een systeem waarmee je productinformatie centraliseert en ook efficiënt gebruikt
Een PIM-systeem mag je niet zien als een vervanging van bepaalde bestaande systemen, zoals je ERP, maar eerder als een aanvulling erop. ERP-systemen zijn gebouwd om productdata te bevatten in een context van administratie, facturatie, logistiek, voorraad, enzovoort. Wil je er echter ook marketingdata uit puren of er je marketing mee aansturen, dan kom je meestal van een kale reis terug.
Wil je efficiënt aan de slag met productomschrijvingen, vertalingen, afbeeldingen, technische fiches, productgroepen ... ? Dan is een PIM-systeem de oplossing die je nodig hebt! Er zijn verschillende PIM producten, maar Ntriga kiest voor het open source PIMcore als systeem.
Wil je gestructureerd aan de slag?
Stel jezelf vragen rond de structuur van je data
Dat is ook de eerste oefening die wij doen bij bedrijven die een digitale groeispurt willen maken: het in kaart brengen van de data via analyse.
Welke data zijn er aanwezig en in welke afdelingen?
Dat kan gaan over aan- en verkoopprijzen, productspecificaties, verkoopcijfers, winstmarges ...
In welke vorm zijn die gegevens beschikbaar?
Bij nogal wat bedrijven circuleren nog altijd schriftelijke bestelbonnen of order forms. Als dat zo is, is dat een eerste denkoefening: wat kan daarvan gedigitaliseerd worden?
In welke tools zitten al die gegevens opgeslagen?
Kom je obstakels tegen in jouw antwoorden op de drie bovenstaande vragen?
Verrijk je data met verdere product- en persoonlijke info
Zodra PIM correct geïmplementeerd is, kun je je technische dataoplossing nog slimmer maken met data enrichment. Anders gezegd: je verrijkt je dataset met alle mogelijke nieuwe informatie die over een product beschikbaar is of over de gedragingen of interesses van een klant.
Je linkt vertalingen, beelden, segmenten, bestellingen ... Je verzamelt die data niet zomaar, maar met een doel: om bijvoorbeeld vlug een actie op te zetten of een brochure of datasheet te genereren, om op de verjaardag van de klant een attentie te sturen, om een korting in het interesseveld aan te bieden of om op het moment dat je naar een beurs trekt perfect te weten met welke argumenten je klanten naar je stand kunt lokken.
Klaar voor omnichanneldistributie
Het aantal verkoopkanalen groeit als nooit tevoren. Het is onmogelijk om voor al die kanalen apart content aan te leveren, maar het is ook geen optie om er niet aanwezig te zijn. Kiezen is verliezen. Met een PIM-systeem hoef je dus niet te kiezen: ga je in zee met een nieuwe verkooppartner? Dan geef je meteen alle mogelijke productinformatie mee met de nieuwe kanalen. Meestal gaat dat in geen tijd, of met een minimale aanpassing.