Merkbeleving

de impact van typografie

op je branding én uitstraling

Branding gaat om wie je bent, als merk. Het zorgt voor die onbetaalbare eerste indruk. Elk aspect ervan is belangrijk én speelt een rol in de creatie van een sterke merkidentiteit. Typografie is dan weer een bijzonder onderschatte factor in dit alles. Het is één van de krachtigste- en meest invloedrijke elementen van een design. De visuele kracht van tekst mag je niet onderschatten.

Typografie: de kracht van het woord

Een beeld zegt meer dan duizend woorden.” Je kent die dooddoener wel. En toch kan een beeld vaak op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. Een duidelijke tekst niet. Die tekst zit in een bepaalde vorm, genaamd typografie, en dat is veel meer dan alleen maar het lettertype.

wij helpen jou impact maken

een school voor tieners verdient een flashy typografie.

De juiste typografie vertelt een verhaal op zich. Het geeft de mogelijkheid bepaalde gevoelens, stijlen en emoties over te brengen. Vaak herkennen we een merk al aan de gebruikte typografie (denk maar aan de Tesla ’T’ of de Coca-Cola- of Disney typografie). Dat toont het belang ervan. Typografie is een essentieel onderdeel van je merkidentiteit. Het geeft je merk persoonlijkheid.  

Typografie heeft dus het potentieel de essentie van jouw merk weer te geven. Een stijlvol merk heeft altijd een bijpassende stijl. Hetzelfde geldt voor een jong, flashy brand. De juiste typografie trekt de aandacht van de juiste doelgroep en roept meteen een gevoel op waarin zij zich herkennen, dat vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwt. Kies je voor Comic Sans? Dan ben je in veel gevallen meteen alle geloofwaardigheid kwijt ... :-)

Consistentie en herkenbaarheid

Wil je als bedrijf een sterke merkherkenning opbouwen? Dan is een consistente typografische benadering essentieel. Alle communicatiedragers, online én offline, moeten jouw merkidentiteit ondersteunen en dus consistent dezelfde lettertypen en de stijlzetting gebruiken. Altijd. Overal. Die herkenbare ervaring voor jouw doelgroep moet doorgetrokken worden in alle gelederen. Typografie staat nooit los van het grotere geheel. 

Wie bezig is met typografie moet zowel oog hebben voor detail, als voor het grotere plaatje. Functie en esthetiek moeten altijd verbonden zijn. Enkel zo vergroot je de betrokkenheid en bouw je merkloyaliteit op.

Onze expertise

Ntriga werkte in het verleden aan de branding van de meest uiteenlopende bedrijven en organisaties. Van B2B bedrijven in de IT sector tot gemeentebesturen. Ons team zorgt voor een duidelijke omschrijving van jouw merk, jouw waarden en zet die om in een uniek herkenbare branding.

Onze developers en marketeers trekken die vervolgens door tot alle gelederen van jouw communicatie- en marketingstrategie. 

“We begrijpen het belang van typografie en houden altijd een oogje in het zeil. Of je nu gaat voor een knipoog naar het verleden tijdens een opfrissing van jouw brand, of je gaat voor iets totaal nieuws. Opvallend of subtiel. Modern of klassiek. We zorgen ervoor dat je merk tot leven komt.”

Typografie in digitale kanalen

Een lettertype op drukwerk is niet noodzakelijk ook geschikt voor digitale communicatie. Een scherm verandert vaak hoe we naar letters kijken. Bovendien zijn niet alle schermen even groot (laptop vs smartphone). En laat vandaag de dag digitale communicatie alomtegenwoordig en bijzonder belangrijk zijn voor merken. Sociale media, websites, video … Ze zijn een onmisbaar onderdeel van de marketingstrategie geworden. 

Hou ook hier opnieuw altijd je doel voor ogen. Tekst kan schreeuwerig zijn, of een boodschap net zacht overbrengen. Fluisteren als het ware. Het zet een stemming, roept emoties op. Digitaal kan je alles net nog iets meer dan gedrukt: speel met typografische elementen en zelfs met animatie: laat titels zacht opkomen of flitsen of laat je call-to-actions pulseren? Het kan allemaal.

Waarom typografie belangrijk is voor jouw bedrijf

  • Het is een visueel statement: het trekt de aandacht en roept een eerste indruk op. Het beïnvloedt jouw merk. Een uniek lettertype onderscheidt jouw merk van de massa en creëert een sterke visuele identiteit die blijft hangen bij je doelgroep.
  • Een passend lettertype heeft de kracht om emoties over te brengen en een juiste sfeer te creëren. Speels en jeugdig of eerder serieus en betrouwbaar? Die uitstraling creëer je niet enkel met beeld, maar ook met de typografie van woorden.
  • Merkconsistentie: je merk moet altijd en overal herkenbaar zijn. Typografie is dan ook een essentieel onderdeel van jouw merkconsistentie. In al jouw communicatie-uitingen moet de doelgroep jouw bedrijf herkennen. Van het logo tot je e-mailhandtekening en je nieuwsbrief tot je catalogus.
  • Leesbaarheid en toegankelijkheid: vergeet nooit dat je tekst in de eerste plaats leesbaar moet zijn. Er blijft een boodschap over te brengen en een goed gekozen lettertype staat dit niet in de weg. Op geen enkel medium, scherm of toestel. Jouw tekst moet altijd functioneel én esthetisch zijn.

    Er zijn dan ook enkele typografische factoren die die leesbaarheid beïnvloeden. Uiteraard het lettertype en de grootte van de letters, maar ook het contrast of de spatiëring en interlinie. Let ook op de lengte van je alinea’s. Is de tekstregel te lang? Dan wordt een lezer ontmoedigd om verder te lezen. Een tekst mag bovendien niet te druk ogen. Kortom: je typografie moet uitnodigen om de boodschap die ze overbrengt ook effectief te lezen.

Onze aanpak

Op zoek naar een nieuwe stijl of een passende typografie? Dan zit je goed bij Ntriga. Wij begrijpen dat elk bedrijf een eigen merkverhaal te vertellen heeft. Daarom gaan we zorgvuldig te werk om de passende typografie te creëren. Passend bij jouw merkwaarden, doelstellingen en doelgroep. 

Hoe gaan we te werk:

  1. We luisteren. We willen weten wie je bent. Wat je wil bereiken. Wat jouw waarden zijn. Uit deze analyse puren we een aantal vereisten waaraan de juiste typografie moet voldoen om jouw merk te versterken en jouw doelgroep aan te spreken.
     
  2. We creëren. Onze designers gaan met deze informatie aan de slag en zorgen voor een passende branding. We zorgen voor een synergie tussen esthetiek, leesbaarheid en functionaliteit.
     
  3. We implementeren en bewaken. De juiste stijl gekozen? Dan rollen we die uit in al jouw communicatiematerialen. Vervolgens zorgen we voor een brandbook, met  ervoor dat iedereen steeds de juiste typografie hanteert, online én offline. 
Hulp nodig bij het uitwerken van jouw branding?