Ontdek onze case studies

een top herwerkte branding voor Stad Gistel

haar essentie gevat in een merk

Als je een sterk merk wil, moet je een identiteit opbouwen die de essentie nauwkeurig overbrengt en flexibel genoeg is om te evolueren. Maar dat gebeurt niet van de ene dag op de andere. Het vereist best wel wat voorbereidend onderzoek en een team met sterke communicatie- & ontwerpvaardigheden die jouw merk volledig begrijpen.

  • branding

de uitdaging

Een modernere, nieuwe identiteit die nog dichter bij de mensen staat. "We hebben nood aan een rebranding van de stad, die gepaard gaat met een versmelting met het OCMW".

Dat was de opdracht die Gistel de wereld in stuurde.

onze oplossing

Het merk multi-inzetbaar krijgen op alle kanalen.
Eerst en vooral deden we hierbij aan desk research van de bestaande identiteit, daarna een online enquête bij de bevolking en zelfs bevragingssessies in focusgroepen met zowel interne als externe stakeholders.

Op basis van de conclusies creëerde Ntriga de hernieuwde branding 'Gistel is dichtbij' en trokken we deze flexibel doorheen alle departementen en door op een breed scala aan communicatietools. Van kledij over gadgets tot wagenbelettering en vlaggen tot een nieuw webdesign en socials.

Samen met een grondige uitleg aan alle werknemers van Gistel en de social mediaopleiding is de stad klaar voor de toekomst; het maakt niet uit wat die brengt ;-)

het resultaat

De branding is zelfs zonder het woord Gistel heel herkenbaar. Zo heel veel verbeelding heb je niet nodig om de deinende golf van de zee in het logo te zien. En da’s natuurlijk niet toevallig: Gistel ligt er namelijk heel dicht bij. Een ontegensprekelijke troef.

Daarnaast merk je twee vlakke lijnen op. Het vlakke polderlandschap zal niemand die al eens in Gistel is geweest, zijn ontgaan.

Gastvrije stad, met stip. Gistel staat met stip in het logo aangeduid: de typografische cirkel van de letter g. 

De verschillende kleuren maken alle departementen duidelijk: Gistel is dichtbij welzijn, toerisme, economie, sport, jeugd en cultuur.

De rebranding van Stad Gistel kwam niet zomaar uit een olijke brainstorm ontsproten. Voor we ook maar één potlood- of muisstreek trokken werd een uitgebreide onderzoeksfase op poten gezet. Denk hierbij aan desk research van de bestaande identiteit, een online enquête bij de bevolking en bevragingssessies in focusgroepen met zowel interne als externe stakeholders. Op basis van die verkregen input organiseerden we de brainstorms. Zo creëren we een identiteit rond wat bestaat, niet andersom.

een nieuwe identiteit die nog dichter bij de mensen staat

de zee & vlakke polder

Zo heel veel verbeelding heb je niet nodig om de deinende golf van de zee in het logo te zien. En da's natuurlijk niet toevallig: Gistel ligt er namelijk heel dicht bij. Een ontegensprekelijke troef. Daarnaast merk je twee vlakke lijnen op. Het vlakke polderlandschap zal niemand die al eens in Gistel is geweest, zijn ontgaan. Dat de polderklei ook uitermate geschikt is voor de landbouwer om er zijn groeven in te trekken, dat mag je er gerust ook in zien. Letterlijk en figuurlijk een dubbele bodem dus.

gastvrije stad, met stip

Gistel staat met stip in het logo aangeduid: de typografische cirkel van de letter g. We kozen bewust voor een ronde vorm,  omdat die verbindt en verenigt. In de vorm herken je bovendien ook de plaats van Gistel op de landkaart: dicht bij de kustlijn en toch best centraal. Gistel is dus ook letterlijk ‘dichtbij’.

een fris kleurtje voor elk domein

Elke stadsdienst heeft zijn eigen jonge, frisse kleurtje en een unieke slogan. Die luidt: ‘Gistel is dichtbij’. Daar kan je werkelijk alle mogelijke betekenissen aan koppelen. Dicht bij de autosnelweg, dicht bij de zee, dicht bij de burger. Het mag letterlijk, het mag figuurlijk. Het nieuwe logo zal worden ondersteund door een reeks slogans die beklemtonen dat de stad Gistel op alle vlakken dichter bij de Gistelnaren staat.

informeren én inspireren

Ook het stadsmagazine werd volledig hertekend en ingedeeld in nieuwe stijl. Meer nog dan voorheen brengen we de boodschap op een visueel aantrekkelijke manier.

een nieuwe identiteit, ook in het straatbeeld

De herkenbaarheid van een publieke instelling zoals een stad of gemeente staat of valt met haar aanwezigheid in het straatbeeld. MAQUINA trok de nieuwe branding door op een breed scala aan communicatietools. Van kledij over gadgets tot wagenbelettering en vlaggen. Gistel is klaar voor de toekomst, maakt niet uit wat die brengt.

Je merk multi-inzetbaar

Heb je al opgemerkt hoe de verschillende elementen van het logo, zoals het grafisch element en de letter g, soms los van elkaar gebruikt worden? Het logo werd zo ontworpen dat het ook schaalbaar is: ook wanneer je de naam 'Gistel' weg laat vallen blijft het logo z'n herkenbaarheid behouden.

 

Digital first

De rebranding van de stad, die gepaard ging met een versmelting met het OCMW, leidde onvermijdelijk ook tot een redesign van de website. Het uitgelezen moment om ook de navigatie en user experience van de site onder de loep te nemen. Ntriga leverde de webontwikkelaar een volledige styleguide om de merkidentiteit ook online door te trekken.