SEO: zorg dat je website gevonden wordt
Alles begint met een keywordonderzoek. Hierin brengen we relevante zoekwoorden en zoektermen in kaart die je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar producten of services die je bedrijf aanbiedt. Op basis daarvan optimaliseren we je websitecontent. En nee, SEO is al lang niet meer enkel het strategisch vermelden van wat zoektermen in titels en meta descriptions ... Maar daar hoef jij jou niets van aan te trekken. Laat dat maar aan onze developers en marketeers.
SEO heeft namelijk ook een pak technische aspecten: het gemak waarmee de zoekmachine je website kan crawlen en indexeren, de laadsnelheid van je pagina's, een mobielvriendelijk ontwerp, het gebruik van gestructureerde gegevens en geoptimaliseerde URL-structuren ... Het zijn maar enkele van de parameters waarmee Google websites quoteert en rangschikt. Met de nodige linkbuilding en ingrepen rond lokale SEO zet je ten slotte de kers op de SEO-taart.
Advertising in de breedste zin van het woord
Identificeer de relevantste marketingkanalen voor je doelgroep en integreer ze in je advertentiestrategie. Denk aan sociale media, zoekmachine-advertenties (SEA), display-advertenties, videomarketing, influencers en vergeet ook offline kanalen zoals tv, radio of print niet (daarover lees je hier meer).
Zorg ervoor dat je boodschap consistent is, maar pas die altijd aan naargelang het kanaal waarop ze te zien zijn. En aan de doelgroep en diens intentie, uiteraard. Het belangrijkste bij je advertisingstrategie is een geïntegreerde, consistente merkervaring te bieden over verschillende kanalen heen.
Conversieoptimalisatie
Conversieoptimalisatie is een samenspel van verschillende disciplines. Het draait om het optimaliseren van de customer journey van a tot z. Je moet dus weten met welke intentie bezoekers op je website landen. Bezoekers willen zo vlug mogelijk dat doel voltooien. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat dit zo efficiënt mogelijk kan.
De eerste stap in de conversieoptimalisatie is inzichtelijk maken wat bezoekers op je website doen. Heatmap tools en mousetrackingsoftware geven ons een duidelijk beeld van wat websitebezoekers precies doen, waar ze afhaken en waar ze doorklikken. Vervolgens zorgen we dat de weg richting de juiste conversies zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt.
Sociale media
Goed socialmediabeheer vertrekt vanuit een duidelijke strategie die aansluit bij de doelstellingen van het bedrijf, maar ook bij de aard van het platform waarvoor je koos. Het komt erop aan om boeiende content te creëren voor de doelgroep en die te brengen op een manier die het best past bij het gekozen sociale medium.
Kies niet voor de hype omwille van de hype. Kies voor die kanalen die bij jouw doelgroep aanslaan. Zorg voor regelmatige, relevante, waardevolle berichten die niet alleen eenrichtingscommunicatie zijn. Sociale media zijn uitstekende platforms om te luisteren naar feedback, gebruikerservaringen en je klantenservice hierop af te stemmen.
E-mailmarketing en automatisatie
E-mail is een veelgebruikt communicatiemiddel en vrijwel iedereen heeft een e-mailadres. Dat betekent dat je met e-mailmarketing een breed publiek kunt bereiken, zowel bestaande klanten als potentiële leads. Bovendien hebben mensen de neiging om hun e-mails regelmatig te controleren, waardoor de kans op betrokkenheid en interactie met je boodschap vrij groot is.
Dankzij e-mailmarketing communiceer je rechtstreeks met je doelgroep en dat creËert een grote impact. Die kun je nog verhogen door een persoonlijke benadering te hanteren, met gerichte- en gepersonaliseerde inhoud, afgestemd op de specifieke interesses en behoeften van elke ontvanger.
Vergeet de kracht van cross-promotie niet uit te spelen. Gebruik bijvoorbeeld snippets of teasers van een blogartikel in je e-mail om mensen naar je website te leiden. Verwijs in e-mails naar je nieuwste videocontent en link terug naar je socialemediaprofielen.
