marketing

Rich snippets?

Wist je dat je met extra code bijvoorbeeld reviews of een stappenplan bij je zoekresultaten kunt tonen? Lees hier alles over rich snippets.

Opvallen in de zoekresultaten met Rich Snippets

Traditioneel gezien worden zoekresultaten getoond met een beschrijvende kop, de URL van de pagina en een korte omschrijving van maximaal zo'n 160 tekens. Zoekresultaten kunnen echter op meerdere manieren weergegeven worden. Een daarvan is met rich snippets. Dit zijn extra toevoegingen aan de zoekresultaten. Het bekendste voorbeeld hiervan is de review snippet die beoordelingen van gebruikers weergeeft.

Opvallen in de zoekresultaten met Rich Snippets

Traditioneel gezien worden zoekresultaten getoond met een beschrijvende kop, de URL van de pagina en een korte omschrijving van maximaal zo'n 160 tekens. Zoekresultaten kunnen echter op meerdere manieren weergegeven worden. Een daarvan is met rich snippets. Dit zijn extra toevoegingen aan de zoekresultaten. Het bekendste voorbeeld hiervan is de review snippet die beoordelingen van gebruikers weergeeft.

Het doel van rich snippets is het bieden van extra relevante informatie aan bezoekers. Google en andere zoekmachines bepalen zelf wanneer ze wel en geen rich snippets tonen. Ze doen dit echter niet volledig automatisch. Als je wilt dat zoekmachines voor jouw website rich snippets toont, dan moet je deze informatie op een bepaalde manier opmaken.

Op de website Schema.org staat uitgelegd hoe je deze informatie moet opmaken. Deze website is een samenwerking van Google, Bing, Yahoo! en Yandex. Als je deze opmaak gebruikt, dan kunnen ze de informatie op jouw website herkennen en gebruiken voor rich snippets. Wij kunnen je helpen bij het correct instellen hiervan.

Een manier om op te vallen

Rich snippets zijn een goede manier om op te vallen tussen de zoekresultaten en meer verkeer te krijgen. Ze nemen meer plaats in en bieden relevante informatie aan gebruikers. Hierdoor kunnen ze voor tot wel 30% meer verkeer zorgen.

Niet voor iedereen!

Sommige bedrijven hebben in het verleden geprobeerd om misbruik te maken van de Rich Snippets door zelf de 'ideale' data in te vullen. De review snippets dienen echter onafhankelijk te zijn - en niet gemanipuleerd door de eigenaar van de website. Zo dienen bezoekers ook de mogelijkheid te hebben om negatieve response / recensies te geven. Indien dit toch niet zo blijkt, is het moeilijk om opnieuw Rich Snippets te activeren binnen Google of andere zoekrobots.

Rich Snippets voor...

  • Reviews en ratings
  • Films
  • Recepten
  • Producten
  • Personen
  • Evenementen

Voor bijna elk type product of onderneming kun je een Rich Snippet aanmaken. Ze zijn een verrijking voor je site, maar alleen als je ze op de juiste manier toepast. Als je ze verkeerd gebruikt, loop je het risico dat ze niet worden weergegeven of zelfs geblokkeerd worden door Google. Laat het daarom aan Ntriga over om de juiste inhoud voor je Rich Snippet te bepalen.

Wil je Ntriga inschakelen voor Rich Snippets voor jouw bedrijf?