Trage websites leiden tot minder bezoekers
Over de afgelopen jaren zijn websites steeds zwaarder geworden. Er worden meer en grotere afbeeldingen geladen. Sommige afbeeldingen kunnen tot wel meer dan 5MB per stuk zijn. Zet je 4 zulke afbeeldingen op een pagina, dan moet je bezoeker ruim 20 MB downloaden.
Dat heeft direct impact op de laadsnelheid van je website. Duurt het laden 5 seconden, dan is de kans maar liefst 90% groter dat bezoekers direct je website weer verlaten zonder iets bekeken te hebben ten opzichte van een website die daar slechts een seconde voor nodig heeft. Kortom: een trage website betekent minder bezoekers.
De oplossing: zet je afbeeldingen op dieet
Afbeeldingen aanpassen aan het formaat dat je nodig hebt, is een goede eerste stap. Het is onnodig om een afbeelding van 1980 x 1020 pixels te laden als je slechts een afbeelding nodig hebt van 300 pixels breed. Daarnaast is er nog een andere oplossing: je kunt je afbeeldingen comprimeren. Hierdoor wordt het bestandsformaat verkleind, zonder dat de kwaliteit van de afbeelding (veel) achteruitgaat. De meeste mensen zien het verschil niet, maar bij de laadtijden merk je het direct!
Met speciale bewerkingsprogramma's zoals ImageOptim en JPEGmini kan je afbeeldingen comprimeren voordat je ze uploadt naar je website. Websites die wij bouwen, hebben hiervoor een ingebouwde functie. Als je afbeeldingen uploadt, dan worden afbeeldingen direct voor je gecomprimeerd. Dit neemt nog geen seconde per foto in beslag. En je hoeft dus niet meer zelf aan de slag met een bewerkingsprogramma waardoor je nog meer tijd bespaart.
Test je websitesnelheid
Ben je benieuwd hoe goed jouw website scoort? Met de PageSpeed Insights tool van Google weet je het direct. Bovendien krijg je een handig overzicht te zien met punten die je nog kunt verbeteren. Hier zie je ook of je snelheidswinst kan behalen door afbeeldingen te comprimeren. Per afbeelding toont Google hoeveel je nog potentieel kan besparen.
Het is daarom handig om meerdere pagina's op je website te controleren. Bijvoorbeeld de homepage en de meest bezochte pagina's. Zo krijg je een goede indruk van hoe je jouw websitesnelheid verder kunt verbeteren.