Contentmarketing
Een effectieve contentstrategie voor omnichannelmarketing omvat het creëren en verspreiden van relevante, boeiende, consistente content over verschillende marketingkanalen heen. Creëer altijd content die waardevol is voor het vervullen van de behoeften van je doelgroep. Gebruik verschillende contentformats; zoals blogartikelen, video's, infographics of podcasts om aan te sluiten bij verschillende voorkeuren en kanalen. Pas je content aan op basis van de kenmerken en vereisten van elk specifiek kanaal.
Optimaliseer je blogartikelen voor SEO, pas je video's aan voor verschillende socialemediaplatforms en maak je e-mailcampagnes persoonlijk én relevant.
Webanalytics
Webanalysetools geven je inzicht in kwantitatieve aspecten van je websitegegevens, zoals:
- het aantal bezoekers,
- conversies,
- sessieduur,
- bouncepercentages,
- het profiel van jouw bezoekers,
- ...
Hierdoor begrijp je beter hoe je website presteert, wat je bereik is en welke content het popularst is.
Kwalitatieve analytics hebben dan weer eerder betrekking op het begrijpen van het gedrag, de voorkeuren en de ervaringen van individuele websitegebruikers. Dit komt je te weten door actief feedback te verzamelen, gebruikerstests en de analyse van heatmaps.
Door bronnenanalyse breng je in kaart welke kanalen het meeste verkeer genereren naar je website. Komen de meeste bezoekers via jouw e-mailcampagnes? Of organisch, via de zoekresultaten in Googel? Of is het toch die advertentiecampagne op LinkedIn geweest?
Conversieanalyse richt zich dan weer op het meten en analyseren van de acties die bezoekers nemen op de website, zoals het invullen van formulieren, het plaatsen van bestellingen of het aanmelden voor nieuwsbrieven. Het helpt bij het identificeren van conversietrechters, knelpunten en het optimaliseren van conversiepercentages.
De bekendste tool is wellicht Google Analytics 4 (GA4), de nieuwste versie van Google Analytics. Met GA4, dat gebruikmaakt van machine learning, kun je het online gedrag van klanten beter begrijpen en hun hele customer journey volgen.
Ntriga configureert jouw GA4-account volgens de regels van de kunst, stelt duidelijke doelen in en stelt de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI's) voorop. Dat omvat het instellen van conversies en doelen, het toevoegen van aangepaste dimensies, metrics en aangepaste rapporten. We gaan ook na welke integraties met andere Googleproducten mogelijk zijn, zoals Google Ads, Looker Studio en BigQuery, waardoor je nog meer inzichten vergaart in de prestaties van je marketingcampagnes.
We zorgen er bovendien voor dat alles gerapporteerd wordt zoals jij dat wilt. In een custom rapport, in je eigen digitaal dashboard en - indien je dat wenst - met een persoonlijk woordje uitleg tijdens een rapportagemeeting. Uiteraard koppelen we dit alles meteen aan concrete to-do's voor de toekomst.
Audiovisueel (digitale platformen)
Het gebruik van video- en audiocontent is een krachtig middel om je merkidentiteit te versterken en verbeteren. Vertrek altijd vanuit het verhaal van je merk, maar breng dat ook eens via een video of podcast. Een specifieke toepassing van video zijn productdemonstraties, die vaak duidelijker zijn dan productbeschrijvingen. Denk ook ruimer dan een upload naar YouTube. Wat dacht je van een Instagram story of Reel? En is TikTok een plek waar jouw doelgroep vertoeft?
Met video en audio laat je klanten aan het woord over hun positieve ervaring met je merk. Lenen zich eveneens uitstekend voor video en audio: tutorials en how-to's of achter-de-schermenreportages. Net zoals je bedrijf een logo heeft, al eens gedacht aan audio branding: een geluidje of deuntje dat helemaal eigen is aan je merk? Wedden dat je weet hoe een Netflixfilm of -serie altijd begint?