Klantenanalyse

Ken jij je klant? Bereik je deze op de juiste manier of kunnen we jouw ideale klant met een aangepaste aanpak nog veel concreter aanspreken? Met een klantenanalyse brengen we in kaart:

  • Wie jouw (potentiële) klanten zijn
  • Wat hun behoeften zijn
  • Hoe je ze het best kunt bereiken

Inzicht in jouw huidige klanten

Google Analytics geeft je inzicht in je huidige klanten. Als je het verzamelen van demografische gegevens hebt ingeschakeld, dan geeft Google je deze info:

  • Is je bezoeker man of vrouw
  • In welke leeftijdscategorie ze zitten (18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64 of 65+)
  • Welk apparaat ze gebruiken (gsm, tablet of desktop/laptop)
  • Welk merk telefoon ze gebruiken en welke browser ze gebruiken
  • Via welke locatie(s) ze jouw website bezoeken
  • Hoe ze op je website terecht zijn gekomen

Vergelijk dit met de klanten die je graag wilt bereiken. Zit er overlap in of zijn er opvallende verschillen? Bekijk ook hoe de verschillende groepen presteren. Converteren bijvoorbeeld mannen of vrouwen beter? Of zie je bijvoorbeeld dat jonge mensen meer kopen dan oudere bezoekers? Dit is waardevolle informatie die je meer vertelt over de groepen die je aanspreekt. 

vraag een klantenanalyse aan

Naast conversies kan je ook kijken naar andere data: welke bezoekers keren vaak terug naar je website (retentie) en welke bezoekers hebben de meeste interactie (betrokkenheid). Dit kan je vervolgens ook weer gebruiken in je campagnes.

Keywordanalyse

Naast een analyse van je huidige klanten, is het ook belangrijk om te kijken naar je potentiële klanten. Een van de onderzoeken die je daarbij kan helpen is een keywordanalyse. Hiermee breng je in kaart hoe jouw doelgroep zoekt naar jouw diensten of producten:

  • Welke keywords gebruiken ze? Gebruiken ze veel korte zoekopdrachten (sportschoenen) of ook langere zoekopdrachten (adidas sportschoenen dames zwart)?
  • Zijn ze bewust op zoek naar jouw product of dienst of zoeken ze ook naar aanverwante onderwerpen?
  • Hoeveel mensen zoeken er maandelijks naar je producten of diensten? Is dit aantal gelijk per maand of zijn er bijvoorbeeld verschillen per seizoen?

Zo achterhaal je welke onderwerpen interessant zijn om op te richten. Je leert ook meer over wat je doelgroep verwacht en hoe ze bereikt willen worden. Zoeken ze naar "oprit aanleggen kosten", dan willen ze graag direct prijzen zien en speelt dit vermoedelijk ook een grote rol bij hun beslissing. Verkoop je horloges? Maak dan een blogpost over de horloges die dit jaar in de mode zijn om mensen te bereiken die zoeken naar "horloge trends dames".

Marktonderzoek

Met een markt- en concurrentieonderzoek komen we nog meer te weten over wie jouw doelgroep is en waar ze zich bevinden. Vervolgens bekijken we of je de juiste marketingmiddelen inzet om ze te bereiken. Het heeft weinig nut om je budget volledig in te zetten op Google Ads als je doelgroep voornamelijk op social media zit. Wij zoeken naar de juiste marketingmix van contentmarketingSEO copywriting en adverteren die zorgt voor het beste rendement voor jouw bedrijf.

Wanneer is je doelgroep actief?

Niet alleen waar, maar ook wanneer is belangrijk. Als je doelgroep bestaat uit bedrijven, dan wil je uiteraard geen particulieren targeten. Particulieren zoeken met name in de avonduren en in het weekend. Door enkel te adverteren tijdens werkdagen en werkuren, vergroot je de kans dat je enkel bedrijven bereikt.

Bezoekers zijn actief op verschillende momenten op de dag. Pas hierop je advertenties aan.

Verkeerde doelgroep? Sluit ze uit!

Met uitgebreide interesseprofielen kunnen we in combinatie met demografische gegevens vrij nauwkeurig jouw beoogde doelgroep targeten op sociale media. Bij zoekcampagnes adverteer je op keywords die voor jou interessant zijn. Maar wist je ook dat je keywords kunt opgeven waarvoor je niet wilt adverteren? Dit noemen we uitsluitingszoekwoorden. Ze zijn zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat je advertenties niet aan de verkeerde doelgroep wordt getoond:

  • Sluit woorden als gratisgoedkoop of tweedehands uit als je nieuwe kwaliteitsproducten verkoopt.
  • Sluit woorden als betekenis en vertalen naar frans  uit om niet mensen te benaderen die zoeken naar de betekenis of vertaling van een woord.
  • Sluit woorden als vacaturesjobs en salaris uit als je voor je diensten wilt adverteren maar niet op zoek bent naar sollicitanten.
  • Let op de zoekintentie. Iemand die zoekt naar "wanneer beukenhaag snoeien" gaat liever zelf aan de slag. Terwijl iemand die zoekt naar "beukenhaag laten snoeien" vermoedelijk een hovenier zoekt.
  • Let op woorden die meerdere betekenissen hebben. Scheiden is niet alleen een echtscheiding, maar mogelijk ook afval scheiden of een zand en zout mengsel scheiden.

En zo zijn er nog meer tips om te voorkomen dat je advertentiebudget verspilt.  Onze advertentiespecialisten hanteren al deze best practices zodat wij zorgen dat jij de meest relevante doelgroep bereikt. Want je klanten kennen is niet genoeg: je moet ze ook weten te bereiken.