marketing

Waarom onze schermtijd enorm is gestegen in 2020

De Imec Digimeter brengt jaarlijks in kaart hoe we omgaan met digitale media in Vlaanderen. Hier vind je de belangrijkste take-aways van de Digimeter 2020.

2020 was voor iedereen een moeilijk jaar, behalve voor de technologie  

Er is veel gebeurd in 2020. We bleven massaal binenn en hadden een pak minder fysiek sociaal contact... Gelukkig bestond er nog zoiets als de technologie. Het was een middel om die eenzaamheid te verjagen. We begaven ons vaker geconfronteerd op sociale media en grepen naar onze technologische toestellen om contact te houden. Dit gold zowel voor jong als oud: iedereen connecteerde via een apparaat.

Imec onderzoekt jaarljks de digitale gewoontes in Vlaanderen. De resultaten publiceren zij in hun Digimeter. Ook dit jaar zijn ze weer van de partij. De Imec Digimeter 2020 bestaat uit maar liefst 164 pagina's. Daarin wordt het digitale gedrag van de Vlaming gedetailleerd in kaart gebracht. Hoe gingen we in 2020 om met smartphones, sociale media, televisie etc? Je ontdekt het allemaal.

Geen tijd om het hele rapport te lezen? Geen nood! Hieronder sommen wij de belangrijkste take-aways uit de Digimeter 2020 voor je op.

Populairste apparaten 2020 | © Imec Digimeter 2020

De populaire apparaten

Laten we beginnen bij het begin: die apparaten. Jarenlang was de televisie in Vlaamse huiskamers heilig. Hét centrale punt. De afgelopen jaren zagen we dit steeds vaker verminderen en zoals de grafiek hiernaast laat zien, is dat het afgelopen jaar nog opvallender geëvolueerd. De traditionele TV wordt nu makkelijker dan ooit vervangen door een smart TV en bijhorende platformen. Denk maar aan Netflix, Disney +, YouTube… Geen gedoe met kleinere schermen, het koppelen van je laptop aan de TV...

Uit dit onderzoek blijkt bovendien dat 78% van de Vlaamse gezinnen drie of meer smart devices (smartphone, tv, tablet...) in huis heeft. Wat dus wil zeggen dat bijna iedereen dagelijks één zo'n apparaat gebruikt. Toch geven we nog steeds toe nog niet helemaal klaar te zijn voor een volledig digitale wereld. Voor velen is fysiek contact nog altijd het aangenaamste. De leeftijdscategorie 25 tot 44 jarigen heeft het daar minder moeilijk mee; zij zouden het minder erg vinden om in een volledig digitale wereld te leven.

De grafiek hierboven toont dat de smartphone nog steeds het meest gebruikte apparaat is. Het gebruik ervan steeg in 2020 nog verder door, met 3 %. De Wearable (smartwatches bijvoorbeed) worden ook steeds populaireder. Wie gaat lopen of wandelen vindt ze het steeds aangenamer om via een slim uurwerk notificaties vanaf de smartphone te ontvangen, of om hartslag, gelopen kilometers en dergelijke bij te houden.

Sociale media

Zo goed als iedereen gebruikt sociale media en hoe jonger, hoe intensiever. Zo’n 84 % gebruikt dagelijks minstens één keer een social media platform. Bij jongeren is dat zelfs minstens 4 keer per dag. Jongeren zijn altijd al sterk vertegenwoordigd geweest wat betreft het gebruik van sociale media, maar in 2020 is dit nog verder blijven stijgen.

Ook opvallend: we zien dat ook de 65-plussers steeds vaker naar de sociale media grijpen. Waarschijnlijk heeft de lockdown hen min of meer verplicht hiermee te leren werken, vooral op de tablet. Deze gebruiken ze vooral om te videochatten.

De grootste stijger in social medialand, is natuurlijk TikTok, en dat vooral dan bij de jongeren. Corona gaf deze app een enorme boost. In het jongste segment (16-24) zien we het gebruik ervan stijgen met  maar liefst 39%. TikTok wordt dan ook gemiddeld een vol uur per dag gebruikt! Bij de oudsten zijn Whatsapp en Facebook de meest gebruikte apps. Voor velen gaven sociale media een gevoel van verbondenheid, dat is duidelijk.

© Imec Digimeter 2020

Overige media  

Maar wat met het luisteren naar muziek, live TV kijken, gamen en films/series bekijken? Ook hier zien we stijgingen, en vooral voor het live TV kijken is dat opvallend. Dat daalde de afgelopen jaren, maar kende nu toch weer een stijging bij alle leeftijdsgroepen, behalve bij de jongsten. De streamingplatformen blijven hier verantwoordelijk voor en leken afgelopen jaar zelfs een plafond te bereiken. Diensten als Netflix, Disney + en Streamz lijken nu overal goed ingeburgerd, maar toch blijft Netflix op één. 

Ook gamen deed het in 2020 enorm goed. Zo'n 54% van de Vlamingen gamet maandelijks op eender welk toestel (Playstation, Xbox, Wii, PC...). 

Schermtijd

In 2020 is de schermtijd ontploft. Onze gemiddelde tijd achter een scherm steeg naar net iets meer dan 3 uur per dag. In totaal gaat er 39% van die tijd naar sociale media. Zo’n 37% van de smartphone tijd gaat naar een Facebook-app (Facebook, Instagram, Messenger, Whatsapp). De stijging van die schermtijd komt vooral door de gestegen populariteit van videobellen. Vaak werd er nu namelijk ook voor school of het werk een online meeting georganiseerd. Hierdoor liepen de minuten/uren vaak snel op.

Digitale economie

Wat niemand van ons zal verbazen, is dat het online winkelen sterk is gestegen. Mensen konden een lange tijd niet meer fysiek gaan shoppen, met als gevolg dat ze het online deden. Cash betalen gebeurt minder en minder, vooral onder invloed van het online shoppen, waar je ook niet cash moet betalen.

Enkele voorbeelden van redenen waarom mensen tot op de dag van vandaag meer online gaan shoppen:

  1. Online shoppen is gemakkelijker.
  2. Je hoeft je bed of sofa niet uit te komen om te winkelen.
  3. Online shoppen biedt meer keuze.
  4. Je hoeft niet cash te betalen.
  5. ...
Hulp nodig bij je social media marketing?