marketing

Hoe voorkom je dat advertentiebudget wordt verspild?

De juiste doelgroep bereiken kan een behoorlijke uitdaging zijn. Er zijn diverse valkuilen waardoor je advertentiebudget mogelijk naar de verkeerde doelgroep gaat. In dit artikel vertellen we welke valkuilen er zijn en hoe je hier zelf niet intrapt.

Bezoekers zijn actief op verschillende momenten op de dag. Pas hierop je advertenties aan.

Wanneer is je doelgroep actief?

Als je doelgroep bestaat uit bedrijven, dan wil je uiteraard geen particulieren targeten. Dit kan je voorkomen door in te stellen wanneer je advertenties getoond worden. Particulieren zoeken met name in de avonduren en in het weekend. Door enkel te adverteren tijdens werkdagen en werkuren, vergroot je de kans dat je enkel bedrijven bereikt.

Verkeerde doelgroep? Sluit ze uit!

Bij campagnes in Google kan je niet alleen bepalen op welke keywords je gevonden wilt worden. Maar ook op welke keywords je niet gevonden wilt worden. Dit worden uitsluitingszoekwoorden genoemd. Ze zijn zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat je advertenties niet aan de verkeerde doelgroep wordt getoond:

  • Sluit woorden als gratisgoedkoop of tweedehands uit als je nieuwe kwaliteitsproducten verkoopt.
  • Sluit woorden als betekenis en vertalen naar frans  uit om niet mensen te benaderen die zoeken naar de betekenis of vertaling van een woord.
  • Let ook op woorden die meerdere betekenissen hebben of gecombineerd kunnen worden met andere woorden waardoor de betekenis of intentie verandert. Scheiden is niet alleen een echtscheiding, maar mogelijk ook afval scheiden of een zand en zout mengsel scheiden. Doordat Google bij een brede targeting ook diverse aanverwante woorden meeneemt, kan je advertentie voor je het weet aan de verkeerde doelgroep getoond worden.

Zijn al je klikken echt?

Dit is zonder twijfel de meest lastige categorie voor eerlijke adverteerders. Niet iedereen speelt namelijk netjes volgens de regels. Als malafide bedrijven continu op jouw advertenties klikken, dan raakt je budget op en heb je geen verkeer. In de slotenmarkerssector was dit zelfs zo erg, dat Google heeft besloten om alle advertenties van slotenmakers te verwijderen

Gelukkig heeft Google wel enkele technieken om dit nepverkeer eruit te filteren. In dat geval beschouwt Google dit als een ongeldige klik en krijg je dit bedrag later teruggestort. Niettemin blijven malafide bedrijven continu proberen om deze maatregelen van Google te omzeilen. Daarom geven we hieronder enkele tips hoe je dit nepverkeer zoveel mogelijk kan beperken.

Tip 1: Adverteer enkel in regio's waar jouw doelgroep zit

In Google is er ook een optie om te adverteren als men interesse heeft in jouw doelregio. Deze optie kan je beter uitzetten, aangezien je anders mogelijk nepverkeer uit landen als China en Oekraïne krijgt omdat ze naar België hebben gezocht of Belgische websites hebben bezocht. 

Tip 2: Sluit de IP-adressen van malafide bedrijven uit

Deze tip is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet namelijk eerst de IP-adressen achterhalen. Je kunt hiervoor je serverlogs gebruiken om te zien welke IP-adressen vaak op je advertenties klikken zonder ooit wat te bestellen. Dit is echter behoorlijk tijdrovend. 

Met Clickcease voorkom je dat concurrenten je budget wegklikken

Er zijn ook tools die dit werk deels uit handen nemen zoals ClickCease. Dit installeer je op je website en koppel je aan je Google Ads-account.

Vervolgens geeft de tool een melding als iemand meerdere malen binnen een korte periode op je advertenties klikt, zodat je deze kunt blokkeren. Zodra je IP-adressen blokkeert in Google Ads, zullen ze niet meer op je advertenties kunnen klikken.

We hebben hiermee al goede resultaten voor diverse klanten kunnen bereiken. Daarvan kan jouw bedrijf ook direct profiteren doordat we inmiddels een database hebben aangelegd met IP-adressen die je wilt uitsluiten. Deze sluiten we uit bij al onze klanten zodat ze geen last hebben van dit verkeer.

 

 

Wil jij ook je mediabudget zo goed mogelijk inzetten?

Vraag dan een Google Ads audit aan. Onze advertisingspecialisten nemen je account onder de loep. Ze sluiten nepverkeer zoveel mogelijk uit en zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt met je advertenties.

Wil je ook jouw mediabudget zo goed mogelijk inzetten?