Ontwerpers en mobiele media
Grafisch ontwerpers passen zich aan aan het medium waarvoor ze ontwerpen. Maar de laatste jaren veranderden die media héél snel. Als designer kreeg je ruim tien jaar terug - met de komst van breedband internet - de kans om je volledig uit te leven online. Geen oplossing was te zwaar om de merkbeleving zo spannend en interessant mogelijk te maken. Nu, met de shift naar mobiele toestellen, is het enorm belangrijk dat we genoeg aandacht besteden aan de laadsnelheid en navigatie binnenin de websites die we bouwen.
Ontwerpers en mobiele media
Grafisch ontwerpers passen zich aan aan het medium waarvoor ze ontwerpen. Maar de laatste jaren veranderden die media héél snel. Als designer kreeg je ruim tien jaar terug - met de komst van breedband internet - de kans om je volledig uit te leven online. Geen oplossing was te zwaar om de merkbeleving zo spannend en interessant mogelijk te maken. Nu, met de shift naar mobiele toestellen, is het enorm belangrijk dat we genoeg aandacht besteden aan de laadsnelheid en navigatie binnenin de websites die we bouwen.
Waarom?
Bezoekers hebben het geduld niet meer om te wachten en ‘swipen’ door naar de volgende in de rij als het hen te lang duurt. Online design is dus een oefening geworden tussen enerzijds verrassen en vasthouden en anderzijds de snelheid.
Het doel van een creatief bureau blijft vandaag nog steeds hetzelfde: emoties oproepen die het hart van het doelpubliek beroeren en reactie uitlokken. Maar op mobiele versies schiet men daar nog teveel in de tegenovergestelde richting. Bezoekers geraken gefrustreerd door ofwel slechte usability, ofwel door het wachten op de pagina – die er ‘eeuwen’ over doet om de mooie beelden in te laden. Als de bezoeker niet wacht, is het vele werk en het mooie ontwerp zinloos geweest.
En nee, dit ligt niet enkel aan de developer.
Het eerste excuus dat dan in je opkomt is uiteraard "het is iets technisch." Dit is slechts deels waar, maar als de ontwerper beslist om een handvol lettertypes te integreren en de website te overladen met beelden en animaties, dan ligt de schuld vooral bij hem. Developers kunnen dan enkel optimaliseren.
Wat kunnen wij, designers, doen?
In verband met mobile design baseren we ons best nog op een 3G snelheid. Wifi is all over the place, maar je schikt je best naar het ‘worst case scenario’. Een laadsnelheid van 3 seconden op 3G is een maximum. Duurt het langer? Dan klikt de surfer door. Dat moeten we te allen tijde vermijden.
Ntriga houdt er zichzelf aan om hierin een voorbeeld te zijn en alle nodige crossmedia tools zo gebruiksvriendelijk maar toch volgens het vooropgestelde branding & concept in te zetten. Snelheid op mobile is een belangrijk punt in UX.
Designers moeten er ook niet standaard vanuit gaan dat een responsive website enkel een herschikte versie is van de desktop versie. De insteek moet anders zijn: Wat is het belangrijkste doel van een mobiele surfer op de website die hij/zij bezoekt? Dit doel moet hét basispunt zijn en moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt worden. Al de rest is bijzaak. Je mag dit ook niet zien als een beperking, maar eerder als een opportuniteit om een zo gestroomlijnd en duidelijk mogelijke gebruikerservaring aan te bieden. Offline ontwerpt men toch ook niet in quadri als het een zwart-wit advertentie is, of je produceert ook geen 30 seconden video voor een 6 seconden Youtube bumper ad.
We helpen je graag bij het creëren van een performant crossmediaal verhaal.
Heb je na het lezen van dit blogbericht enkele vragen rond je eigen website, webshop of app? Geef ons een seintje. We zoeken, samen met ons team, graag mee naar de juiste oplossing!