Als je gebruik maakt van Google Ads, dan heb je misschien onlangs een mail ontvangen om te voldoen aan de Google EU user consent policy. In dit artikel leggen we uit waarom je deze mail krijgt en hoe je dit kan oplossen.
Verschillende Google Ads gebruikers hebben een e-mail ontvangen waarin staat dat ze direct actie moeten ondernemen. Als je gebruik maakt van remarketing, verzamelt Google persoonlijke gegevens van jouw bezoekers om ze te kunnen retargeten. Op grond van de GDPR moet je hiervoor toestemming vragen van jouw gebruikers.
Om te controleren of jij die toestemming hebt, controleert Google of je:
- Een cookiebanner op je website hebt, waarmee je toestemming vraagt om gepersonaliseerde advertenties aan gebruikers te tonen;
- Jouw gebruikers op de juiste manier hierover informeert, in lijn met de GDPR.
En wat als je niet voldoet?
Als je niet voldoet aan de GDPR, kan de Belgische gegevensbeschermingsautoriteit je een boete opleggen. Google kan dat uiteraard niet, maar ze kunnen wel besluiten om je advertenties te stoppen. In de mail die ze sturen naar adverteerders, laat Google direct zien dat ze het serieus menen: als ze problemen detecteren en je deze niet oplost binnen een termijn van 7 weken, dan kunnen je advertenties direct gestopt worden.
Hoe los ik dit op?
Hoe je dit kan oplossen, moet je eigenlijk zelf uitzoeken. Google geeft wat algemene tips mee op hun website cookiechoices.org. Maar aangezien elke website anders is, kan Google geen kant-en-klaar stappenplan meegeven.
Je moet in ieder geval zorgen dat:
- Je toestemming vraagt om gepersonaliseerde advertenties aan gebruikers te tonen
- Deze toestemming moet vrij gegeven worden
- Cookies mogen pas geplaatst worden nadat toestemming is verleend
- Gebruikers moeten hun toestemming weer kunnen intrekken als zij dat willen
- Je moet een privacyverklaring hebben waarin je gebruikers informeert over de cookies die worden gebruikt