Voor veel merken is het dan ook een uitdaging om nog op te vallen op de belangrijkste sociale mediakanalen in ons land (Instagram en Facebook). Een nieuwe strategie brengt daar verandering in: de omnipresent ads strategie.

“Mijn klanten zitten niet op Instagram of Facebook!”
We horen het zo vaak in een b2b context: “Wij moeten op LinkedIn zijn, onze klanten zitten niet op Facebook of Instagram.” Vaak terecht. Soms … Minder.
De recente digimeter studie van imec (zie ook onze vorige blog) toont nog maar eens dat Meta in Vlaanderen koning is. Facebook is algemeen marktleider en Instagram is een sterke tweede, die bovendien ook de jongere doelgroepen - die dan weer afhaken op Facebook - weet te intrigeren. WhatsApp is dan weer de populairste chatapp.
Het klopt dat LinkedIn een nuttig kanaal is voor de b2b markt, maar velen lijken te vergeten dat onze job slechts een deel van ons leven en identiteit uitmaakt. Wie overdag strak in het pak in het management van een Vlaamse KMO zetelt, zit ’s avonds ook wel eens in pyjama op de bank doorheen zijn/haar Facebook-tijdslijn te scrollen. Een ruime meerderheid van alle Vlamingen zit op (een) Meta(platform), ben je dan écht zeker dat jouw klanten tot die minderheid behoren die dat niet doen? Je moet ze volgens ons eerder op het juiste moment, met de juiste boodschap weten te bereiken.
Wat is die omnipresent ads strategie dan?
De omnipresent ads strategie wordt online in de kijker gezet door een Britse marketeer: Ben Heath. Het principe? Continu zichtbaar zijn bij je doelgroep via een strategische mix van advertenties die inspelen op elke fase van de customer journey. Zo creëer je herkenbaarheid én blijf je consequent aanwezig op de belangrijke touchpoints richting een samenwerking of aankoop.
Het uiteindelijke doel is om je merk/product/dienst top-of-mind te maken, zodat je doelgroep op het juiste moment aan jou denkt en converteert. Zeker in b2b kan die customer journey namelijk vrij lang zijn, waardoor je echt op het gepaste moment moet toeslaan.
Hoe pas je de omnipresent strategie toe op Meta?
Deze strategie is prachtig eenvoudig en bouwt op drie belangrijke pijlers:
-
Continue zichtbaarheid
Doorlopend aanwezig zijn in de feeds van je doelgroep, met verschillende boodschappen. -
Gecontroleerde frequentie
Advertenties slim roteren om overexposure te vermijden en toch top-of-mind te blijven.
-
Strategische audience targeting
Gericht adverteren naar warme doelgroepen. Tenzij je vanaf nul begint, dan raden we aan brede targeting te gebruiken en ondertussen custom audiences te bouwen.
Verder draait deze strategie om het creëren van bereik, dus het is logisch dat je dit als doel instelt. Vervolgens maak je één campagne aan, opgedeeld in een twaalftal advertentiegroepen, elk met één advertentie. Beperk vervolgens de frequentie op één impressie per zes dagen en start met een budget van €1 per dag, per advertentiegroep.
Kies voor elke advertentiegroep een warme custom doelgroep (liefst zo’n 10,000 mensen) of maak een brede doelgroep, idealiter bestaand uit maximaal 100,000 mensen. Eens dit op orde staat, kan je de advertenties opmaken. We gebruiken vier verschillende insteken:
- Value Ads – Geven nuttige informatie, tips of educatieve content.
- Demo Ads – Toon je bedrijf/product/dienst.
- Testimonial Ads – Klantbeoordelingen of succesverhalen.
- Call to Action Ads – Zetten aan tot actie: aankoop, contact etc.
Het is bovendien belangrijk af te wisselen tussen verschillende types ads: kies voor een mengeling tussen video-, single image en carrousel ads waar mogelijk.
Zet de eerste stap naar omnipresent impact.
