Duplicate content of in het Nederlands dubbele inhoud
Het is een veelvoorkomend SEO-probleem. Kort gezegd: duplicate content ontstaat wanneer twee of meerdere pagina’s dezelfde inhoud (of bijna dezelfde inhoud) bevatten en beide een andere URL hebben. Het kan daarbij gaan om: pagina’s op twee verschillende websites (externe duplicate content) of pagina’s op dezelfde website (interne duplicate content). Wij gaan het vooral hebben over interne duplicate content.
Interne duplicate content
Meestal zorg je zelf voor een interne duplicate content. Het komt voornamelijk voor in online winkels waarbij hetzelfde product een ander URL heeft doordat het onder twee verschillende categorieën valt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat als je twee verschillende URL’s naast elkaar zet, je ziet dat het om hetzelfde product gaat maar je er via twee diverse manieren kan op terecht komen. Hierdoor ontstaat dus: interne duplicate content.
Kom meer te weten over de verschillende manieren van aanpak.
Oorzaak van duplicate content
Helaas wordt duplicate content om vele redenen gebruikt:
- Vaak wordt er opzettelijk dubbele inhoud gemaakt om te proberen een hogere score te behalen in de zoekmachines.
- Het kan bijvoorbeeld zijn dat de website technisch slecht is uitgevoerd. Zoals we allemaal weten, zijn sommige CMS-systemen (zoals Joomla) gevoelig voor fouten in de structuur van menu’s, categorieën en/of URL’s. Dezelfde inhoud heeft soms meerder URL’s. In een online winkel met zoek - en sorteerfuncties zijn producten meestal toegankelijk via meerdere URL’s.
- De website-eigenaar bezit ook meerdere domeinnamen en kan deze kopieën van de website in meerdere domeinen plaatsen.
Is duplicate content schadelijk voor jouw SEO?
Volgens verschillende bronnen kan dubbele inhoud schadelijk zijn voor jouw SEO, omdat je vanwege de duplicate content niet wordt weergegeven in de zoekresultaten. Maar dat is werkelijk onjuist! Het is niet dat je wordt gestraft of uitgesloten van zoekresultaten.
Door duplicate content kan jouw pagina rangschikking echter wel afnemen. In feite is dit onlogisch want als de inhoud van twee of meer webpagina’s exact hetzelfde zijn, moet de zoekmachine kiezen welke pagina als eerste in de zoekresultaten worden gerangschikt. Echter als gebruiker zit je niet te wachten op twee pagina’s met dezelfde inhoud die naast elkaar in de zoekresultaten worden weergegeven. Dit vernietigt de relevantie van zoekresultaten.
Welke impact heeft Google in dit verhaal?
De zoekmachine (Google is in principe de meest voorkomende) kiest welke pagina als eerste wordt weergegeven in de zoekresultaten. Om de zoveel tijd neemt Google dus jouw website door: dat heet crawlen. Google positioneert dan meestal de pagina met de meeste en beste inkomende links als hoogste resultaat.
Wil je weten of er duplicate content op jouw website staat?
De SEO-tool die je kan gebruiken om duplicate content te detecteren is bijvoorbeeld Siteliner. Het is een simpele gratis tool om te controleren of er dubbele inhoud op jouw website staat. De tool rangschikt de gescande pagina's met een Page Power waarde (dat houdt in dat Siteliner de onderlinge waarde van pagina's voor zoekresultaten beoordelen met een score van 0 t.e.m. 100 waarbij Siteliner stopt bij 250 pagina's per domein).