marketing

Remarketing en retargeting

Remarkerting en retargeting worden vaak door elkaar gebruikt, maar eigenlijk zijn het twee verschillende werkwijzen. In deze blog lees je er alles over en hoe je hiermee aan de slag gaat.

Remarketing & retargeting: efficiënter adverteren

Gepersonaliseerd adverteren is een krachtige tool die de relevantie van advertenties voor gebruikers verbetert. De inefficiënte werkwijze om je advertenties op een zo groot mogelijk publiek af te vuren is compleet voorbijgestreefd. Anno vandaag proberen we de leads van onze sales funnel te targetten met relevantere advertenties.

De basistool: tags op je website

De remarketingtag is een stukje code waarmee je de bezoekers van je webpagina of gebruikers van je app aan je remarketinglijsten toevoegt. De adressen op deze lijsten kun je later targetten met specifieke advertenties. Voordat advertenties weergegeven kunnen worden, moeten er een minimum aantal bezoekers op de remarketinglijst staan. Je website moet dus een minimum aantal bezoekers hebben.

Het verschil tussen remarketing en retargeting

Beide termen worden weleens door elkaar gebruikt, maar eigenlijk zijn het twee verschillende werkwijzen. Remarketing betekent dat je de verzamelde gegevens gebruikt om gepersonaliseerde e-mails te sturen naar klanten die interesse getoond hebben in je aanbod. Zeer interessant zijn bijvoorbeeld abandoned cart e-mails. Bij retargeting wordt er een cookie geïnstalleerd bij je bezoekers, waardoor je hen op andere sites kunt targetten met jouw ads. Dit gebeurt met behulp van een third party zoals het Google Display Network, waarmee je miljoenen websites bestrijkt.

Bezoekers worden nauwkeurig ingedeeld

Zodra een bezoeker enkele seconden op een webpagina met een remarketingtag actief is, wordt hij aan de corresponderende remarketinglijst toegevoegd. Telkens als dezelfde gebruiker naar de pagina terugkeert, wordt de lijst geüpdatet, zodat zijn lidmaatschapsduur verlengd wordt. Als iemand meerdere pagina's bezoekt die verschillende remarketingtags bevatten, wordt hij aan meerdere remarketinglijsten toegevoegd. De advertenties waarmee deze bezoeker getarget wordt, kunnen dan uit elk van deze lijsten komen.

Remarketing en retargeting worden door elkaar gebruikt, maar zijn twee verschillende manieren om bezoekers te targetten.

De lijst is volledig customiseerbaar

In de remarketinglijst kun je regels opstellen voor wanneer bezoekers worden toegevoegd of hoe lang ze op de lijst blijven staan. De lidmaatschapsduur van een remarketinglijst is het aantal dagen dat een bezoeker op de lijst blijft staan. Op het einde van die periode wordt hij automatisch verwijderd. Per lijst bepaal je zelf de duur, afhankelijk van de periode waarin je denkt dat de advertenties relevant zullen zijn, dus niet langer dan de duur van je verkoopcyclus. Tip: als je bedrijf met jaarlijkse campagnes werkt, kun je de lidmaatschapsduur instellen op een jaar, zodat de klanten van dit jaar volgend jaar nog eens getarget worden.

Wil je hulp bij je remarketingcampagnes?