marketing

De digitale trends voor 2023

2022 zit erop. Tijd om vooruit te kijken! Wat heeft 2023 voor ons in petto? Wij zetten de digitale trends op een rij op het gebied van marketing, branding, technisch en privacy waarvan wij denken dat ze belangrijk(er) worden in 2023 en waar je zeker op moet gaan letten.

Wat staat er ons te wachten?

We geven jullie graag onze visie op vier vlakken:

  1. Designtrends
  2. Privacytrends
  3. Marketingtrends
  4. Technical trends

Designtrends

Durf opvallen, maar hou het simpel en duidelijk

We beginnen graag bij het begin: de branding. Jouw merk, het etiket van jouw bedrijf. Wat verandert hier qua aanpak in ’23? Onze Creative Director Peter ziet vooral een consolidatie van een aantal reeds ingezette evoluties:  

1. Duidelijke eenvoud

Minimalisme en ongecompliceerde designs zijn stilaan klassiekers. We worden zo vaak geprikkeld dat visuele moeheid steeds sneller toetreedt. Daarom blijft duidelijkheid en eenvoud een krachtig middel om een boodschap over te brengen. Denk o.a. aan:

  • info presenteren m.b.v. een beperkt aantal elementen
  • visueel de aandacht vestigen op de kern van je boodschap
  • het merk herkenbaar maken
  • zorg voor een aantrekkelijke, heldere & moderne look die duidelijk richting geeft
2. ‘anti-branding’

Een logisch gevolg van die zoektocht naar eenvoud is een op typografie gebaseerde identiteit. Ontdoe het merk van onnodige versieringen. Kies voor een eigen herkenbaar lettertype. Typografie kan - net als een beeld - een stemming of gevoel overbrengen, maar is directer en vlug duidelijk. Het straalt vertrouwen, kracht en kwaliteit uit.

De anti-branding trend kenmerkt zich verder door monochromatisch design, minimaal aanwezige afbeeldingen en tot een minimum beperkte berichtgeving.

Een anti-branding voorbeeld zie je bij het Skincare merk 'The Ordinary'.

"Eenvoud in design is niet gemakkelijk. Het vereist denkwerk en kunde om elementen te verwijderen zodat alleen de essentie overblijft."
3. Geometrie (flat en 3D)

Nog een gevolg van onze eerste trend: kiezen voor geometrische vormen. Die zijn duidelijk, makkelijk en direct herkenbaar, maar tegelijkertijd zeer flexibel. Lijnen en vormen zijn namelijk eindeloos variabel en combineerbaar. Ze creëren herkenbare logo's en identiteitselementen die je eenvoudig kan groeperen en structureren tot herkenbare patronen en ornamenten in een huisstijl. Een voorbeeld hiervan zie je in in de huisstijl die we voor Sofatech creëerden, of in de complete branding die we ontwikkelden voor d'Office.

Geometrie is:

  • een aandachtstrekker;
  • het helpt bij de opbouw van een huisstijl en herkenbare patronen;
  • de bouwsteen van visuele structuur en duidelijkheid;
  • vaak geassocieerd met duidelijkheid en professionaliteit. Door velen bovendien gezien als 'intellectueel'.
4. Kleurgebruik

We zagen het in 2022 al: pastel is here to stay, maar het tegenovergestelde - felle en gedurfde kleuren - worden steeds populairder. Hoe dat kan? Simpel: een opvallend kleurgebruik weet altijd de aandacht te trekken en een stemming te creëren. Dat zie je bijvoorbeeld bij Sonical. Het geeft je merkidentiteit… kleur.  By the way het Pantone Kleur voor 2023: PANTONE 18-1750 Viva Magenta.

5. Abstracte kleurverlopen 

Nog even verder over kleuren: kleurverloop (gradients) is een veelzijdige, visueel aantrekkelijke en een  effectieve manier om kleurdiepte aan je ontwerp toe te voegen. Speel ermee en creëer ontwerpen die in het oog springen.

Als afsluiter: design is geen wetenschap.

Your gut feeling, het persoonlijk aanvoelen blijft belangrijk. Volg deze trends niet klakkeloos, maar vul ze aan met ontwikkelingen in de maatschappij, uit media en hou vinger aan de pols van nieuwe ontwikkelingen (zoals bijvoorbeeld AI).

Privacytrends

2023 wordt key voor persoonlijke data

Over maatschappelijke evoluties gesproken: de groeiende aandacht voor privacy is niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Onze specialiste Lisanne heeft er al even de mond van vol. Dit zijn de belangrijkste take-aways:

1. Cookies

2023 moet hét jaar worden waarin je jouw cookies op orde hebt. 2022 toonde namelijk dat de toezichthouder de messen scherpt. Ze deelden al een hele resem boetes uit en deden een pak schikkingsvoorstellen. Hierdoor worden langdurige procedures vermijd en kwam tijd vrij voor nog meer onderzoek naar inbreuken… Het gaat hierbij om behoorlijk stevige bedragen (10.000 euro per website). Heb jij alles op orde? Heb je een plan B? Wij helpen je er graag mee.

