marketing

Ontdek hoe bezoekers jouw website gebruiken met Clarity

De wereld van mousetrackingsoftware is een concurrent rijker: Microsoft Clarity. In dit artikel nemen we deze tool onder de loep en leggen we uit hoe jij deze tool kunt inzetten voor jouw bedrijf.

Wat is mousetracking?

Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is dat mousetracking nou eigenlijk precies? Elke keer als een bezoeker op je website is, geeft hij waardevolle informatie over zijn bezoek: de pagina's die hij bekijkt, waar hij klikt, hoelang hij pagina's bekijkt en hoeveel hij van de pagina gezien heeft.

Mousetrackingsoftware brengt dit allemaal in kaart. De software vat het gedrag van alle bezoekers samen in heatmaps. Dit is een visuele weergave van je website waar je kan zien waar men klikt op de pagina en hoe ver men scrolt. Zo zie je in 1 oogopslag waar bezoekers het meest geïnteresseerd in zijn. Zo weet je precies waar je meer of minder aandacht aan moet besteden.

Clarity: mousetracking van Microsoft

Microsoft springt met Clarity in het gat dat Google open laat. Met Google Analytics krijg je veel inzicht in je gebruikers, maar het bevat geen heatmaps of recordings van je gebruikers. Clarity doet daarentegen beide: je krijgt zowel mousetracking als enkele statistieken over je bezoekers. En in tegenstelling tot populaire pakketten zoals Hotjar, is Microsoft Clarity momenteel nog volledig gratis.

Heatmaps van al je pagina's

Het eerste dat opvalt aan Clarity is hoe makkelijk het is om te gebruiken. Na de installatie hoef je niets meer in te stellen om heatmaps van alle pagina's te maken. Dit verzamelt Clarity automatisch voor je. Je krijgt een overzicht van je populairste pagina waar je kan doorklikken om de heatmap van die pagina kan bekijken. Hier heb je 3 weergaven: desktop, tablet en gsm.

Met Clarity zie je precies waar bezoekers het meest klikken

Daar zie je waar bezoekers hebben geklikt op de pagina. Dit kunnen links naar andere pagina's zijn, maar bijvoorbeeld ook zaken die niet klikbaar zijn. Als je merkt dat veel mensen proberen te klikken op een element dat nog geen link heeft, dan is het slim om hier een link van te maken. Zo worden bezoekers naar de juiste pagina geleid en raken ze niet geïrriteerd.

Video's van hoe je bezoekers de website gebruiken

Clarity maakt daarnaast video's van de interacties van bezoekers. Alles is daarop zichtbaar: welke pagina's ze bezoeken, hoelang ze op een pagina blijven, hoe ver ze scrollen en waar ze klikken. Om de privacy te waarborgen worden uiteraard wel velden die de bezoeker kan invullen zoals bestelformulieren gemaskeerd. De  inhoud daarvan zal je dus niet zien in Clarity. Andere belangrijke zaken zie je daarentegen wel.

Bij een webshop zie je exact hoe bezoekers het bestelproces doorlopen. Je ziet hoeveel tijd ze per stap besteden, waar ze langer over doen en waar ze mogelijk afhaken. Ook bij B2B-websites kan je waardevolle informatie uit deze video's halen waarmee je jouw website vervolgens kunt verbeteren.

Conclusie

Clarity is een geduchte concurrent op het gebied van mousetracking. Het heeft nog niet zoveel opties als bijvoorbeeld Hotjar, maar daar staat tegenover dat de installatie zeer makkelijk is. De heatmaps worden automatisch verzameld zonder dat je hoeft in te voeren welke pagina's je wilt tracken. Bovendien is het volledig gratis. Mogelijk gaat dit nog veranderen in de toekomst, maar ook tegen een kleine vergoeding is Clarity een interessante tool om toe te voegen aan je marketingstack.

Wil je ook aan de slag met Clarity?