Ontdek onze case studies

van wel gekend naar die Ahja-factor

het succesverhaal achter APOK & APOK Exclusives

Of hoe we, jaar na jaar en van beurs naar beurs, de naamsbekendheid versterken. We keren stap voor stap terug in de tijd.

  • branding
  • marketing

de uitdaging

APOK deed al marketinginspanningen maar bleek minder gekend bij het publiek met haar eigen APOK producten.

onze oplossing

  • redesign van het vakmagazine Informatief;
  • creatie van het label “APOK Exclusives” in een passende stijl;
  • opdrijven van specifieke en algemene on- en offline marketing (social media, POS, folders, fiches, etiketten, enz. ...);
  • creatie & marketing van een herkenbaar APOK-persoon;
  • catchy beursconcepten gericht op hun doelpubliek.

het resultaat

  • een verhoogde naamsbekendheid;
  • aangetoonde kwaliteit van APOK producten;
  • meer betrokkenheid van de APOK werknemers;
  • meer communicatiie en interactie met het doelpubliek.

2023 — so you think you can climb

een dak werd een missie op de Belgian Roof Day 2023

Ons jongste concept op de Belgian Roof Day. Dit jaar onder de algemene naam APOK en niet specifiek de APOK Exclusives, zoals in 2022 (zie hieronder). We kozen voor “So you can think you can climb” en het thema “Iedereen verdient een dak boven het hoofd”. Hiermee droeg APOK bij tot een goed doel om uiteindelijk te doneren tijdens de Warmste Week. Er werden pins uitgedeeld en gedragen en de bezoekers mochten proberen een tricky evenwichtsladder te beklimmen. En we verzekeren je; dat was geen makkie!

Hit me baby one more time!

Per deelnemer ging er vanuit APOK een duit in het zakje voor het goede doel en kreeg de klimmer een mooie pet mee naar huis. Bovenaan de draailadder hing een rode knop, waar een tune op afspeelde. Per slag op die knop stak APOK nog wat meer in de pot. Dat bracht toch een mooi bedrag op!

2022 — volop inzetten op die ahja-factor

Om de uiteindelijke herkenbaarheid en die welgekende "ahja"-reactie te bekomen, trokken we de APOK Exclusives huisstijl door tot in de diepste – ja, ook papieren – vezels van het bedrijf. Allemaal volgens vooropgestelde branding: 

  • ontwerp en lay-out in het klantenmagazine “Informatief” van APOK;

  • ontwerp van brochures voor producten en diensten (Gevelmanager, Apofil, Resitrix) en filialen (bv. Ieper);

  • POS (levensgrote mascotte David), posters en banners om in de filialen te hangen; 

  • de brochure rond het klantenportaal myAPOK en de marketing hiervan;
  • ontwerp van productetiketten;

  • de brochure rond het klantenportaal myAPOK en de marketing hiervan;
  • ontwerp van productetiketten;

  • social media visuals;

  • APOK website visuals;

  • beursstanden;

  • en meer …

niet alleen blijven hangen maar ook een blijvende indruk gemaakt

een onvergetelijke Belgian Roof Day 2022

Na een jaar intensief werken voor APOK, was de cirkel rond op de Belgian Roof Day 2022, waar we opnieuw een creatief concept voor de beursstand mochten uitwerken. De insteek werd 'Blijf hangen bij APOK Exclusives' – want dat is toch het ultieme doel van elk bedrijf: dat de bezoekers zo lang mogelijk op je stand blijven plakken en bij je producten blijven hangen. Daarom plaatsten we een stelling met GoPro, waar de bezoekers uitgedaagd werden om zo lang mogelijk aan de constructie te blijven hangen. Er werd een top-down foto genomen boven een trompe-l’oeui op de vloer. Die wekte de illusie dat je boven een diepte aan een stelling tegen een hoog gebouw hing. Alle deelnemers kregen het T-shirt van APOK Exclusives. Zij die het langst bleven hangen kregen een extra prijs mee naar huis.

Met de beursstand als top-of-the-bill plukte APOK Exclusives de vruchten van een jaar lang imago bouwen.

2021 — David de dakwerker is de op'klimmende' APOK-ster

een herkenbare blikvanger

We bedachten ook een persona waar we het hele jaar door — en verder — maar naar buiten konden treden; iemand waar we alle communicatie aan konden ophangen: David de dakwerker. Herkenbaar voor het doelpubliek van APOK. We coördineerden de David-campagne van begin tot einde: concept en fotoshoot voor het campagnebeeld, het ontwerp van de stijlelementen, de bijbehorende folders, posters en sociale media visuals, tot levensgrote kartonnen figuren die ook als folderhouder dienden. Alles met het gezicht (en lichaam) van David.

van wintercampagne tot zomeracties: seizoenen van succes

Die nieuwe look and feel lieten we, in de kerstperiode, meteen los op een specifieke actie rond de “APOK Exclusives” producten met een Golden Ticket-campagne. In alle eindejaarsmagazines zat ergens een gouden ticket dat was gelinkt aan een mooie prijs.

In de zomer van 2022, werkten we een nieuwe actie uit waarbij sporttassen geschonken werden. Daarvoor creëerden we het campagnebeeld en deden we de communicatie-uitrol. De branding werd ook doorgetrokken naar het APOK-personeel. Als staaltje employer branding kozen we ervoor om drinkbekers en technische fichemappen in complete APOK branded dozen te leveren aan alle filialen.

We lanceerden daarbovenop de zomeractie rond een nieuw T-shirt, met het opschrift “ I’m not perfect, I’m Exclusive “. Die slogan, het bijbehorende campagnebeeld, de uitrol van alle communicatie en het socialemediabeheer – inclusief social media guide en banners voor de eindejaarsacties – ontstonden allemaal bij ons creatief team.

2020 — het platform 'myAPOK' en het label 'APOK Exclusives'

eenvoud en kwaliteit in diensten en producten

In 2020-2021 werken we een doorwinterd marketingconcept uit i.v.m. met het “myAPOK-platform”. Dit is een door APOK gebouwd klantenplatform waar de B2B-klant zijn orders, offertes en facturen verzameld ziet.

Op de beurs Belgian Roof Day scoorde APOK met een catchy windturbine concept waar de bezoeker facturen moest vangen. Hieraan was een wedstrijd gekoppeld, waarbij verschillende prijzen te winnen vielen. Het concept zorgde voor heel wat animo op de stand.

APOK moest toch ook vaststellen dat hun producten zeker nog niet voldoende bekend waren in de markt.

Die naamsbekendheid opschroeven was de grote uitdaging! Samen met het marketingteam van APOK creëerden we een nieuw exclusief label.

branding van het kwaliteitslabel

Om de eigen topkwalitatieve APOK-producten voor platte en hellende daken onder één noemer te bundelen, zag het label “APOK Exclusives” het levenslicht. Een eerste stap was een brandingstrategie voor dit label, waarbij we een passende stijl ontwikkelden. We kozen voor een imago dat bij trotse dakwerkers paste, maar tegelijk de nodige schwung en frisheid had en aanleunde bij de APOK-stijl.

2019 — van de eerste handdruk naar een partnership

welkom APOK, partner in dak en gevel!

Toen we in 2019 de schouders zetten onder de samenwerking met APOK was de samenwerking nog pril. Voor deze groothandel, met 31 filialen in België, voor dakwerkers en gevelbekleders startte de samenwerking met een make-over van hun vakmagazine “Informatief” en maakten we vervolgens een eerste beursstand.

wij gaan graag een longterm partnership aan. ook met jou?