Deze zet een volgende stap in de richting van het belonen van originele-, behulpzame content die geschreven is voor en door mensen. Wie enkel content creëert om zoveel mogelijk clicks te behalen uit de zoekresultaten, zal streng afgestraft worden. Dit klinkt allemaal goed en logisch, maar wat heeft Google precies gewijzigd en hoe moet je daar op inspelen?
Wat heeft Google gewijzigd?
Dat is het ding met Google: ze wijzigen hun algoritme vrij vaak, maar zeggen natuurlijk niet letterlijk wat ze aangepast hebben. Ze geven mee welk type content ze gaan belonen, maar waar ze dan precies op gaan letten, zullen ze bij Google nooit prijsgeven.
Welke content zal beloond worden?
Content die bezoekers een goede-, aangename ervaring bezorgt en hun vragen op een voldoende manier beantwoordt. Wanneer jouw content bezoekers ontgoochelt (je brengt niet wat ze ervan verwacht hadden), dan zal je minder goed scoren. We kunnen hieruit afleiden dat clickbait het niet goed zal doen, bijvoorbeeld. Maar ook AI content zal afgestraft worden: teksten die automatisch gecreëerd worden door “slimme” tools die info van elders recycleren. Denk bijvoorbeeld aan ChatGPT, dat niet uit het nieuws weg te slaan is!
Eén ding is zeker: blijf je te vaag, recycleer je simpelweg content van andere sites of breng je content op een zéér saaie manier? Dan zullen mensen snel afhaken en zal Google haar conclusies trekken…
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw content goed scoort?
Door te focussen op jouw bezoekers en niet alles te zien in functie van een zoekrobot (lees: Google). Dit is niet nieuw. Google legt al jarenlang de nadruk op vlot leesbare-, relevante- en unieke content. Teksten vol keywords stoppen, “omdat dit goed is voor de zoekrobot”, is al een hele tijd niet meer aan de orde (al werkte het tot voor kort wel nog steeds vrij goed, als je het ons vraagt).
Concreet: wat moet je doen?
- Je moet in de eerste plaats goed nadenken over relevante onderwerpen voor jouw doelgroepen.
- Kies die onderwerpen waar je zelf veel over weet en waarbij je iets kan toevoegen aan wat al online te vinden is.
- Breng deze onderwerpen op een aangename manier. Schrijf vlot, deel de tekst goed in, wissel tekst met beelden en video… Maar vooral ook: zorg dat je tekst to the point is en niet te lang wordt.
- Blijf de gangbare SEO tips toepassen op deze content, maar schrijf in eerste instantie voor je doelpubliek.. Het allerbelangrijkste: zorg dat mensen die jouw site bezochten “voldaan” zijn. Zorg dat ze het gevoel hebben iets te hebben bijgeleerd. Dat je hen dichter bij hun doel van hun bezoek bracht. Dit doel is heel belangrijk; wil iemand informatie vinden, dan geef je hen de nodige info op een duidelijke manier. Hebben ze een vraag, beantwoord die dan. Willen ze meteen iets kopen? Maak het hen dan makkelijk dit te doen.
En zorg alstublieft voor een goede ervaring tijdens het bezoek! Zorg dat de tekst vlot geschreven is, goed afwisselt tussen tekst en video/afbeeldingen. Vermijd te pas en te onpas opschietende pop-ups etc.
Dus je kan de zoekrobot vergeten?
Nee. SEO-optimalisaties zijn voor Google uiteraard belangrijk (je site moet nu eenmaal vlot te bereiken en scannen zijn), maar de zoekgigant wil er van afstappen dat dit het belangrijkste doel voor je website is. Jouw content moet natuurlijk SEO geoptimaliseerd zijn, maar moet wel vertrekken vanuit content die in de eerste plaats gericht is op mensen, niet op zoekrobots.
Google merkt namelijk dat mensen content die volledig inspeelt op zoekrobots net héél onaangenaam is voor mensen. Schrijf dus:
- vlotte teksten,
- over content waar jij veel over weet,
- en focus niet op trendy topics, waar je anders niet over zou schrijven. Schoenmaker, blijf bij je leest.
- En vat vooral niet gewoon samen wat al online te vinden is. Voeg iets toe.
Wanneer gaat deze update in?
Ergens in de week van 22 augustus 2022 zal de update starten. De volledige implementatie kan tot twee weken in beslag nemen. Vanaf dit moment zullen de Google’s tentakels automatisch nagaan welke content maar weinig waarde en toegevoegde waarde biedt. Alle content die veel nutteloze info bevat, zal vanaf dat moment slechter beginnen scoren in Google. Dat betekent dat je niet van de ene dag op de andere al je verkeer zal verliezen, wanneer je slecht scoort. Je site zal echter wél een trage dood sterven in de zoekresultaten.
Let wel: in eerste instantie zal dit nieuwe algoritme enkel Engelstalige content bekijken en verwerken. Andere talen zullen later volgen. Weet dat het systeem nu misschien nog niet helemaal op punt zal staan, maar dat zeker wel zal doen wanneer het naar het Nederlands uitgerold wordt. Het is dus zaak om hier nu al mee aan de slag te gaan en te zorgen dat alle content op je site voldoet aan de nieuwe standaard van Google!
Wil je hier meer over lezen?
Meer info: https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update
Meer info: https://blog.google/products/search/more-content-by-people-for-people-in-search/