Een huisstijl is niet enkel een logo en kleur...
Typografie is belangrijker dan je zou denken, eigenlijk is het van essentieel belang voor je merkidentiteit. Je kan een merk met een sterke visuele identiteit vaak al herkennen aan enkel het font. Denk maar aan het herkenbare lettertype van Coca Cola. Typografie drukt je persoonlijkheid uit en maakt dus onmiskenbaar deel uit van je identiteit.
De inhoud kan vlot door je lezers worden begrepen maar alleen als de tekst ook voldoende leesbaar is. Bij posters of titels en zo meer ben je vrijer, maar voor lopende tekst zijn er enkele typografische factoren die de leesbaarheid bepalen. Zoals het lettertype en de -grootte, de spatiëring, de interlinie, het contrast, de uitlijning en de lengte van de alinea tov de drager. Als de tekstregel bijvoorbeeld te lang is, zullen jouw lezers het waarschijnlijk snel opgeven.
Tijdens het lezen van een tekst is niks zo irritant als een druk gevoel te hebben door te kleine letters of te grote. Letters die te dicht bij elkaar staan of net té ver uit elkaar. Herken je soms het gevoel dat je de tekst 3 keer moet lezen om alles te vatten? Dat ligt niet altijd aan inhoud…
Alle betere en bekende ontwerpers hebben één ding gemeen: ze hebben de gave van goede typografie. Je kan meestal snel zien of iemand een goede ontwerper is door gewoon te kijken hoe hij of zij met typografie omgaat. Bewustwording van typografie is niet alleen het plaatsen van tekst, het is inzicht in ontwerp dat ook wordt toegepast op alle andere aspecten in design. Typografie is aandacht voor zowel detail als het grote geheel, het verbindt functie met esthetiek. Het vereist nadenken en begrip van het vormelijke.
Typografie in websites
Het is niet zo dat wanneer een lettertype mooi uitkomt in drukwerk, het ook zo zal uitkomen op een scherm. Er moet dus ook goed nagedacht worden of de tekst ook leesbaar blijft op een scherm, zowel groot als klein (denk maar aan een smartphone).
Aangezien er heel veel informatie op internet wordt gezocht, is aandacht voor de typografie op je website echt wel belangrijk. Het moet communiceren wat je doet of aanbiedt en dit volledig volgens je vastgezette identiteit. Typografie is communiceren. Je kunt de typografie zo brengen dat het bij je doelen past. De tekst kan in het ontwerp echt schreeuwen, of heel subtiel fluisteren. Het kan de stemming en emotie van de lezers beïnvloeden en reacties oproepen. Online kan je hierbij zelfs spelen met een extra typografisch element en dat is beweging. Het subtiel opkomen van titels bijvoorbeeld, of een puls in een button of CTA, … Alles is een onderdeel van de visuele communicatie die meestal onopgemerkt aan de lezer voorbijgaat, maar wel werkt. En dat is eigenlijk de kunst van een goede typo.
Samengevat
Het kiezen van een lettertype is dus niet iets die in enkele minuten gebeurt. Er moet over worden nagedacht en met verschillende factoren rekening worden gehouden. Daarbij komt dan nog dat de huisstijl consistent moet worden ingezet, het is belangrijk om deze altijd te bewaken. Corporate identity moet steeds correct worden toegepast. Vanuit MAQUINA maken we hierbij, na het creëren van een (re)branding, vaak een brandbook op. Dit is een handige houvast, want op die manier kan men in dit boek meteen terugvinden hoe je het logo gebruikt in bijvoorbeeld zwart wit, welk lettertype wordt gehanteerd, hoe je moet fotograferen en zo veel meer…