Ik wil gezien worden – en niet één keer.
Waarom werkt deze strategie zo goed?
- De volprezen continue zichtbaarheid, waardoor je top-of-mind blijft, zonder dat je ads als opdringerig ervaren worden. Zeker in lange aankoopprocessen is dit de manier om in beeld te blijven en vertrouwen te kweken.
- Slimme budgetverdeling door een laag dagbudget per ad set in te stellen.
- Verbeterde merkperceptie dankzij een mix van waardevolle content en overtuigende ads. Hierdoor groeit het vertrouwen in je merk/product verder.
- Lange termijn impact doordat deze campagnes maandenlang effectief blijven zonder veel aanpassingen (net door die afwisseling).
Veelbelovende resultaten
De kracht van deze strategie zit ‘m in het bereik, zonder te veel herhaling. Iets wat we zelf ook ondervonden afgelopen maanden. Wij zijn na de zomer in 2024 zelf beginnen te experimenteren met de omnipresent advertenties en plukten hier al snel de vruchten van.
- We bereikten afgelopen maanden zo’n 400,000 Vlamingen en dit voor een zeer schappelijke prijs. Zo lag onze CPM (prijs per duizend weergaves) op €0,43. We betaalden daarnaast gemiddeld €3,54 om duizend mensen te bereiken.
Dit zetten we graag in perspectief met benchmarks. Die lopen wat uit elkaar, maar volgens Shopify lag de gemiddelde prijs om duizend mensen te bereiken in juni ’24 op €9,78 en volgens deze live tracker liggen de gemiddelde CPM op Facebook’s Brand Awareness ads steeds ergens tussen de $0,6 en $2,2. - Bovendien bereiken we deze mensen vaak, zonder hen steeds weer dezelfde advertenties voor te schotelen. In de afgelopen maanden zagen we de frequentie van de campagne oplopen tot 8,2. Gemiddeld zag onze doelgroep onze ads dus iets meer dan acht keer. “Waauw! Dan zijn ze jullie moe gezien?” Nee. Voor elke afzonderlijke advertentie ligt de frequentie hoogstens op 2,4 impressies. We slaan mensen dus niet murw met onze boodschappen. Ze krijgen steeds een andere te zien.
- “Maar het blijven bereik-ads. Niemand klikt dus door? Er is amper interactie, waarschijnlijk?” Ook niet waar. We bouwen een relatie op met deze mensen. Ze krijgen het volledige plaatje van Ntriga te zien: onze kennis, testimonials, video’s waarin we ons voorstellen … We bereiken mensen op momenten dat ze geen tijd/zin hebben om door te klikken, maar ook op de momenten waarop ze dat wél doen. Dat blijkt: we zien ruim 2,000 bezoekers op onze website, goed voor een gemiddelde CPC van €0,8.
Benchmarks tonen ons dat de CPC voor Brand Awareness ads sterk schommelen, tussen $0,6 en $2,47. Onze €0,8 is dus zeker aan de goedkope kant. - En wat met interactie? We zien dat de ads zowel online als offline reacties teweeg brachten. Online gaat ’t dan om commentaren, likes en opgeslagen berichten. De positiefste feedback krijgen we echter net offline. We merkten afgelopen maanden dat heel wat mensen onze advertenties zagen passeren. De collega’s die in beeld komen werden hier steevast op aangesproken.
Kortom: onze ads bereiken mensen, maken wat los en zorgen voor herkenning en vertrouwen bij onze doelgroep. Deze positieve resultaten overtuigden ons van de kracht van deze strategie, waarna we ze ook al voor klanten hebben uitgerold.
Hink niet achterop en zet nu, samen met Ntriga, jouw omnipresent ads in.
Het is een krachtige manier om je merk systematisch in beeld te houden bij je ideale doelgroep. Door slim om te gaan met budget, targeting en advertentieplaatsing zorg je voor een sterke merkherkenning en verhoogde conversies op lange termijn. Wij helpen je alvast graag op weg.