marketing

Controleer op privacygevoelige data in Google Analytics

Met ons handige dashboard ontdek jij snel of je geen privacygevoelige data (PII) verwerkt in Google Analytics zodat je dit kan oplossen en voldoen aan de GDPR.

Tegenwoordig kan je steeds meer met Google Analytics. Je weet wie je bezoekers zijn en hoe ze je website in detail gebruiken. Al die informatie heeft ook een keerzijde: mogelijk verwerk je onbewust ook privacygevoelige informatie die je niet zou moeten verwerken op grond van de GDPR (AVG),.

Wil jij weten of je privacygevoelige informatie deelt met Google Analytics? Dit kan je eenvoudig controleren met ons dashboard.

Waarom is dit belangrijk?

De AVG (GDPR) verplicht bedrijven om goed om te gaan met persoonsgegevens van hun bezoekers en klanten. Dit betekent dat je bepaalde persoonlijke gegevens niet mag verwerken. Doe je dat toch, dan kan je een waarschuwing of een boete krijgen van de Belgische toezichthouder.  Boetes kunnen oplopen tot maximaal 4% van je jaaromzet of 20 miljoen euro. Vaak vallen boetes voor kleine bedrijven veel lager uit, maar het kan voor veel negatieve reclame zorgen aangezien uitspraken openbaar worden gemaakt. Dit wil je uiteraard voorkomen.

Ook volgens het beleid van Google mag je niet bepaalde privacygevoelige informatie naar Google Analytics sturen. Dit wordt ook wel persoonlijk identificeerbare informatie (PII) genoemd. Doe je dat toch, dan riskeer je dat je Google account geblokkeerd wordt.

 

Wat doe ik als ik persoonlijk identificeerbare informatie verwerk?

Allereerst moet de oorzaak achterhaald worden waardoor deze privacygevoelige gegevens naar Google Analytics wordt gestuurd. Is dat bijvoorbeeld een tag, handmatig event of een script? Wij kunnen je helpen bij het opsporen van de oorzaak en zorgen dat dit wordt opgelost.

Wil je voorkomen dat je persoonlijk identificeerbare informatie verwerkt?