Interne marketeer of marketingbureau?
Interne marketeer of marketingbureau?
Kiezen tussen een interne marketeer of een marketingbureau?
Dat is geen eenvoudige opdracht! Je dient af te wegen wat voor jouw onderneming het meest voordeel zal bieden. Ga je zelf een marketeer intern opleiden of werk je samen met een marketingbureau waar veel ervaring 'in-house' schuilt?

De interne marketeer!
Je neemt een interne marketeer aan met ervaring op vlak van marketing (om de vergelijking eerlijk te houden). Je laat deze marketeer gedurende de eerste periode inwerken, laat hem opdrachten uitvoeren en zorgt voor de nodige opleidingen intern en extern.
Het voordeel van een interne markteer is dat deze opgeleid kan worden naar de wensen van de onderneming en vaak multifunctioneel ingezet kan worden. Denk maar bijvoorbeeld aan het inzetten op een beurs.
Nadeel van een interne marketeer voor de zaakvoerder is de opleidingskosten, indien ontevreden de opzegkosten (wij hopen voor alle interne markteers van niet) en indien hij alleen is kan hij geen opinie vragen van een collega marketeer.

Het marketingbureau.
Je beslist om samen te werken met een marketingbureau. De doelstellingen en verwachtingen van het marketingverhaal worden vastgelegd en af en toe plan je een meeting in. De enige zorgen die je hebt is het opleveren van de verwachte resultaten.
De voordelen van een marketingbureau zijn enerzijds de veelzijdigheid en anderzijds de flexibiliteit. De marketeers in een marketingbureau werken op verschillende projecten en weten wat werkt en wat niet, bovendien hebben ze collega's waarmee ze problemen kunnen oplossen zonder de zaakvoerder lastig te vallen. Bovendien heb je geen extra administratief werk, dien je geen opleidingen te voorzien, geen tot lage opzegkosten en zo verder... .
Wat moet je dan kiezen?
Voor de keuze tussen een interne markteer of marketingbureau dien je de voordelen af te wegen ten op zichte van de nadelen. Elk bedrijf kan een beroep doen op een marketingbureau. De perceptie dat een marketingbureau enkel uitvoerend werkt, klopt niet meer. Bij een marketingbureau kan je een beroep doen op:
- Opleidingen
- Consultancy
- Rapportering
- Digital audit
- ...
Dus heb je nu al een interne marketeer of nog geen, een marketingbureau is altijd toegankelijk. Zie het soms als het vragen van een second opinion bij een externe bedrijf. Dat geeft jou vaak meer inzicht en kan onafhankelijk beoordelen en advies geven.
Kies je voor een marketingbureau? Maak dan meteen de juiste keuze en ga voor de jarenlange ervaring en bewezen resultaten van Ntriga. Mail je marketingvraag naar info@ntriga.be, bel ons op +32 51 69 66 45 of vul het contactformulier in.