaren veranderden de media heel snel. Als designer kreeg je een tiental jaar terug - met de komst van breedband internet - de kans om je volledig uit te leven online. Nu moeten we dringend opnieuw rekening houden met de laadsnelheid van de websites die we bouwen. 

Waarom?

Bezoekers hebben het geduld niet meer om te wachten en ‘swipen’ door naar de volgende in de rij als het hen te lang duurt. Online design is dus een oefening geworden tussen enerzijds verrassen en vasthouden en anderzijds de snelheid.

Het doel van een creatief bureau blijft vandaag nog steeds hetzelfde: emoties oproepen die het hart van het doelpubliek beroeren en reactie uitlokken. Maar op mobiele versies schiet men daar nog teveel in de tegenovergestelde richting. Bezoekers raken gefrustreerd door ofwel slechte usability, ofwel door het wachten op de pagina – die er ‘eeuwen’ over doet om de mooie beelden in te laden. Als de bezoeker niet wacht, is het vele werk en het mooie ontwerp zinloos geweest.

 

En nee, dit ligt niet enkel aan de developer.

Het is iets technisch. Dat is inderdaad het eerste excuus wat in je opkomt. Deels terecht, maar als de ontwerper beslist om een handvol lettertypes te integreren en de website te overladen met beelden en animaties, ligt de schuld vooral bij hem. Developers kunnen dan enkel optimaliseren, maar verwacht geen wonderen ...

Ntriga houdt eraan hierin een voorbeeld te zijn. Wij zetten alle nodige crossmedia tools zo gebruiksvriendelijk mogelijk in, maar toch volgens het vooropgestelde branding & concept. Snelheid op mobile is een belangrijk punt in UX.

Wat kunnen wij designers doen?

In verband met mobile design baseren we ons best nog op een 3G-snelheid. Wifi is praktisch overal beschikbaar, maar je schikt je best naar het worst case scenario. Een laadsnelheid van 3 seconden op 3G is een maximum. Duurt het langer? Dan klikt de surfer door.

Designers moeten er ook niet standaard van uitgaan dat een responsive website enkel een herschikte versie is van de desktop versie. De gedachtengang moet anders zijn:


Wat is het belangrijkste doel van een mobiele surfer op de website die hij/zij bezoekt? Dit doel moet hét basispunt zijn en de rest moet er rond worden gebouwd, rekening houdend met de gebruiksvriendelijkheid.
Je mag dit ook niet zien als een beperking. Offline ontwerpt men toch ook niet in quadri als het een zwart-wit advertentie is, of je produceert ook geen 30 seconden video voor een 6 seconden Youtube bumper ad.


Creatieven zijn al altijd in staat geweest om opvallende ontwerpen te creëren, welk medium het ook is of was. Zodra we het concept van snelheid standaard meenemen in ons ontwerp, zullen bezoekers deze ook ten volle kunnen ervaren op mobiele apparaten.

Wij helpen je graag bij het creëren van een performant corssmediaal verhaal op je eigen website, webshop of app.