marketing

Is de privacy van jouw website up-to-date?

"Privacy" is niet iets dat je eenmalig instelt en dat je dan klaar bent. Niet alleen je website verandert, maar ook het juridische speelveld met vereisten waaraan je moet voldoen. In deze blog gaan we in op deze veranderingen en lees je hoe jij up-to-date wordt.

Net na de invoering van de GDPR was er nog veel onduidelijk over hoe je hieraan precies moet voldoen. Diverse uitspraken en boetes hebben intussen niet alleen meer helderheid geschept, maar ook de regels aangescherpt.

 

We leerden onder meer dat:

  • Vooraf aangevinkte cookiecategorieën niet mogen in cookiebanners
  • Cookiemuren niet zijn toegestaan
  • Er een optie moet zijn om niet-noodzakelijke cookies te weigeren
  • Je concreet moet zijn over de bewaartermijnen van cookies op je website
  • Hoe je rechtsgeldig toestemming moet vragen
  • Sinds Schrems-II het gebruik van Amerikaanse diensten zoals Google Analytics op de tocht staat
  • Browser fingerprinting als alternatief voor cookies niet is toegestaan

Helaas worden dit soort zaken pas duidelijk in lange uitspraken van meer dan 40 pagina’s die boordevol juridische taal staan. Logisch dus dat het als bedrijf lastig is om goed met deze veranderingen in het juridische speelveld om te springen.

 

Wij maken je website compliant

Gelukkig hebben wij een oplossing. Met onze handige cookietool zorgen wij dat jij weer helemaal up-to-date raakt met de huidige privacy- en cookiewetgeving:

  • Een geavanceerde cookiebanner die je helemaal naar wens kunt instellen. Verander je van gedachten en wil je toch de cookiebanner wat strenger instellen? Geen probleem, dit kan in een handomdraai aangepast worden.
  • Een duidelijke privacy- en cookieverklaring waarin alles voor jouw bezoekers helder wordt uitgelegd.
  • Een cookietabel met namen, functies en bewaartermijnen per cookie.

Zoek jij een oplossing die compliant is? Neem dan contact op met onze accountmanager Jolien.

Neem contact op

Waarom nu?

Je hoort waarschijnlijk al sinds de ingangsdatum van de GDPR op  25 mei 2018 dat je elk moment hoge boetes kan verwachten. Grote bedrijven hebben inmiddels ook al een aantal hoge boetes van vele miljoenen gekregen, maar we begrijpen dat dit een ver-van-mijn-bed-show is voor de gemiddelde KMO.

Tot nu toe moesten we daarin de gemiddelde KMO ergens wel een beetje gelijk geven: de kans op een boete is vrij klein. Maar we verwachten dat daar in 2023 verandering in gaat komen.

Dat heeft twee redenen:

  • De Belgische toezichthouder heeft aangekondigd in 2023 prioriteit te maken van het toezien op de naleving van de cookiewetgeving.
  • Eind 2022 is de Belgische toezichthouder begonnen met het uitdelen van schikkingsvoorstellen van 10.000 euro per geval. Hiermee kunnen de procedures enorm worden versneld. Het resultaat is dat ze veel meer bedrijven dan voorheen kunnen onderzoeken waardoor niet langer enkel de grootste bedrijven in het vizier staan.

Daarom raden we aan om hierop niet te gaan wachten en zo snel mogelijk hier werk van te maken nu het nog kan.

 

Weet je niet precies hoe je hieraan moet beginnen?

Geen probleem! Wij helpen je graag op weg! Onze cookietool stel je helemaal naar eigen wens in. Zo kies je er bijvoorbeeld voor om Google Analytics, de Facebook Pixel of LinkedIn Insights Tag pas in te laden nadat hiervoor toestemming is verleend. Wil je bepaalde scripts wél meteen laden? Ook dat kan! Je stelt per service in of deze pas na toestemming geladen mag worden of niet.

Benieuwd naar onze cookieoplossing? Neem dan contact op met onze accountmanager Jolien.

Op zoek naar een cookieoplossing?