Vraag naar onze cookieoplossing

 

2. Data brokers

Koop je wel eens prospectielijsten? Zorg dan dat de regels gevolgd worden. Ook hierop zal de toezichthouder uitgebreid onderzoek doen in ’23 en de sancties zijn niet mals…

 

3. Targetingopties

We schreven er al eens een blog over: vorig jaar sneuvelden duizenden targetingopties bij adverteren op sociale media. Wij verwachten dat in ’23 nog meer interessevelden verdwijnen en dat de regels rond recruitment verder worden aangescherpt.

 

4. Europese servers

Google Analytics (en andere Amerikaanse diensten, waaronder MailChimp) ligt onder vuur in Europa. De nieuwe versie (daarover later meer) zal data van Europese bedrijven enkel nog op Europese servers opslaan. Een belangrijke eis in het hele gedoe, maar zal het volstaan? Privacytoezichthouders gaven al min of meer aan van niet… Wat ga jij doen? Alle risico voorkomen en al overstappen op een Europese oplossing?

In 2023 wordt hopelijk ook meer duidelijk over Privacy Shield 2.0 en de data-uitwisseling tussen de EU en de VS. Om in de gaten te houden!  

Vaarwel UA, goede vriend

Nu we het toch over het verwerken van data hebben… Komend jaar vervangt Google onze oude vertrouwde Universal Analytics door Google Analytics 4. Dat wordt voor menig marketeer een behoorlijke dobber! We schreven er al voldoende over op onze blog (zoals deze tips voor GA4), dus hieronder beperken we ons tot de kern:

  • Op 1 juli ’23 zeggen we de Google Analytics-versie die we al jaren kennen vaarwel en verwelkomen we GA4. 
  • Je oude data in UA blijft bewaard tot 1 januari 2024 (lees in deze blog hoe je een export maakt)
  • De tool heeft een volledig nieuw gegevensmodel dat is gebaseerd op gebeurtenissen in plaats van sessies. 
  • Je schakelt best zo snel mogelijk over naar GA4 zodat je de tool leert kennen én al wat data verzamelt tegen de verplichte omschakelingsdatum.
Heb je hulp nodig bij de omschakeling? Wij hielpen al tal van bedrijven op weg. Contacteer Jolien voor meer informatie.

Marketingtrends

On a brighter note: de belangrijkste marketingtrends

De omschakeling naar GA4 is ongetwijfeld de belangrijkste marketingtrends voor 2023, maar vooral eentje waar maar weinigen écht naar uitkijken. Laat ons dus maar snel een blik werpen op wat andere trends. Marketing is zo’n breed vakgebied dat we digitale marketeer Matthias vroegen zich te beperken tot de vier belangrijkste: 

1. The war for talent intensifieert. 

Vacatures invullen is al lang niet meer evident en dat zal niet veranderen. De crisis verkleinde de foutenmarge en bovendien is de concurrentie moordend. Je zal dus ook in ’23 je beste marketingskills moeten bovenhalen om vacatures in te vullen. 

Onze ervaring (onder meer voor Morubel) leert ons dat deze tips helpen: 

  • Onderscheid je van de concurrentie, bv met een opvallende campagne en aantrekkelijke visual.
  • Leg niet alle eieren in één mand. Beperk je niet tot je website en sociale media. Kies een goeie mix tussen on- en offline kanalen.
  • Zet je in op ads? Probeer dan eens lead advertenties.
  • Werk een Employer Branding strategie uit en voer die constant uit. Focus je niet enkel op je campagneperiode. Vertel je verhaal en schets een duidelijk beeld over hoe het is om in jouw bedrijf te werken.
  • Heb je veel vacatures in te vullen? Test dan zeker eens de Linked Premium (Recruiter Lite) opties. 
2. Google’s helpful content update waait over naar Europa

Vorig jaar lanceerde Google opnieuw een grondige update van haar zoekmachine algoritme. Nuttige content wordt nu (nog maar eens) een pak relevanter en zal beter scoren in de zoekresultaten. Voorlopig wordt dit vooral uitgerold in de Angelsaksische landen (USA en UK), maar verwacht wordt dat dit in 2023 ook naar Europa zal uitgebreid worden. Het kan de moeite lonen jouw website al aan te passen, zeker wanneer je actief bent op de Britse markt.

 

3. Schema markup nu echt belangrijk

Werk je al met Schema markup code op jouw website? Kudo’s! Doe je dat niet? Ga dan snel aan de slag! Schema code geeft crawlers van zoekmachines (Google) meer informatie over jouw webpagina’s en zorgt dat ze beter opvallen in de zoekresultaten. 

Denk aan hoe ze vacatures mooi in beeld brengen in Google for Jobs (belangrijk in die genoemde War for talent) of recensies tonen over bijvoorbeeld boeken bij bol.com of Standaard Boekhandel.  recensies etc.). 

