Webanalytics maakt digitale marketing meetbaar

Eén van de grootste voordelen van digitale marketing is de meetbaarheid. Bij traditionele advertenties (in de krant of op de radio) kan je vaak niet echt de impact bepalen. Het is dan onduidelijk of het interessant is om hiermee verder te gaan of niet. Dankzij webanalytics krijg je niet alleen inzicht in jouw KPI's en resultaten, maar ook in het bezoekersgedrag op je website of sociale media.

Webanalytics is daarmee onmisbaar voor iedereen die wil weten hoe succesvol hun campagnes zijn. Echte groei realiseer je immers enkel als je inzicht hebt in je resultaat. Hierdoor kan je datagedreven beslissingen nemen en optimalisaties ontdekken die je anders nooit had gevonden.

Welke inzichten geven webanalytics?

Webanalytics tools geven je tal van inzichten, waaronder:

  • Via welk kanaal en campagne gebruikers op je website zijn gekomen.
  • Welke kanalen en campages zorgen voor de meeste omzet of leads.
  • Hoe goed je website scoort in zoekmachines op bepaalde zoekwoorden en hoeveel gebruikers je zo vinden.
  • Welke pagina's populair zijn, hoe bezoekers door de website navigeren, hoeveel tijd ze op je website spenderen en of ze mogelijks ergens afhaken.

Ontdek welke webanalytics tools er allemaal zijn

  • Google Analytics

Wie 'webanalyse' zegt, zegt Google Analytics. Deze tool verzamelt bezoekersstatistieken op je website en laat je het gebruikersgedrag tot in detail meten.

  • Google Tag Manager

Deze tool helpt je bij het meten (taggen) van belangrijke gebeurtenissen op je website. Ook kan je hiermee scripts en pixels van bijvoorbeeld Hotjar, LinkedIn of Facebook inladen.

  • Dashboarding

Met Data Studio (Looker Studio) combineer je gegevens uit Google Analytics, Search Console of externe tools zoals Mailchimp of LinkedIn Ads. Alles wordt overzichtelijk weergegeven in een realtime en interactief dashboard.

  • Mousetracking

Een mousetrackingtool volgt de muisbewegingen van gebruikers. Hoe ver scrollen ze en waar klikken ze? Dit zie je terug in heatmaps of recordings van je gebruikers.

  • Bedrijfsherkenning

Wist je dat je kan achterhalen welke bedrijven je website bezoeken? Met tools voor bedrijfsherkenning kan dit. Je ziet bovendien ook hoe lang ze op je website blijven en welke pagina's ze bekeken.

  • Call tracking

Hoe vaak wordt er echt gebeld vanuit je website? Met call tracking weet je hoeveel mensen bellen, of ze nu via gsm of desktop je website bezoeken. Ook kan je leads beoordelen, waardoor je weet welke campagnes de interessantste leads hebben opgeleverd.