branding

Redesign of een nieuwe website?

Wanneer kies je voor een redesign en wanneer voor een nieuwe website? In deze blog leggen we deze mogelijkheden naast elkaar.

Design website

Het design is het eerste wat je ziet van een website. Een cruciaal element dus. Een webdesign moet zowel esthetisch als functioneel zijn. Enerzijds moet het de aandacht trekken van de surfer en zorgen dat hij/zij op je website blijft. Anderzijds kan je het gedrag van de surfer sturen op je website via je design en copy (behavior design). Vb. in een online shop zet je een promotie in de kijker door het groter of in een feller kleur te plaatsen ondersteund met extra tekst. Met het design geef je ook structuur aan je website. Hoe duidelijker en overzichtelijker alle info weergegeven wordt, hoe gemakkelijker de surfer de nodige info vindt op je website.  

Design hangt ook nauw samen met steeds evoluerende technologieën. Denk maar aan de opkomst van mobiel internet een tijd geleden. Dat zorgde voor een ganse omwenteling in het designproces van je website: plots moest je website er goed uitzien op een groot scherm en op een klein scherm (responsive design). De manier van surfen verschilt ook van toestel. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden bij het design van je website. Het up-to-date houden van je website op vlak van design en functionaliteit is dus zeker een must.

LinkedIn redesign

LinkedIn heeft zeker niet stil gezeten. Ze hebben hun mobile app opgefrist en ook de desktopversie onder handen genomen. Strakker, overzichtelijker en meer gericht op het schrijven, lezen en delen van content. Het herwerken van een online platform is nog anders dan bij een informatieve website omdat de functionaliteiten hier heel belangrijk zijn. Dikwijls wordt het redesign daarvan dan ook geleidelijk aan uitgerold. Vergeet niet dat mensen gewoontedieren zijn. Eens ze gewend zijn aan een bepaalde manier van surfen/werken/zoeken op je site of online platform zijn ze niet snel geneigd om die te veranderen. Voor de definitieve omschakeling naar het redesign had je de mogelijkheid om de nieuwe versie al te bekijken via een knop bovenaan. Op die manier konden gebruikers al geleidelijk aan kennismaken met de veranderingen en is de impact minder groot.

Redesign website of nieuwe website?

Het internet raast maar door en iedereen moet mee. Zo heeft je website af en toe een update nodig. Niet enkel inhoudelijk maar ook designmatig. Plan dat niet zomaar in maar bereid dat goed voor. Een redesign is enkel nuttig als je de gebruikservaring van de surfer (usability) kan verbeteren. De surfer blijft zoals altijd centraal staan in het verhaal. Met een redesign kan je je website opfrissen en hoef je niet volledig terug van nul te beginnen. De aanpassingen zijn in dit geval dikwijls niet zo ingrijpend. Indien de structuur volledig herzien wordt en nieuwe functionaliteiten geïntegreerd worden, is een nieuwe website meer aan te raden.  

Twijfel je tussen een redesign of een nieuwe website? Doe een beroep op een professionele partner zoals Ntriga die je hierbij kan begeleiden. Contacteer ons om te kijken hoe we je daarbij kunnen helpen.  

Twijfel je tussen een redesign of een nieuwe website?