Tot voor kort was dit een nice-to-have, aangezien niet veel sites ze implementeerden, maar ondertussen is het noodzakelijk om de concurrentiestrijd in de zoekresultaten niet te verliezen.
Wij deden het onder meer voor Sofatech.

4. Video snacks

TikTok is al jarenlang niet weg te slaan uit trend reports en marketinglijstjes. Ook dit jaar niet, zij het onrechtstreeks. Wat dit medium teweegbracht in ons social mediagebruik? Het zorgt ervoor dat we onze video’s steeds korter willen. TikToks, Reels, Snapchats… Gedaan met minutenlange video’s: we want snackable video content

Technical trends

Let’s get into tech for a moment

Tot slot het technische luik. Wat staat hier op stapel in 2023? Daarvoor klopten we aan bij onze Full Stack Developer Vincent. Hij ziet drie hele grote shifts die zich verder doorzetten: 

1. Data valt niet meer te negeren

Anno 2023 krijgen we steeds meer data te verwerken. Je kan dan twee dingen doen: of je negeert deze informatiestroom, of je gaat ermee aan de slag. Maar: hoe doe je dat? Hoe breng je alle data samen en vooral: wat kan je ermee? Hoe zet je ze in? 

Dankzij slimme oplossingen, zoals die die we maakten voor Axintor, zorgen ervoor dat je meer uit jouw data haalt! Hoe we dat doen? Wij zetten steeds meer in op PIM systemen: die verzamelen data uit zoveel mogelijk bronnen en zorgen dat je ze op één plek kunt beheren, bewerken en verwerken. Zo werk je een pak efficiënter en sneller.

2. Digitalise! 

Er gebeurt in Vlaanderen nog steeds bijzonder veel op papier. Ten onrechte. Digitaliseer jouw data en administratie en zorg zo voor meer overzicht, efficiëntie en tijdswinst. 

Oké, dit klinkt heel algemeen, maar de opties zijn dan ook vrij eindeloos. Voor elk bedrijf is een digitale oplossing op maat mogelijk. Een voorbeeldje misschien? We maakten het de klanten van groothandel Orizon West eenvoudig om hun producten te bestellen door een custom made klantenportaal op poten te zetten. We koppelden dit bovendien aan hun ERP systeem waardoor alles sneller verwerkt kon worden in de administratie. Lees het allemaal rustig na in onze case voor Orizon West.

 

3. Denk (eindelijk) ook eens aan je mobiele bezoekers

Het is een dooddoener geworden afgelopen jaren: je moet je website mobile friendly maken. Logisch, toch? Nee. We zien nog te vaak websites die niet of nauwelijks aangepast zijn aan mobiele bezoekers. Akkoord: België loopt altijd wat achterop. In de VS zien we bijvoorbeeld al ruim een jaar dat mobiel bezoek het desktopbezoek ingehaald heeft. In België is dit - zeker in B2B - nog niet het geval. Toch voorspellen we dat in 2023 het aantal mobiele bezoekers verder zal toenemen. Je kan de shift maar beter voor blijven en je website optimaliseren. 

Enkele tips: 

  • maak je menu’s overzichtelijk, 
  • durf content die niet werkt op mobiel te schrappen,
  • snelheid, snelheid, snelheid! Zeker op mobiel moet alles snel inladen,
  • denk aan onze design tip: minimalisme werkt op kleine schermen. 
En wat met AI? 

Artificial Intelligence (AI) is lang iets geweest dat ver van ons af lag en je vooral in films zag passeren. Dat is stilaan verleden tijd. De afgelopen jaren zagen we een aantal opmerkelijke veranderingen in hoe bedrijven begonnen met het gebruiken van deze technologie binnen onder meer marketing en branding. Denk maar aan slimme chatbots die websitebezoekers eigenhandig verder helpen in de juiste richting. Het verbeteren van de klantervaring en binnenhalen van leads zijn hierbij de belangrijkste doelen. 

Verder zien we dat AI-tools ondertussen kunnen worden ingezet voor het beheren van data, schrijven van copy, genereren van visuals en zoveel meer. Online tools als MidJourney, ChatGPT en anderen waren een aantal jaar geleden nog toekomstmuziek en schieten nu als paddenstoelen uit de grond. 

We zien echter dat velen zoeken naar een goede balans. Het blijft namelijk altijd zaak om te bepalen hoe je omgaat met die nieuwe mogelijkheden. Een AI-tool kan vandaag nooit een menselijk brein vervangen en het ziet er ook niet naar uit dat dit ooit volledig het geval zal zijn op gebied van marketing, development of design. We verwachten dan ook dat we deze evenwichtsoefening in 2023 zullen verderzetten. De aanzet is eind 2022 namelijk al gegeven door Google’s Helpful Content Update. Die verkiest nu actief nuttige, door mensen geschreven content boven automatisch gegenereerde copy op een website. 

Wil je meer info over de digitale trends in combinatie met ons advies?