Klantenanalyse: ken jij jouw (toekomstige) klant?

Eenvoudige vraag, maar we merken verrassend vaak dat bedrijven hier geen duidelijk antwoord op weten te geven. "Iedereen kan mijn product kopen", horen we vaak. Maar is dat wel zo? Ntriga helpt je met het analyseren van jouw klanten. Enkel zo kan je er meer aantrekken door hen met een passende aanpak te bereiken. 

Wij zorgen dat je volgende vragen makkelijk beantwoordt:

  • Wie is mijn (potentiële) klant? 
  • Wat zijn hun behoeften? 
  • Waar kan ik ze bereiken? 
  • Welke informatie willen ze van mij? 

Wij geven je inzicht in jouw huidig klantenbestand

Weet jij wie jouw website bezoekt? En ken je de redenen waarom die bezoekers al dan niet over gaan tot een offerteaanvraag, contactopname of aankoop? Dankzij een mix aan analysetools (Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager, Datastudio, Clarity etc.) geven we je een duidelijk beeld van jouw klant.

keywordanalyse-1.png

Aantrekken van nieuwe klanten

Heb je een duidelijk beeld van jouw klanten? Dan kun je nu ook een profiel maken van jouw potentiële nieuwe klanten. Weet wie die mensen zijn en wat ze zoeken. Belangrijk hierbij is een keywordanalyse, waarbij je in kaart brengt hoe jouw doelgroep zoekt naar jouw diensten of producten:

  • Welke zoekwoorden gebruiken ze? Gebruiken ze korte zoekopdrachten (sportschoenen) of ook langere (adidas sportschoenen dames zwart)?
  • Zijn ze bewust op zoek naar jouw product of dienst? Of zoeken ze naar aanverwante onderwerpen?
  • Hoeveel mensen zoeken er maandelijks naar je producten of diensten? Is dit aantal gelijk per maand of zijn er bijvoorbeeld verschillen per seizoen?

Achterhaal interessante onderwerpen om jouw communicatie aan op te hangen en leer je doelgroep kennen. Weet wat ze verwachten. Zoeken ze naar "oprit aanleggen kosten", dan willen ze graag direct prijzen zien en speelt dit vermoedelijk ook een grote rol bij hun beslissing. 

Marktonderzoek

Door middel van een markt- en concurrentieonderzoek komen we te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Vervolgens gaan we na of je al de juiste marketingtools inzet om hen daar te bereiken. Het heeft weinig nut om je budget volledig in te zetten op Google Ads als je doelgroep voornamelijk op social media zit. Wij zoeken naar de juiste marketingmix van contentmarketing, SEO copywriting en adverteren die zorgt voor het beste rendement voor jouw bedrijf.

We sluiten ook actief mensen uit

Het gaat niet enkel om wie je wil bereiken, maar absoluut ook om wie je zeker niét wil bereiken. Zit je in een luxe segment? Dan wil je mensen die op zoek zijn naar koopjes alvast uitsluiten. Groothandelaars willen hun budget dan weer liever niet spenderen aan particulieren.

Daarnaast is het belangrijk dat de mensen die naar jouw product zoeken de juiste zoekintentie hebben. Iemand die zoekt naar "hoe beukenhaag snoeien?" gaat liever zelf aan de slag. Terwijl iemand die zoekt naar "beukenhaag laten snoeien?" vermoedelijk een hovenier zoekt.

En zo zijn er nog meer tips om te voorkomen dat je advertentiebudget verspilt.  Onze advertentiespecialisten hanteren al deze best practices zodat wij zorgen dat jij de meest relevante doelgroep bereikt. Want je klanten kennen is niet genoeg: je moet ze ook weten te bereiken.

Wil jij ook jouw ideale klanten bereiken?

Stuur ons dan een berichtje om kennis te maken en jouw project te bespreken. Bel ons op +32 51 69 66 45, mail naar jolien@ntriga.be of vul het contactformulier hieronder in.