Google Performance Summit 2016
Google Performance Summit 2016
De Google Performance Summit helpt je beter te presteren…
63 000 per seconde of 2 biljoen. Zoveel zoekopdrachten krijgt internetgigant Google te verwerken, en meer dan de helft ervan gebeurt via een mobiel apparaat. Google leest alles keurig nauwgezet na, evolueert mee en past een deel van zijn producten en diensten telkens grondig aan. Die kondigen ze dan geregeld aan op hun Google Performance Summits, zoals er recent nog eentje plaatsvond in San Francisco. Hieronder lijsten we de belangrijkste vernieuwingen op voor het voorjaar van 2016.
Aangepaste bidstrategie voor verschillende toestellen
Ten eerste kondigde Google op het Performance Summit aan dat het afstapt van de enhanced campaigns, waarbij adverteerders campagnes ontwikkelen die zich aanpassen naargelang het type toestel en de locatie van de gebruiker. De desktop werd bij dat soort advertenties nog altijd als de basis beschouwd, maar de laatste jaren zijn mobiele apparaten zoals de smartphone en de tablet steeds populairder geworden. Het is dan ook logisch dat het miljardenbedrijf meer wil inspelen op de trend nu de adverteerders er klaar voor zijn, en dat desktop en tablet niet meer automatisch samengenomen worden om de kostprijs van een bid te bepalen.
De aanpassing van de bidstrategie voor desktops en mobiele toestellen is erg belangrijk, want zo kunnen de adverteerders al hun aandacht richten op mobiele ontwikkeling. Ze kunnen een basisprijsopgave vastleggen voor een bepaalde drager die ze dan van -100 procent tot +900 procent kunnen aanpassen naargelang het toestel. Dat betekent dat adverteerders bijvoorbeeld een basisbid kunnen bepalen voor smartphones, en dan positieve of negatieve prijsaanpassingen kunnen maken voor tablets en desktops. Smartphones vormen bij dat voorbeeld de basis van de aangepaste prijsoffertes.
Ademruimte voor tekstadvertenties
Bovendien zullen adverteerders ook meer ruimte krijgen voor tekstadvertenties in AdWords omdat de reclame aan de rechterkant van de zoekresultaten werd verwijderd. De aanpassingen zullen er op elk toestel hetzelfde uitzien, en de uitgebreidere advertenties zullen beter van het scherm spatten. In de volgende tabel kan je de concrete veranderingen zien:
- Twee koppen van 30 karakters
- Een samengevoegde lijn van 80 karakters
- Het domein wordt voor de accuraatheid automatisch overgenomen van je definitieve URL. Je kan het URL-pad aanpassen.
Google stelde ook adaptieve advertenties voor op de Google Performance Summit die zich automatisch aanpassen aan de look en de feel van hun inhoud om maximaal gebruik te maken van de advertentieruimte, terwijl de uitgevers enkel nog een kop, een beschrijving, een foto en een URL moeten leveren.
Meer variatie in Google Maps en een toegankelijkere Store Visits
Ook Google Maps wordt interactiever: gebruikers zullen langs hun route gepromote locaties te zien krijgen, of ‘promoted pins’. De informatievensters over lokale bedrijven zullen nieuwe elementen en aanpassingen bevatten, en bedrijven zullen bijvoorbeeld promoties en kortingen kunnen invoegen om meer klanten aan te trekken.
Grote ondernemingen konden sinds 2014 al gebruik maken van AdWords Store Visits, een toepassing die het verband berekent tussen het aantal muisklikken op een advertentie en het aantal winkelbezoeken. Sindsdien registreerde Google wereldwijd al meer dan 1 miljard winkelvisites die beïnvloed zijn door digitale media. Nu zou de toepassing ook toegankelijk worden voor kleinere ondernemingen.

Facelift voor Adwords
AdWords werd onlangs vijftien jaar, en dat is eraan te zien. Op de Google Performance Summit werd aangekondigd dat de interface drastisch vernieuwd zal worden, en de navigatie zal op alle toestellen veel intuïtiever aanvoelen. Het nieuwe ontwerp zal de manier waarop advertentiecampagnes gestructureerd zijn echter niet veranderen. Overzichten zullen bijvoorbeeld te zien zijn op verschillende niveaus, en de prestaties zullen gevisualiseerd worden in een makkelijk leesbare grafiek. In het komende jaar zullen verschillende adverteerders geselecteerd worden om de nieuwe interface te testen en Google hoopt dat de nieuwe AdWords eind 2017 volledig beschikbaar zal zijn voor het publiek.
Ntriga.Agency telt als Google Certified Partner verschillende AdWords certified partners in zijn rangen. Eenvoudiger gezegd: reken op ons als je wilt scoren met AdWords. Mail ons op info@ntriga.be, bel ons op +32 51 69 66 45 of vul het contactformulier in en we gaan voor jou aan de slag.